Anonym (oh yes!!) skrev 2020-09-12 13:10:29 följande:
Ok men då levde du ju i ett extremförhållande som knappast är jämförbart med dagens standard och levnadskostnader. Jag har väl också bott i billiga hyror i mitt liv som ung och haft delade kostnader med sambos o dyl, men nu pratar vi dagens standard och existensminimum som är uträknat från de minimalaste och snålaste levnadsvillkor en människa kan ha.
Billigaste hyran i Stockholm idag är nog runt 5000 för en etta i nåt nergånget hus. Studentbostäder ligger på samma. Och matkostnader per person lågt räknat på randen till svält är 50-60 kr per dag också samma som flyktingar har när de kommer hit, alltså ca 1500 kr/mån. Inte många som klarar det om du inte har ett bra grundförråd och har tid att baka allt själv....
Visst finns det folk som hävdar levande på ingenting och så. Men 50-60 kr per dag är verkligen inte något lågt räknat på gränsen till svält etc. och kräver inte något grundförråd eller att baka allt själv, det hoppas jag inte du tror på riktigt? Du behöver ju inte ens laga något utan kan äta färdig frysmat till både lunch och middag om man väljer en billig frukost.
Behöver man lite extra inspiration finns ju sånt som "under 10:an" och håller man sig till sånt är ju 30 kr/dag helt görbart så finns ju rätt ordentliga marginaler upp till 60kr utan att behöva gå till extremer. Skulle nog i ärlighets namn säga att när jag inte är lat utan lagar mat och inte sätter i mig sådant som godis etc. är jag oftast under det utan att ens försöka med flit.
Det är inte massor med pengar men inte i närheten av på gränsen till svält eller att man behöver baka och ha grundförråd.