• Anonym (F)

Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?

De här trådarna populeras alltid av någon som skryter om att de lyckas leva på ingenting. Och hackar på andra att något basalt är överkonsumtion. Ni vinner tävlingen att ha leva på minst pengar. Grattis. Ha ett bra liv.

• Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 12:49:23 följande:

Vad har mitt kön att göra med min ekonomi?? Förbannat uselt sätt att visa din AVUNDSJUKA. Och du överskattar kraftigt vilka utgifter jag hade! Och nej, jag bodde inte hemma hos föräldrar eller någon annan utan i egen lägenhet, den billigaste kostade 3000:- i månaden.

Vad ska vi vara avundsjuka på?

När och var kostade en hyra 3000kr? För vad?
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 16:51:03 följande:

Nej det gjorde jag inte heller. Idag skulle den billigaste lägenheten kosta max en tusenlapp mer men existensminimum har ju också höjts några hundralappar sedan dess. Sedan måste man ju inte bo i Sthlm.

Om du gör ett räkneexempel av det kan du se mina utgifter så här:

Inkomst : existensminimum. 50 % till hyra, 20 % till matkostnader inkl hygienartiklar och kattmat/kattsand. ca 15 % till el, internet, a-kassa och övriga räkningar. Och som du ser finns alltså utrymme för både nöjen och sparande därefter.

Det skulle aldrig falla mig in att ställa mig och baka eget bröd heller.

Hur många tonårsbarn hade du? Med tanke på TS situation.
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 19:18:16 följande:

Det står inte att ts barn är tonåringar men man ska kunna överleva på 5000:- i månaden. Även om jag hade haft två barn så hade mitt matkonto inte ens sträckt sig över 4000:- i jämförelse.

Korrekt,det står två barn.

Att överleva är en sak, att leva en annan.
  • Anonym (F)
    Anonym (Andie) skrev 2020-09-14 11:11:59 följande:

Men du kan ju inte jämföra då med nu!

När jag var student levde jag på strax över 6000 kr/mån men det var för 20 ÅR sedan! Idag har studenter nästan dubbelt av vad jag fick, du vet, inflation.

Dessutom var du EN medan ts är TRE i hushållet. Även om hon drar in på allt hon kan så är 5000 kr inte mycket på tre. Det går, men det blir ju att handla billigaste maten för att kunna köpa kläder, och det blir ju inga direkta nöjen förutom det som är gratis.

Håller med om allt!

Dessutom finns inga marginaler för oförutsedda utgifter. T ex högkostnadsskyddet för tandvård passeras lätt. Jag la 15.000kr på tandvård förra hösten, det fäller TS budget platt.

Sen förstår jag fortfarande inläggen där folk ?skryter? om hur lite pengar de har och lever såååå bra.

Var är barnen i det här? Om ni inte har några, hur kan ni ens jämföra?

Jag växte upp med skiljda föräldrar som ständigt tjafsade om pengar. Bodde hos mamma som jobbade heltid men med tre barn kostar det. Det fanns inget utrymme för några aktiviteter som kostade. Man blir märkt. En del familjer tvingas leva så här pga olika omständigheter. Men att påstå att det inte är något problem, det köper jag inte en sekund.
Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?