• Anonym (4kcjf)

    Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?

    Hejsan! Jag är en mamma på 41 ich ensamstående till två barn. Jag lever på exestensminimum pga av skulder. Jag jobbar heltid och har utmätning på min lön. När jag betalad alla räkningar så har jag ca. 5000kr kvar att leva på i en månad. Tycker ni det är rimligt?Någon som är i samma sits? Och hur gör ni i så fall? Tack på förhand

  • Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?
  • Anonym (K)

    Det låter jättemycket! När jag levde på existensminimum hade jag ca 6000:- FÖRE räkningarna! Och ändå kunde jag lägga undan några hundra varje månad.

    Lösningen är att man bor och lever billigt, och så klart inte slösar pengar på onödiga saker.

  • Anonym (P)

    Planering är A och O. Köp på dig när det är billiga priser och lägg i frysen/skafferi.Dom flesta butiker har 50% på varor som går ur datum snart. Gör storkok och ha en dag med rester regelbundet. Ät dom grönsaker som har säsong dvs är billiga. Klipp er hos salonger med elever som inte tar fullt betalt.
    Kläder, möbler mm kan köpas billigt secondhand. Kolla över abonnemang om det går att byta till billiga alt säga upp.

  • Anonym (sanerad)
    Anonym (4kcjf) skrev 2020-09-12 09:25:00 följande:

    Hejsan! Jag är en mamma på 41 ich ensamstående till två barn. Jag lever på exestensminimum pga av skulder. Jag jobbar heltid och har utmätning på min lön. När jag betalad alla räkningar så har jag ca. 5000kr kvar att leva på i en månad. Tycker ni det är rimligt?Någon som är i samma sits? Och hur gör ni i så fall? Tack på förhand


  • Anonym (Snål)

    När räkningar är betalda har jag knappt 2500 kvar och det ska räcka till bensin,mat o kläder m.m

    Storhandla, köp storpack å frys in. Kolla reklamblad

    Gör matlådor

    Gå el cykla om möjligt

    Köp på fb

    Gör en budget

    Spara kvitton för att ha koll på (onödiga) utgifter

    Om möjligt lägg undan en liten slant varje månad till tex jul o födelsedagar

  • Litenmenhård

    Det går att leva på existensminimum, men det är inte roligt, men man kan få det att gå runt och 5000 kr efter att allt är betalt är mycket pengar! Jag har inte ens så mycket kvar nu. Lever i och för sig på sjukpension. Det handlar om att prioritera rätt och inte slösa pengarna utan hålla i de.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (sanerad)
    Anonym (4kcjf) skrev 2020-09-12 09:25:00 följande:

    Hejsan! Jag är en mamma på 41 ich ensamstående till två barn. Jag lever på exestensminimum pga av skulder. Jag jobbar heltid och har utmätning på min lön. När jag betalad alla räkningar så har jag ca. 5000kr kvar att leva på i en månad. Tycker ni det är rimligt?Någon som är i samma sits? Och hur gör ni i så fall? Tack på förhand


    Beklagar tomma inlägget!

    Vår familj, 2 vuxna och 5 barn, lever på typ existensminimum eftersom en av oss vuxna har skuldsanering. Vi har det inte superfett ekonomiskt, men vi klarar oss.
    Min första tanke: har du fyllt i dina inkomster och utgifter komplett till Kronofogden i samband med din löneutmätning? Allt, allt, allt ska med. Du kanske har glömt något? Då räknar KF på schablonbelopp istället, och det kan ju bli både mer och mindre än dina verkliga kostnader.
    Hur lång tid har du kvar med löneutmätning? Är det så lång tid att du kanske kan ansöka om skuldsanering?

    Om du betalar din el själv, och den inte ingår i hyran, finns pengar att spara! Just nu är elpriset relativt sett lågt, och om du ringer din elleverantör och binder elpriset ett eller flera år framåt kan du komma billigare undan. Det brukar vara dyrt att ha obundet elpris, speciellt på vintern!

    Mat är en stor kostnad, försök att tänka så stor mättnad till så liten kostnad som möjligt. Exempel: vi åt tacos igårkväll, och köttfärs 80 kr/kg blir ett dyrt sätt att mätta oss alla. Därför brukar vi riva ner ungefär hälften morötter (10kr/kg) att fräsa med i tacofärsen, blir dessutom mycket saftigare än med ren färs!
    Rotfrukter är billigt, och baljväxter. Linser och bönor är bra, och proteinrika, sätt att dryga ut grytor och soppor.
  • Anonym (S)
    Litenmenhård skrev 2020-09-12 10:21:11 följande:

    Det går att leva på existensminimum, men det är inte roligt, men man kan få det att gå runt och 5000 kr efter att allt är betalt är mycket pengar! Jag har inte ens så mycket kvar nu. Lever i och för sig på sjukpension. Det handlar om att prioritera rätt och inte slösa pengarna utan hålla i de.


    5000 för mat till en vuxen och två barn, kläder, leksaker, fritid mm till barnen, mediciner, annan utrustning som cykel mm är inte mycket.

    Klarar sig på det är ju en sak att säga, men att det är mycket -nej.
  • Anonym (Student)

    Som student hade jag ca 3500 kvar efter hyra, el etc. Men jag hade inga barn. Å andra sidan behövde jag spara för att ha något att leva av på under somrarna. Jag förstår att du har det skittufft!

    Jag var väldigt snål med maten, använde inte smör, bakade eget bröd, åt mycket gröt, rotfrukter, linser, bönor och kål. Köpte aldrig lyxgrejer som bananer eller avokado. Inte heller tidningar etc. Inget kött eller fisk. Sällan ägg. Köpte begagnade kläder. Gick aldrig till frisören. Behövdes något till hemmet letade jag i grovsoprummet och på loppis.

    Allt sånt här är ju lättare att göra när man inte har barn, så du är i en annan sits. Men det var iaf så jag gjorde.

  • Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2020-09-12 11:24:08 följande:
    5000 för mat till en vuxen och två barn, kläder, leksaker, fritid mm till barnen, mediciner, annan utrustning som cykel mm är inte mycket.

    Klarar sig på det är ju en sak att säga, men att det är mycket -nej.
    Mat måste man ju ha men det ska man kunna fixa på ca 4000:-, resten du räknar upp är till stor del lyxvaror. Man behöver ju inte köpa nya kläder etc varje månad och måste man prioritera så går mediciner först så klart, men de flesta är väl så pass friska att man inte behöver tänka på sånt hela tiden, om man utgår från ett normalläge.
  • Anonym (oh yes!!)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 09:34:07 följande:

    Det låter jättemycket! När jag levde på existensminimum hade jag ca 6000:- FÖRE räkningarna! Och ändå kunde jag lägga undan några hundra varje månad.

    Lösningen är att man bor och lever billigt, och så klart inte slösar pengar på onödiga saker.


    Haha denna typ av svar alltså med sanningshalt noll från en man gissar jag?!

    Det är helt omöjligt att klara sig i Sverige eller västvärlden på så lite pengar om du inte bor i ett tält eller hemma hos mamsen och pappsen. Genomsnittshyran för en liten lägenhet är mellan 4-8000:- beroende på antal rum och var du bor i landet. Sen har de flesta mobilabonnemang och bredband, transportkostnader till jobbet, elräkning, fack/akasseavgift, hemförsäkring, matkostnader på ca 2000/person, hygien och förbrukningsvaror, oftast nån medicin osv. Kanske landar man på ca 2000 kr i räkningar, 2-3000 kr på mat och hygien,  6000 kr i hyra, ca 1000 kr busskort. Bara då behöver man 12000 kr ca, vilket är uder EU´s fattigdomsstandard och existensminimum på soc.

    Så NEJ, jag tror dig inte alls. Tror också romerna utanför Ica har mer än så!!!
Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?