• Anonym (F.d särskoleelev som gått i särskolan av misstag!)

    Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera

    Innan jag börjar: Jag är född början av 90-talet. Jag tror det var även där som särskoleklass var något nytt för Sverige. Jag hade det väldigt stökigt i familjen och en orolig uppväxt. På grund av att man (Som jag misstänker!) inte kände till ADHD eller allmänt koncentrationssvårigheter som kan dyka upp vid orolig familjemiljö så gjorde jag man en snabbtest på mig och placerade mig direkt i en special klass. En enorm misstag.

    Jag börjande tvivla på min diagnos redan vid femman, men tänkte som barn att om jag kämpar så kommer jag ha det bra. I högstadiet ville jag gå i en vanlig klass. Något som jag inte fick det bekräftat av mina lärare att särskolan är en frivillig skolgång. Istället för att skicka mig till rektorn så sade lärarna att jag inte skall gå i en vanlig klass. Mina misstankar om lärare förr i tiden inte hade någon utbildning för att gå i en särskola. För att det är en ''enkel'' match att lära ut elever i den klassen.

    Slutet av högstadiet växte min oro för framtiden. I gymnasiet sa jag fler tal gånger att jag vantrivs och det gjorde jag hela tre år för att sedan hoppa av. Jag var ingen stökig elev men en ifrågasättande sådan. Något som var tillräckligt provocerade mot lärarna som gjorde att de inte brydde sig om mig. Vilket får mig att tänka tillbaka hur litet betydelse jag hade för alla lärare.

    När jag befann mig i gymnasiet så förstod jag hur lite betydelse särskolans betyg skulle ha för mig i framtiden. Jag hamnade i en rejäl nedstämdhet och vid trean hoppade jag av. Min äldre bror hade blivit en missbrukare en mor som hade blivit allt värre med att vara självcentrerad bla.

    Jag hamnade i en depression från 19 till 23. Jag sökte hjälp oss socialen när jag var 24 år (Som jag tidigare gjort vid 16 och 18års åldern. Vid 18 års åldern hamnade jag i en rättegångsförhandling som målägande där min bror var tilltalad för misshandel på mig men jag fick inget hjälp att komma bort ifrån familjen. Trots att han blev dömd och det vart klart för Tingsrätten att det inte står rätt till i min familj).

    Jag sökte hjälp för tredje gången som tjugofyra år och fick komma bort ifrån familjen med ett skyddade identitet. Totalt ensam. Ingen släkt eller familj. Jag sökte direkt in på Komvux för att bygga upp betyg som jag aldrig fick chansen att få. Jag har en enorm ambition av att jobba inom det sociala arbetet (Socionom).

    Nu till saken: Jag studerar matte grund. Det kommer ta mig hela ett år tills jag blir klar med matte två, som är krav för att komma in på socionomprogrammet bland annat. Men jag har också kärnämnen. Det kommer ta mig omkring två år tills jag blir klar med allt. Helt plötsligt slog det bara mig igår natt att jag inte orkar stå ut egentligen. Det blir massa studielån och jag hade förmodligen kanske inte behövt kämpa såhär på Komvux. Antingen bara småämnen i kort period eller inga ämnen alls för att söka mig in på socionomprogrammet. Jag är tjugosju år och mår dåligt.

    Jag önska att jag kunde ha en familj (En normal) som jag kunde besöka för att studera, prata och få livs råd.

    Jag skriver av mig och hoppas på att någon typ av stöttning. För jag vill verkligen kämpa på med Komvux och jag vill komma in på socionomprogrammet.

    Jag snackade med en studievägledare i korridoren. Folkhögskola kändes som en rolig skola att gå på. Men jag är osäker. Man kan inte välja yrkeshögskola med Folkhögskolans omdöme. Inte heller väger deras omdöme liga tungt som Komvux betyg. Jag har hitta fina vänner på Komvux. Men är det värt att hoppa av och börja på en folkhögskkola? Är det längre studietid?

    Jag vet ingenting. Jag vill bara befinna mig på socionomprogrammet. Lite som att jag egentligen studerar bara för att befinna mig i en sådan program. Jag vet inte hur mycket jag kommer bära med mig ifrån Komvux till socionom. SÅ det hade varit skönt om man bara skippade allt det ''onödiga'', kanske?!
  • Svar på tråden Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera
  • Anonym (Fia)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-13 14:30:36 följande:
    Gjorde själv resan via komvux och fick läsa om matten flera gånger eftesom jag tydligen är mer eller mindre sifferblind. Det var vedervärdigt och gick i tankar på att jag kanske var för dålig för att klara universitetet.

    När komvuxhelvetet dock var över och matten förpassad till historien gick resten som en dans.
    Låter som väldigt fel approach på matten då, har man väl kommit till gymnasienivå spelar inte siffrorna och själva räknandet inte någon större roll. Hör själv till de som pga adhd koncentrationssvårigheter konstant gör sifferfel (3+2 kan plötsligt ha blivit 7 osv) och pga dåligt arbetsminne inte kan räkna i huvudet alls - det är (eller ska i alla fall) vara så liten del av det hela och oftast kompenseras med miniräknare - och har aldrig haft några som helst problem att få bra betyg i matematik en bit up till på universitetsnivå  från runt mitten på högstadiet eller så när lärarna fattade att jag bara blandade ihop siffrorna då det ju aldrig var något som helst problem med förståelsen, bara aritmetiken som inte är särskilt signifikant. 
    Det är synd att så många fastnar i det. 
    Drottningen1970 skrev 2020-09-13 23:29:55 följande:
    Jag vidhåller mitt påstående att komvux är tuffare. Högre studietakt och oftast ämnen som man läser bara för att man måste och som man har svårt med. Universitetsstudierna var en promenad i parken i jämförelse. Myten om att det är så jäkla märkvärdigt på högskola och universitet är nåt som några vill upprätthålla av nån slags prestige. Har man väl tagit sig in så är det inte tuffare än valfritt högstadie..
    Det beror ju helt på vad man läser. Komvux var i alla ämnen så lätt för mig att det inte var några som helst problem att läsa i dubbel takt med mestadels MVG trots att jag har ungefär noll koncentrationsförmåga till läxor o dyl - sitta på lektionerna och ibland inte ens det var tillräckligt för att klara proven utan problem. På högskolan har jag stött på vissa kurser inom ungefär samma ämnen jag med nöd och näppe lyckats förstå trots ordentlig arbetsinsats. 
    Sedan om man har ADHD tendenser som jag så har man det ytterligare problemet jämfört med grundskole och gymnasienivå att man behöver ta ett en helt annan nivå av ansvar att lägga upp en hel del av arbetet själv. 

    Ta sig hade jag kunnat på vad som helst förutom de läkarutbildningar som redan då lottade mellan de som hade 2.0 då jag generellt inte har tur med slumpen. 

    Du måste dels läst något väldigt lätt på högskolan och haft en väldigt väldigt konstig högstadieupplevelse. Men absolut det är ju inte så att alla A-kurser är svåra eller så, men har definitivt inte stött på någon som krävde mindre än något ämne på högstadiet. 
  • Drottningen1970
    Anonym (Fia) skrev 2020-09-14 00:36:20 följande:

    Låter som väldigt fel approach på matten då, har man väl kommit till gymnasienivå spelar inte siffrorna och själva räknandet inte någon större roll. Hör själv till de som pga adhd koncentrationssvårigheter konstant gör sifferfel (3+2 kan plötsligt ha blivit 7 osv) och pga dåligt arbetsminne inte kan räkna i huvudet alls - det är (eller ska i alla fall) vara så liten del av det hela och oftast kompenseras med miniräknare - och har aldrig haft några som helst problem att få bra betyg i matematik en bit up till på universitetsnivå  från runt mitten på högstadiet eller så när lärarna fattade att jag bara blandade ihop siffrorna då det ju aldrig var något som helst problem med förståelsen, bara aritmetiken som inte är särskilt signifikant. 

    Det är synd att så många fastnar i det. Det beror ju helt på vad man läser. Komvux var i alla ämnen så lätt för mig att det inte var några som helst problem att läsa i dubbel takt med mestadels MVG trots att jag har ungefär noll koncentrationsförmåga till läxor o dyl - sitta på lektionerna och ibland inte ens det var tillräckligt för att klara proven utan problem. På högskolan har jag stött på vissa kurser inom ungefär samma ämnen jag med nöd och näppe lyckats förstå trots ordentlig arbetsinsats. 

    Sedan om man har ADHD tendenser som jag så har man det ytterligare problemet jämfört med grundskole och gymnasienivå att man behöver ta ett en helt annan nivå av ansvar att lägga upp en hel del av arbetet själv. 

    Ta sig hade jag kunnat på vad som helst förutom de läkarutbildningar som redan då lottade mellan de som hade 2.0 då jag generellt inte har tur med slumpen. 

    Du måste dels läst något väldigt lätt på högskolan och haft en väldigt väldigt konstig högstadieupplevelse. Men absolut det är ju inte så att alla A-kurser är svåra eller så, men har definitivt inte stött på någon som krävde mindre än något ämne på högstadiet. 


    Jag tror att det faktum att man faktiskt läser nåt man valt och är intresserad av och antagligen har nån slags fallenhet för gör det lättare än när man läser något påtvingat som man har noll intresse av. Grundskola och gymnasie har mer karaktären av korvstoppning. Lära sig traggla mellansveriges vattendrag liksom... tillskillnad från högre studier då man får vara mer kreativ och faktiskt studera på en både högre och intressantare nivå. Korvstoppning ligger inte för mig. Det rinner ur min hjärna som vatten på en gås. Att däremot få tänka och resonera själv, problematisera och söka svar. Det är lätt för mig.

    Således är det humaniora som är min grej. Finns givetvis andra högskoleutbildningar som jag aldrig skulle klara utiftån att jag är ointresserad och inte har fallenhet för dem.
  • Anonym (op)
    Tow2Mater skrev 2020-09-13 14:36:54 följande:

    Kolla med CSN, de kan ha regler om att avskriva vissa delar av komvuxstudielånen om du sen har vidare studier. Brukade vara så iallafall.


    De tog bort det 2018.
  • Anonym (op)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-13 23:29:55 följande:
    Jag vidhåller mitt påstående att komvux är tuffare. Högre studietakt och oftast ämnen som man läser bara för att man måste och som man har svårt med. Universitetsstudierna var en promenad i parken i jämförelse. Myten om att det är så jäkla märkvärdigt på högskola och universitet är nåt som några vill upprätthålla av nån slags prestige. Har man väl tagit sig in så är det inte tuffare än valfritt högstadie..
    Jag tycker det är tufft på olika sätt. Upplevde universitet som mycket, mycket roligare dock. Och enklare på det sättet att man enbart läser ämnen inom något som intresserar en, (i bästa fall då)

    Jag tänker att du ts har en ovana att studera. Ta inte åt dig vad det gäller inlägg om din intelligens osv heller. Min lillebror ansågs vara nedsatt intellektuellt, men han visade sig egentligen senare vara autistisk, med normal intelligens, bara svårläst och svårt att våga kommunicera. Som tur är så kunde min familj kämpa för honom så han slapp särskola, och han har gått vanlig skola, men mycket på distans.

    Jag tror särskola ger ett glapp i studiekunskap. Du kanske skulle behöva en mentor som ger dig de kunskaperna, vet inte hur det ser ut på komvux, men vet att det ofta finns mycket stöd på universitet. (har själv adhd)
  • Anonym (F.d särskoleelev som gått i särskolan av misstag!)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-13 23:29:55 följande:
    Jag vidhåller mitt påstående att komvux är tuffare. Högre studietakt och oftast ämnen som man läser bara för att man måste och som man har svårt med. Universitetsstudierna var en promenad i parken i jämförelse. Myten om att det är så jäkla märkvärdigt på högskola och universitet är nåt som några vill upprätthålla av nån slags prestige. Har man väl tagit sig in så är det inte tuffare än valfritt högstadie..
    Det har fallit mig att Komvuxstudierna handlar mer om att jag måste ha dessa för att komma in i programmet men ingenting jag kommer ha med i själva programmet. T.ex matten kommer man inte syssla med alls i programmet. Så som andra beskriver det så är nog Universitetet mycket roligare. Jag läste någonting i tråden (Vet inte om jag läste fel) att man kan fokusera på de ämnena som man tycker är roliga. Då kommer nog Universitetet vara extra roligt för min del tror jag.
    Anonym (op) skrev 2020-09-14 07:37:15 följande:
    De tog bort det 2018.

    Åhh..Viket surt äpple :(

    Känner liten påfrestning att jag skall behöva låna så mycket! Det handlar inte om att det är kämpigt i skolan rent akademiskt. Utan mer kämpigt av att jag bara vill komma in på det programmet nu med en gång och framförallt inte ha så hög studielån. Jag ser på CSN-Login hur mycket pengar jag har lånat. Jag mår dåligt. Det är det som fått mig att jag inte ''orkar''.


  • Anonym (Gudrun)
    Anonym (F.d särskoleelev som gått i särskolan av misstag!) skrev 2020-09-14 10:29:02 följande:

    Det har fallit mig att Komvuxstudierna handlar mer om att jag måste ha dessa för att komma in i programmet men ingenting jag kommer ha med i själva programmet. T.ex matten kommer man inte syssla med alls i programmet. Så som andra beskriver det så är nog Universitetet mycket roligare. Jag läste någonting i tråden (Vet inte om jag läste fel) att man kan fokusera på de ämnena som man tycker är roliga. Då kommer nog Universitetet vara extra roligt för min del tror jag.Åhh..Viket surt äpple :(

    Känner liten påfrestning att jag skall behöva låna så mycket! Det handlar inte om att det är kämpigt i skolan rent akademiskt. Utan mer kämpigt av att jag bara vill komma in på det programmet nu med en gång och framförallt inte ha så hög studielån. Jag ser på CSN-Login hur mycket pengar jag har lånat. Jag mår dåligt. Det är det som fått mig att jag inte ''orkar''.


    Stressa inte upp dig över lånet. Vi är många som klarat gymnasiet och ändå var tvugna komplettera med KomVux, folkhögskola eller liknande innan vi kunde söka till högskola. Då på grund av särskilda intagningskrav. Det är helt normalt att läsa studieförberedande utbildningar innan högskoleutbildning. Vad gäller det är inte du särskilt utsatt och drabbad.
  • Anonym (op)
    Anonym (F.d särskoleelev som gått i särskolan av misstag!) skrev 2020-09-14 10:29:02 följande:
    Det har fallit mig att Komvuxstudierna handlar mer om att jag måste ha dessa för att komma in i programmet men ingenting jag kommer ha med i själva programmet. T.ex matten kommer man inte syssla med alls i programmet. Så som andra beskriver det så är nog Universitetet mycket roligare. Jag läste någonting i tråden (Vet inte om jag läste fel) att man kan fokusera på de ämnena som man tycker är roliga. Då kommer nog Universitetet vara extra roligt för min del tror jag.
    Anonym (op) skrev 2020-09-14 07:37:15 följande:
    De tog bort det 2018.

    Åhh..Viket surt äpple :(

    Känner liten påfrestning att jag skall behöva låna så mycket! Det handlar inte om att det är kämpigt i skolan rent akademiskt. Utan mer kämpigt av att jag bara vill komma in på det programmet nu med en gång och framförallt inte ha så hög studielån. Jag ser på CSN-Login hur mycket pengar jag har lånat. Jag mår dåligt. Det är det som fått mig att jag inte ''orkar''.
    Jo jag förstår det. Känner verkligen igen känslan.
  • Lönnsirap

    Det är klart att du blir mstt när du tittar flera år framåt i almanackan och funderar på dina drömyrken.

    Själv blir jag nästan matt över att titta på närmaste halvåret.

    Att "ge upp" litegrann då och då är sunt när man håller på och kämpar med utbildning oavsett nivå.

    Att inte ha en ordentlig grund-utbildning gör faktiskt att man inte riktigt tas på allvar på arbetsmarknaden, så det är ju kanon att du jobbar på att utvecklas.

    När man är trött och lite uppgiven kan det vara frestande att hitta en annan väg... Men ibland är det smartast att fokusera på det man pysslar med snarare än att försöka hitta ett enklare sätt att ta sig till målet. Ibland är det effektivaste att fortsätta med det man påbörjat!

  • Anonym (F.d särskoleelev som gått i särskolan av misstag!)
    Lönnsirap skrev 2020-09-14 21:41:32 följande:

    Det är klart att du blir mstt när du tittar flera år framåt i almanackan och funderar på dina drömyrken.

    Själv blir jag nästan matt över att titta på närmaste halvåret.

    Att "ge upp" litegrann då och då är sunt när man håller på och kämpar med utbildning oavsett nivå.

    Att inte ha en ordentlig grund-utbildning gör faktiskt att man inte riktigt tas på allvar på arbetsmarknaden, så det är ju kanon att du jobbar på att utvecklas.

    När man är trött och lite uppgiven kan det vara frestande att hitta en annan väg... Men ibland är det smartast att fokusera på det man pysslar med snarare än att försöka hitta ett enklare sätt att ta sig till målet. Ibland är det effektivaste att fortsätta med det man påbörjat!


    Det är just sådana här inlägg och andra typer av stöttning i tråden som fått mig att må bättre!

    Jag hoppas verkligen att jag klarar matten! Men det är som jag skrev tidigare. Det programmet jag vill komma in till kommer inte ens syssla med matte eller andra vissa ämnen. Så det hade varit en grej om man kunde bara ta de ämnena som programmet VERKLIGEN kräver. Hehehe...

    Kanske i framtiden så blir det så? Utbildning och studier ändras ju hela tiden.
  • Anonym (F.d särskoleelev som gått i särskolan av misstag!)
    Anonym (Gudrun) skrev 2020-09-14 10:42:58 följande:
    Stressa inte upp dig över lånet. Vi är många som klarat gymnasiet och ändå var tvugna komplettera med KomVux, folkhögskola eller liknande innan vi kunde söka till högskola. Då på grund av särskilda intagningskrav. Det är helt normalt att läsa studieförberedande utbildningar innan högskoleutbildning. Vad gäller det är inte du särskilt utsatt och drabbad.
    Tack Gudrun! Glad
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (malin) skrev 2020-09-13 16:52:21 följande:

    Måste du bli just socionom då? Att bara få till ett ordnat liv kan vara värt mycket i din sits. 

    Jag kommer från en lite liknande bakgrund. Det var kaos hemma, men inte pga droger utan pga två karriärföräldrar som hade nog med sitt och pressade mig mycket. Detta var också på 90-talet/tidigt 2000-tal och ingen verkade fatta att barn kan ha ångest utan "uppenbara" anledningar. Jag led av svår ångest från...tja, födseln eftersom att jag inte har någon som helst anknytning till mina föräldrar och kände det som att jag var tvungen att ta hand om mig själv och det klarade jag givetvis inte. Jag kände det som att ingen fångar mig om jag faller och därför var jag så fruktansvärt rädd för att falla. Jag var ett vrak, men vi var en fin och städad familj så jag fick ingen hjälp. Det är jag så förbannad för idag. Jag hade höga betyg, men skolkade mig igenom hela grundskolan och då brydde sig inte skolan. Jag störde ingen annan och var inte utåtagerande så whatever, tänkte väl de... Så i ettan på gymnasiet gick det inte längre. Man kunde inte skolka så lätt, det var en stor skola och massa eget ansvar. Det gick inte och jag hoppade av. Två år spenderade jag hemma med föräldrar som skällde och skämdes över mig. Sedan fick de skämmas ännu mer då jag blev gravid som 18-åring. Jag flyttade då hem till maken och mitt liv vände lite grann. Maken är trygg. Den första trygga och varma människan i mitt liv. Jag var en bra mamma, men kände inte att jag klarade av att göra något utanför hemmet. Så jag var hemmafru i tio år. Efter tio år hade jag blivit trygg nog att våga mig ut, men jag kände att jag inte skulle klara av att läsa in gymnasiet. Då skulle jag ge upp. Så historikerdrömmen fick vara. Trots att mina föräldrar pressade mig att inte välja en  "simpel lärlingsutbildning" så gjorde jag det. Om det var något jag kunde efter åren som hemmafru så var det att baka och laga mat så jag blev konditor. Ett och ett halvt års utbildning utan studieskulder och så var jag färdig. Jobb fick jag på min gamla praktikplats och bra betalt fick jag också. Självförtroendet har växt något enormt sedan dess. Man måste inte satsa på den ultimata drömmen om den kostar för mycket. Bra nog kan vara bra nog och sedan bli det bästa. 


    Jag håller med här. Kanske det blivit en dröm med en högskoleexamen för att du vill bevisa för dig själv att du var felbedömd? Jag känner igen känslan. Jag tror också jag läst utbildningar för att bevisa för mig själv att de vuxna hade fel om mig när jag var liten och misslyckades. Läste in gymnasiebetyg på folkhögskola och har två högskoleexamen. Jag har det bra nu, men hade nog haft det lika bra inom något annat yrke. Det har varit mycket kämpande och nu känner jag att det viktigaste ändå är att man har ett jobb som inte går ut över fritiden: att man har ett jobb som man kan släppa när arbetsdagen är slut, så att man kan fokusera på annat på kvällen. Man ska ha ett jobb som man fokuserar helt på när man är på jobbet, men som man också kan släppa helt när man är ledig. Annars får man inte en bra balans i livet. 

    De socionomer jag känner har blivit utbrända. De har jobbat med människor med problem och har inte kunnat släppa jobbet när de gått hem: de har oroat sig över de människor de jobbat med under dagen. Arbetsmiljön har också varit dålig: "lite hot och personangrepp får man tåla, det är inget att gnälla över". Jag känner ingen socionom som inte blivit besviken över sitt arbetsliv... 

    De har jobbat så hårt för sitt yrke och så får de det så tufft när de är klara, jag tycker synd om mina socionomkompisar. Men såklart förstår jag att mina kompisar bara kanske har haft extrem otur eller gjort dåliga val inom sitt yrke. Säkert kan det vara ett bra yrke också. Jag känner bara inte till de fallen. 

    Men det finns så många bra jobb, som kräver mindre ansträngning. Man lever bara en gång. 
Svar på tråden Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera