• isvinter

    Från hormonspiral till p-spruta

    Skaffade hormonspiral för några veckor sen i hopp om att lindra smärtan. Hjälpte mig inte alls. Svullen, rikligare blödningar och lika ont. Fick återigen avstå från att jobba. Kan bli bättre med tiden men ingen försäkran... Nöjer mig inte med det så tog ut den idag och bokad för p-spruta ist på måndag. Någon som gjort likadant och det funkar bra?

  • Svar på tråden Från hormonspiral till p-spruta
  • Långbenopluto

    P-sprutan är så otroligt rävgift... har så höga hormonhalter att det kan ta två ÅR för att återställa kroppen när man slutar med den....

    Nej, nej, håll ut med hormonspiralen, är mitt råd.

  • isvinter
    Långbenopluto skrev 2020-09-12 07:38:02 följande:

    P-sprutan är så otroligt rävgift... har så höga hormonhalter att det kan ta två ÅR för att återställa kroppen när man slutar med den....

    Nej, nej, håll ut med hormonspiralen, är mitt råd.


    Hormonspiral kändes helfel o lite utav en befrielse vara av med den. Blöder än dock efter jag tog ut den igår. Så p-spruta el mellanpiller får det bli. Haft blodproppar men om inte skulle jag lätt välja kombinerade ppiller. Det funka klockrent i 10 år men men.
  • isvinter

    Tänkte bara uppdatera här att jag blöder rikligt (väldigt mycket mer än normalt) och haft rejäla kramper av och till ändå sen jag tog ut den. Även med den då. Var därför jag tog ut den då huvudsyftet var lindra den svåra mensvärken inte förvärra. Önskar jag provat med p-spruta direkt istället. Men finns ju aldrig nån garanti för nåt. Bara prova det.

  • Anonym (Pippi)

    Du gör såklart som du vill men jag kan inte rekommendera p-spruta. Jag har tagit den och det blev ett helvete. Jag gick från sparsamma blödningar 4 dagar var 5-6 vecka till att blöda rikligt dagligen. Blödningarna upphörde 6 månader efter att sista sprutan gick ur kroppen. Jag fick även värre mensvärk, humörsvängningar utan dess like, svår depression, noll sexlust (hade extremt hög före sprutan till noll). Så tja som preventivmedel gjorde den nytta för jag ville inte ha sex och kunde inte heller för att jag blödde så mycket. Det tog år att återställa det som två sprutor ställde till.  

  • isvinter
    Anonym (Pippi) skrev 2020-09-14 05:07:45 följande:

    Du gör såklart som du vill men jag kan inte rekommendera p-spruta. Jag har tagit den och det blev ett helvete. Jag gick från sparsamma blödningar 4 dagar var 5-6 vecka till att blöda rikligt dagligen. Blödningarna upphörde 6 månader efter att sista sprutan gick ur kroppen. Jag fick även värre mensvärk, humörsvängningar utan dess like, svår depression, noll sexlust (hade extremt hög före sprutan till noll). Så tja som preventivmedel gjorde den nytta för jag ville inte ha sex och kunde inte heller för att jag blödde så mycket. Det tog år att återställa det som två sprutor ställde till.  


    Låter som en mardröm! Stackare. Hur lång tid efter du tog den började du känna av alla biverkningar? Värken kan inte bli så mycket värre men ingen lust få mer blödningar också på köpet. Hormonspiral och p-spruta är väl vad jag har att välja på för att försöka få bort mensen. Det första alternativet var absolut inget för mig så nu spörs det med sprutan. Tog den tidigare idag.
  • isvinter

    Gått 8 dagar nu sen den avlägsnades ????. Ingen molvärk längre, inga humörsvängningar el känsloutbrott, inga mellanblödningar, "stänk" el rikliga blödningar. El plötsliga "hungerattacker" (el vad en ska kalla det ????). Och sist men inte minst så har svullnaden börjat lägga sig. Och då tillfördes ännu mer hormoner av p-sprutan som togs tre dagar efter den togs ut. Får hoppas det håller i sig. Beredd på det kan bli biverkningar av den med men känns som det inte kan bli värre än med spiralen så får ta det i så fall.

    Nån mer med erfarenhet av p-spruta?

  • Anonym (neka)

    P-spruta är en giftspruta.... jag ångrar så in i h-e att jag tog den.

    Hade emllanblödningar i månader, var arg jämt och ökade i vikt med nästan 10 kg

    När jag slutade med den (2 sprutor) så tog det över ett år innan jag fick normal mens.....

  • isvinter
    Anonym (neka) skrev 2020-09-19 18:04:29 följande:

    P-spruta är en giftspruta.... jag ångrar så in i h-e att jag tog den.

    Hade emllanblödningar i månader, var arg jämt och ökade i vikt med nästan 10 kg

    När jag slutade med den (2 sprutor) så tog det över ett år innan jag fick normal mens.....


    Stackare. När började biverkningarna för dig?
  • Anonym (neka)
    isvinter skrev 2020-09-19 20:25:26 följande:
    Stackare. När började biverkningarna för dig?
    Det tog några veckor....
  • isvinter
    Anonym (neka) skrev 2020-09-20 07:21:24 följande:

    Det tog några veckor....


    Veckor? Usch då! Biverkningarna från spiralen visa sig i stort sett direkt. Just nu går det bra men då vet jag att det kan komma längre fram. Hoppas _inte_ då såklart men lika bra va beredd.
  • Anonym (neka)

    Hormonerna i en hormonspiral sitter lokalt i livmodern och lite går ut i blodet/kroppen.

    Hormonerna i p-spruta går rakt ut i blodet/kroppen och är i hög halt. 

  • isvinter

    Ja då är lokalt inget för mig iaf. Önskar verkligen jag aldrig prövat den där spiralen. Men nu vet jag iaf.

  • isvinter

    Nu har det snart gått 4 veckor sen jag tog p-sprutan och vilken skillnad jämfört med hormonspiralen. Inga värre humörsvängningar el spända/ömma bröst. Ingen molvärk, inga mellanblödningar el "stänk". Inte heller nån mens (än så länge...) = smärta från helvetet. Några finnar dök dock upp efter nån vecka men verkar avtagit... Tidigt än såklart men hoppas det fortsätter såhär :).

  • isvinter

    Tänkte jag skulle uppdatera här nu när det gått en tid. Fick inga blödningar alls de två första månaderna. Men främst ingen menssmärta. Var därför jag börja med den. Men så började småblödningarna. Efter andra sprutan var de borta en vecka men kom sen tillbaka. Och så vill jag såklart inte ha det i all oändlighet. Småböda fyra månader av sex räcker. Även om smärtan är borta som sagt. Räknar med det kommer ta ett tag innan det rättar till sig. Tid för tredje sprutan om ca en vecka men kommer inte ta den.

  • Anonym (K)
    Anonym (neka) skrev 2020-09-20 17:46:25 följande:

    Hormonerna i en hormonspiral sitter lokalt i livmodern och lite går ut i blodet/kroppen.

    Hormonerna i p-spruta går rakt ut i blodet/kroppen och är i hög halt. 


    Hormoner kan inte verka lokalt. Eller har ditt underliv en egen hjärna och ett eget endokrint system?
  • isvinter
    Anonym (neka) skrev 2020-09-19 18:04:29 följande:

    P-spruta är en giftspruta.... jag ångrar så in i h-e att jag tog den.

    Hade emllanblödningar i månader, var arg jämt och ökade i vikt med nästan 10 kg

    När jag slutade med den (2 sprutor) så tog det över ett år innan jag fick normal mens.....


    Hur länge dröjde det för mellanblödningarma att upphöra efter du slutat med sprutan?
    Anonym (neka) skrev 2020-09-19 18:04:29 följande:

    P-spruta är en giftspruta.... jag ångrar så in i h-e att jag tog den.

    Hade emllanblödningar i månader, var arg jämt och ökade i vikt med nästan 10 kg

    När jag slutade med den (2 sprutor) så tog det över ett år innan jag fick normal mens.....


    Hur länge dröjde det för blödningarna upphöra efter du slutat med sprutan?
Svar på tråden Från hormonspiral till p-spruta