• Anonym (K)

Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?

Det låter jättemycket! När jag levde på existensminimum hade jag ca 6000:- FÖRE räkningarna! Och ändå kunde jag lägga undan några hundra varje månad.

Lösningen är att man bor och lever billigt, och så klart inte slösar pengar på onödiga saker.

• Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2020-09-12 11:24:08 följande:
    5000 för mat till en vuxen och två barn, kläder, leksaker, fritid mm till barnen, mediciner, annan utrustning som cykel mm är inte mycket.

Klarar sig på det är ju en sak att säga, men att det är mycket -nej.
    Mat måste man ju ha men det ska man kunna fixa på ca 4000:-, resten du räknar upp är till stor del lyxvaror. Man behöver ju inte köpa nya kläder etc varje månad och måste man prioritera så går mediciner först så klart, men de flesta är väl så pass friska att man inte behöver tänka på sånt hela tiden, om man utgår från ett normalläge.
  • Anonym (K)
    Anonym (oh yes!!) skrev 2020-09-12 12:40:57 följande:
    Haha denna typ av svar alltså med sanningshalt noll från en man gissar jag?!

Det är helt omöjligt att klara sig i Sverige eller västvärlden på så lite pengar om du inte bor i ett tält eller hemma hos mamsen och pappsen. Genomsnittshyran för en liten lägenhet är mellan 4-8000:- beroende på antal rum och var du bor i landet. Sen har de flesta mobilabonnemang och bredband, transportkostnader till jobbet, elräkning, fack/akasseavgift, hemförsäkring, matkostnader på ca 2000/person, hygien och förbrukningsvaror, oftast nån medicin osv. Kanske landar man på ca 2000 kr i räkningar, 2-3000 kr på mat och hygien,  6000 kr i hyra, ca 1000 kr busskort. Bara då behöver man 12000 kr ca, vilket är uder EU´s fattigdomsstandard och existensminimum på soc.

Så NEJ, jag tror dig inte alls. Tror också romerna utanför Ica har mer än så!!!
    Vad har mitt kön att göra med min ekonomi?? Förbannat uselt sätt att visa din AVUNDSJUKA. Och du överskattar kraftigt vilka utgifter jag hade! Och nej, jag bodde inte hemma hos föräldrar eller någon annan utan i egen lägenhet, den billigaste kostade 3000:- i månaden.
  • Anonym (K)
    Anonym (oh yes!!) skrev 2020-09-12 13:10:29 följande:
    Ok men då levde du ju i ett extremförhållande som knappast är jämförbart med dagens standard och levnadskostnader. Jag har väl också bott i billiga hyror i mitt liv som ung och haft delade kostnader med sambos o dyl, men nu pratar vi dagens standard och existensminimum som är uträknat från de minimalaste och snålaste levnadsvillkor en människa kan ha.

Billigaste hyran i Stockholm idag är nog runt 5000 för en etta i nåt nergånget hus. Studentbostäder ligger på samma. Och matkostnader per person lågt räknat på randen till svält är 50-60 kr per dag också samma som flyktingar har när de kommer hit, alltså ca 1500 kr/mån. Inte många som klarar det om du inte har ett bra grundförråd och har tid att baka allt själv....
    Nej det gjorde jag inte heller. Idag skulle den billigaste lägenheten kosta max en tusenlapp mer men existensminimum har ju också höjts några hundralappar sedan dess. Sedan måste man ju inte bo i Sthlm.

Om du gör ett räkneexempel av det kan du se mina utgifter så här:
    Inkomst : existensminimum. 50 % till hyra, 20 % till matkostnader inkl hygienartiklar och kattmat/kattsand. ca 15 % till el, internet, a-kassa och övriga räkningar. Och som du ser finns alltså utrymme för både nöjen och sparande därefter.

Det skulle aldrig falla mig in att ställa mig och baka eget bröd heller.
  • Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2020-09-12 13:03:00 följande:
    Så kläder till barn är lyxvaror? Det är lyx med vinterjacka, varma skor osv? Jag utgår att detta inte handlar om en månad utan att ts kommer leva så här i flera år. Självklart behöver barnen kläder och om det ekonomiska läget är sådant så att normal utrustning till barn räknas som lyx som man omöjligt kan ha råd med (vilket du ju är inne på) kan man ju knappast påstå att familjen har mycket pengar.

Som sagt, att få det att gå runt är ju en sak, men att påstå att de har mycket pengar är en annan.

Varför ska man utgå från ett normalläge för övrigt? Man lär väl få utgå från ett genomsnittsläge under den tid som familjen lever på existensminimum och då kommer barnen behöva kläder, viss utrustning, mamman något tandläkarbesök osv.

Sen vet vi ju inte vilka andra utgifter familjen har som ska betalas med dessa 5000 kr. Ts kanske måste åka buss till jobbet, här kostar månadakort en bra bit över 1000lappen tex.
    Ja om man ska köpa kläder till ungarna varje månad så är det lyxkonsumtion, inte något enstaka plagg inför kommande säsong. Och normalläget är det man brukar utgå ifrån när man gör en bred generalisering.
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2020-09-12 18:45:32 följande:
    Hur många tonårsbarn hade du? Med tanke på TS situation.
    Det står inte att ts barn är tonåringar men man ska kunna överleva på 5000:- i månaden. Även om jag hade haft två barn så hade mitt matkonto inte ens sträckt sig över 4000:- i jämförelse.
  • Anonym (K)
    Anonym (Andie) skrev 2020-09-14 11:11:59 följande:
    Men du kan ju inte jämföra då med nu!

När jag var student levde jag på strax över 6000 kr/mån men det var för 20 ÅR sedan! Idag har studenter nästan dubbelt av vad jag fick, du vet, inflation.

Dessutom var du EN medan ts är TRE i hushållet. Även om hon drar in på allt hon kan så är 5000 kr inte mycket på tre. Det går, men det blir ju att handla billigaste maten för att kunna köpa kläder, och det blir ju inga direkta nöjen förutom det som är gratis.
    TS säger att hon har 5000:- kvar efter alla räkningar, och jag VET vad saker kostar idag. Kan man inte föda tre personer på den summan så är det något fel.
Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?