Inlägg från: Anonym (Andie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andie)

Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?

Anonym (K) skrev 2020-09-12 12:49:23 följande:

Vad har mitt kön att göra med min ekonomi?? Förbannat uselt sätt att visa din AVUNDSJUKA. Och du överskattar kraftigt vilka utgifter jag hade! Och nej, jag bodde inte hemma hos föräldrar eller någon annan utan i egen lägenhet, den billigaste kostade 3000:- i månaden.

Men du kan ju inte jämföra då med nu!

När jag var student levde jag på strax över 6000 kr/mån men det var för 20 ÅR sedan! Idag har studenter nästan dubbelt av vad jag fick, du vet, inflation.

Dessutom var du EN medan ts är TRE i hushållet. Även om hon drar in på allt hon kan så är 5000 kr inte mycket på tre. Det går, men det blir ju att handla billigaste maten för att kunna köpa kläder, och det blir ju inga direkta nöjen förutom det som är gratis.
  • Anonym (Andie)
    Anonym (K) skrev 2020-09-14 12:46:52 följande:

TS säger att hon har 5000:- kvar efter alla räkningar, och jag VET vad saker kostar idag. Kan man inte föda tre personer på den summan så är det något fel.

Ingen har sagt att hon inte kan föda 3 personer på den summan. Klart hon KAN. Men det kommer bli tufft i perioder och kräva planering. Det är ju inte bara mat utan även hygienartiklar och kläder. Hon har även två barn som kanske måste avstå aktiviteter.

Man måste inte köpa kläder varje månad, men t ex vinterjackor och skor kan bli en stor kostnad.Om ts dessutom skulle behöva gå till tandläkaren eller något blir det också en kostnad (dock tror jag att kf då kan dra mindre om man säger till).

5000 ÄR inte mycket, men man överlever, och planerar man så kan man kanske även få någon guldkant ibland.

Men det hjälper ju inte ts om andra skriver att de minsann klarade sig bra genom att leva under en sten och äta kottar och dricka regnvatten. Hon får ju inte bättre ekonomi av att andra har det sämre. Och det är ju uppenbart att man idag som vuxen med familj INTE kan leva på 6000 kr innan räkningarna. Efter går! Men aldrig innan( om man inte bor gratis då)
  • Anonym (Andie)
    smulpaj01 skrev 2020-09-14 15:36:23 följande:

5000 är ju mycket pengar. Mycket mer än jag har som har försörjningsstöd. Har ca 1200kr kvar på 2 personer och husdjur. Det funkar inte!

Har du så lite kvar får du för lite pengar!

Eller så har du räkningar som går över normen. Det finns en riksnorm som ska gälla för alla efter att hyra, el osv är betalda. Kolla upp dina rättigheter!
Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?