Sträng mot barnet
"Faran" med att ta barnets parti framför barnet är att de då spelar ut föräldrarna mot varandra. Har en vän som alltid tagit barnets parti framför barnen när sambon försökt tillrättavisa dem så idag när han säger ifrån hånskrattar dem åt honom och kontrar med att de ska berätta för mamma.
Så jag tycker att är det inye alldeles upp åt väggarna så barnet far illa just där och då så man snabbt behöver rycka in så kan man ta diskutera sins emellan sen.
Du har helt fel! Man ska inte alls stå som en enad mur mot barnet i alla situationer som man trodde förr i tiden. Tvärtom är det viktigt att om en av föräldrarna är i affekt och sprutar ut ogenomtänkta floskler är det bra att barnet kan söka trygghet och stöd hos den andra föräldern. Barnets har också rättigheter, t.ex. att inte bli dåligt behandlad eller att inte bli utskälld för något som inte är allvarligt eller till och med helt fel, eller behöva ta emot elakheter.
Hur får man barn att inte bete sig illa? Svaret är enkelt: Genom att ge dem kärlek, värme, empati, förståelse, klokhet och lugn. Genom att själv vara en förstående och inlevande person kommer barnet att bli det.
Jag tänker att med föräldrar som är auktoritära och skäller ut barnen är nog risken att barnen tar efter det beteendet och spelar ut föräldrarna mot varandra och liknande.
Respekt får man som förälder inte gratis, det förtjänar man genom att visa barnet förståelse, kärlek och empati.
TS, du behöver ta ett allvarligt snack med din man. Han tycks inte kunna reflektera över sitt eget beteende, och han förstör sina barn genom sina utskällningar. Han behöver förstå att risken är stor att han överför sina egna barndomsupplevelser på sina barn om han inte tar itu med det här. Och du behöver ställa dig på barnens sida när de får utskällningar som de inte är förtjänta av eller som inte är i proportion till vad de har gjort. Jag tänker också att du kan visa dem lite extra kärlek och ge dem extra beröm för att försöka kompensera för hans dåliga beteende.
Man kommer så mycket längre med barn genom att visa dem hur man beter sig på ett respektfullt och kärleksfullt sätt själv.