Anonym (Andie) skrev 2020-09-14 11:11:59 följande:
Men du kan ju inte jämföra då med nu!
När jag var student levde jag på strax över 6000 kr/mån men det var för 20 ÅR sedan! Idag har studenter nästan dubbelt av vad jag fick, du vet, inflation.
Dessutom var du EN medan ts är TRE i hushållet. Även om hon drar in på allt hon kan så är 5000 kr inte mycket på tre. Det går, men det blir ju att handla billigaste maten för att kunna köpa kläder, och det blir ju inga direkta nöjen förutom det som är gratis.
Håller med om allt!
Dessutom finns inga marginaler för oförutsedda utgifter. T ex högkostnadsskyddet för tandvård passeras lätt. Jag la 15.000kr på tandvård förra hösten, det fäller TS budget platt.
Sen förstår jag fortfarande inläggen där folk ?skryter? om hur lite pengar de har och lever såååå bra.
Var är barnen i det här? Om ni inte har några, hur kan ni ens jämföra?
Jag växte upp med skiljda föräldrar som ständigt tjafsade om pengar. Bodde hos mamma som jobbade heltid men med tre barn kostar det. Det fanns inget utrymme för några aktiviteter som kostade. Man blir märkt. En del familjer tvingas leva så här pga olika omständigheter. Men att påstå att det inte är något problem, det köper jag inte en sekund.