• Anonym (Galna mamman?)

    Konflikt med ex

    Jag och mitt ex har nu hamnat i konflikt.

    Vi har en son på 9 månader som har vuxit ur sitt babyskydd. Så jag har köpt en bilbarnstol som man har bakåtvänt ( enligt rekommendationerna) som man kan ha från 9kg.

    Men mitt ex vill köpa en vanlig bältesstol som är Framåtvänd och är till barn på minst 15 kg, eftersom han säger att det är billigare. Jag har sagt att jag inte tänker låta honom ha sonen i bilen om han inte köper en bilbarnstol som passar sonen. Exet säger att jag överdriver och är vansinnig.

    Jag undrar ifall någon vet om det finns någon sorts regel/lag på vilka stolar barn ska ha. Eller om det bara är rekommendationer och jag överdriver.

    Tack.

  • Svar på tråden Konflikt med ex
  • Anonym (Dhk)

    Du överdriver INTE! Det är fullkomligt galet att sätta ett så litet barn i en bältesstol. Du måste få stopp på hans idioti.

  • Anonym (D)

    Dock kanske det finns reglerat att stolen ska ha rätt viktspektrum.

    Du bör stå fast vid att barnet inte kan åka bil med pappan utan rätt stol.

    Och man bör heller helst inte köpa begagnad stol då man då inte kan vara hundra på att stolen faktiskt inte blivit krockad.

    Har du smskonversation gällande detta? Spelat in samtal?

    Förutsätter pappan i samma stil kan det nog vara lämpligt inför framtida vårdnadstvist.

  • Anonym (D)

    Vill tipsa om att det finns en stol, minns inte märke, med Isofix upp till 25 kg.

    Köper pappan denna kanske han slipper köpa ytterligare en stol till innan barnet kan ha framåtvänd stol. Vilket för övrigt rekommenderad typ tills barnet är 10 år gammalt

  • Anonym (Galna mamman?)
    Anonym (D) skrev 2020-09-12 21:54:22 följande:

    Du överdriver absolut inte.

    Däremot finns ingen lag på vilken stol barnet måste ha. Bara att dom upp till 135 cm måste ha stol eller kudde.

    Transportstyrelsen rekommenderar bakåtvänt till minst 4 års ålder

    www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I-fordonet/Sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/


    Tack! Och tack för länken!!

    Ska genast skicka den till honom.
  • Anonym (Galna mamman?)
    Anonym (D) skrev 2020-09-12 21:56:29 följande:

    Dock kanske det finns reglerat att stolen ska ha rätt viktspektrum.

    Du bör stå fast vid att barnet inte kan åka bil med pappan utan rätt stol.

    Och man bör heller helst inte köpa begagnad stol då man då inte kan vara hundra på att stolen faktiskt inte blivit krockad.

    Har du smskonversation gällande detta? Spelat in samtal?

    Förutsätter pappan i samma stil kan det nog vara lämpligt inför framtida vårdnadstvist.


    Jag har ensam vårdnad förövrigt. Och tänker inte låta honom ha sonen förens jag vet med säkerhet att han har korrekt stol.

    Tack för all info o h tips!
  • MRAKas
    Anonym (D) skrev 2020-09-12 21:54:22 följande:

    Du överdriver absolut inte.

    Däremot finns ingen lag på vilken stol barnet måste ha. Bara att dom upp till 135 cm måste ha stol eller kudde.

    Transportstyrelsen rekommenderar bakåtvänt till minst 4 års ålder

    www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I-fordonet/Sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/


    Precis detta.

    Men såvida ni har gemensam vårdnad och nån form av växelvist boende så ansvarar ni var för sig för hur ni tar hand om barnet när det bor med er, vad den andra gör på sin tid har ni inget inflytande över.

    Men sunt förnuft borde vara att lagstadga bakåtvänt upp till nånstanns runt 3års ålder, kompletterat med nuvarande rekommendationer.
    Då skulle man ju kunna peka på lagen när någon får en så korkad idé i skallen som att sätta en 9månaders i framåtvänd stol för att spara nån tusenlapp.
  • Anonym (Galna mamman?)
    Anonym (Dhk) skrev 2020-09-12 21:54:24 följande:

    Du överdriver INTE! Det är fullkomligt galet att sätta ett så litet barn i en bältesstol. Du måste få stopp på hans idioti.


    TACK. Jag vet faktiskt inte hur fan han tänker. Ett av anledningarna till varför han är ett EX dock.
  • Anonym (Galna mamman?)
    MRAKas skrev 2020-09-12 22:05:56 följande:

    Precis detta.

    Men såvida ni har gemensam vårdnad och nån form av växelvist boende så ansvarar ni var för sig för hur ni tar hand om barnet när det bor med er, vad den andra gör på sin tid har ni inget inflytande över.

    Men sunt förnuft borde vara att lagstadga bakåtvänt upp till nånstanns runt 3års ålder, kompletterat med nuvarande rekommendationer.

    Då skulle man ju kunna peka på lagen när någon får en så korkad idé i skallen som att sätta en 9månaders i framåtvänd stol för att spara nån tusenlapp.


    Jag har ensam vårdnad.

    Tråkigt att det inte fanns någon konkret lag att peka på. Men jag får helt enkelt använda länken jag fick nu. Han får inte sonen förens jag vet att han har rätt utrustning.

    Man hoppas ju att han är den enda som tänker så och att det inte finns andra som gör på detta sätt
  • Anonym (44)

    Vet att det inte är kul, men kan han låna den stolen du köpt när han ska ha barnet?

    Bättre att barnet sitter säkert än att hålla på mitt/ditt... Och kanske se det som att stolen är barnets?

Svar på tråden Konflikt med ex