Anonym (oh yes!!) skrev 2020-09-12 13:10:29 följande:
Ok men då levde du ju i ett extremförhållande som knappast är jämförbart med dagens standard och levnadskostnader. Jag har väl också bott i billiga hyror i mitt liv som ung och haft delade kostnader med sambos o dyl, men nu pratar vi dagens standard och existensminimum som är uträknat från de minimalaste och snålaste levnadsvillkor en människa kan ha.
Billigaste hyran i Stockholm idag är nog runt 5000 för en etta i nåt nergånget hus. Studentbostäder ligger på samma. Och matkostnader per person lågt räknat på randen till svält är 50-60 kr per dag också samma som flyktingar har när de kommer hit, alltså ca 1500 kr/mån. Inte många som klarar det om du inte har ett bra grundförråd och har tid att baka allt själv....
Nej det gjorde jag inte heller. Idag skulle den billigaste lägenheten kosta max en tusenlapp mer men existensminimum har ju också höjts några hundralappar sedan dess. Sedan måste man ju inte bo i Sthlm.
Om du gör ett räkneexempel av det kan du se mina utgifter så här:
Inkomst : existensminimum. 50 % till hyra, 20 % till matkostnader inkl hygienartiklar och kattmat/kattsand. ca 15 % till el, internet, a-kassa och övriga räkningar. Och som du ser finns alltså utrymme för både nöjen och sparande därefter.
Det skulle aldrig falla mig in att ställa mig och baka eget bröd heller.