Inlägg från: Anonym (oh yes!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oh yes!!)

Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?

Anonym (K) skrev 2020-09-12 09:34:07 följande:

Det låter jättemycket! När jag levde på existensminimum hade jag ca 6000:- FÖRE räkningarna! Och ändå kunde jag lägga undan några hundra varje månad.

Lösningen är att man bor och lever billigt, och så klart inte slösar pengar på onödiga saker.

Haha denna typ av svar alltså med sanningshalt noll från en man gissar jag?!

Det är helt omöjligt att klara sig i Sverige eller västvärlden på så lite pengar om du inte bor i ett tält eller hemma hos mamsen och pappsen. Genomsnittshyran för en liten lägenhet är mellan 4-8000:- beroende på antal rum och var du bor i landet. Sen har de flesta mobilabonnemang och bredband, transportkostnader till jobbet, elräkning, fack/akasseavgift, hemförsäkring, matkostnader på ca 2000/person, hygien och förbrukningsvaror, oftast nån medicin osv. Kanske landar man på ca 2000 kr i räkningar, 2-3000 kr på mat och hygien,  6000 kr i hyra, ca 1000 kr busskort. Bara då behöver man 12000 kr ca, vilket är uder EU´s fattigdomsstandard och existensminimum på soc.

Så NEJ, jag tror dig inte alls. Tror också romerna utanför Ica har mer än så!!!
  • Anonym (oh yes!!)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 12:49:23 följande:
    Vad har mitt kön att göra med min ekonomi?? Förbannat uselt sätt att visa din AVUNDSJUKA. Och du överskattar kraftigt vilka utgifter jag hade! Och nej, jag bodde inte hemma hos föräldrar eller någon annan utan i egen lägenhet, den billigaste kostade 3000:- i månaden.
    Ok men då levde du ju i ett extremförhållande som knappast är jämförbart med dagens standard och levnadskostnader. Jag har väl också bott i billiga hyror i mitt liv som ung och haft delade kostnader med sambos o dyl, men nu pratar vi dagens standard och existensminimum som är uträknat från de minimalaste och snålaste levnadsvillkor en människa kan ha.

Billigaste hyran i Stockholm idag är nog runt 5000 för en etta i nåt nergånget hus. Studentbostäder ligger på samma. Och matkostnader per person lågt räknat på randen till svält är 50-60 kr per dag också samma som flyktingar har när de kommer hit, alltså ca 1500 kr/mån. Inte många som klarar det om du inte har ett bra grundförråd och har tid att baka allt själv....
  • Anonym (oh yes!!)
    Jemp skrev 2020-09-12 23:55:56 följande:
    12000 är väl fortfarande betydligt mer än en student har.
    Studenter har rätt till bostadsbidrag och får massa rabatter på reskort, inträden osv. Studenter har fortfarande sina föräldrar många gånger och har inte skapat egna liv och utgifter på samma sätt som en vuxen. Allt är relativt!
Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?