• Anonym (BB)
    Sun 13 Sep 2020 12:12
    390 visningar
    6 svar
    6
    390

    Fel vid arv

    Min farfar gick bort i vintras. Han efterlämnade inget större arv. Inget testamente fanns. Arvet är redan delat mellan min pappa och hans enda syskon. De delade lika på de pengar som fanns och plockade dessutom i enighet vad de ville ha från lägenheten. Fast det har nu i efterhand kommit fram att det fanns ett värdefullt samlarföremål i lägenheten som pappas syskon tog utan att meddela honom. Värdet är över 100 000 kr har jag förstått. Exakt hur mycket vet jag inte.

    Detta föremål är inte med i bouppteckningen. Den gjordes innan lägenheten tömdes.

    Min pappa känner sig nog lurad men vill inte bråka. Pappas syskon är envist och inte alltid lätt att ha att göra med. Jag tycker att pappa borde ha rätt till sin halva. Kan han i efterhand få sin del på ett enkelt sätt?

    Kan man få bouppteckningen ändrad i efterhand?

  • Svar på tråden Fel vid arv
  • Sun 13 Sep 2020 12:36
    #1

    Ja, men det krävs att din far bråkar.

    Vad säger din fars syskon när han tar upp det hela?

  • Anonym (BB) Trådstartaren
    Sun 13 Sep 2020 13:23
    #2
    Kjell2 skrev 2020-09-13 12:36:41 följande:

    Ja, men det krävs att din far bråkar.

    Vad säger din fars syskon när han tar upp det hela?


    Syskonet anser sig ha samlarsaken som sin alldeles egna ärvda ägodel. "Vi delade på det som fanns i lägenheten, jag tog en del och du tog en del."

    Detta storasyskon har alltid kört med min pappa, ända sedan de var barn. Lite förtryckare kan man tycka.

    Men min pappa vill/vågar inte bråka nu heller, men jag tycker allt är väldigt orättvist. Speciellt då även morfar tyckte att pappas syskon var krävande, medan pappa alltid ställde upp.

  • Sun 13 Sep 2020 15:06
    #3
    Anonym (BB) skrev 2020-09-13 13:23:54 följande:
    Syskonet anser sig ha samlarsaken som sin alldeles egna ärvda ägodel. "Vi delade på det som fanns i lägenheten, jag tog en del och du tog en del."

    Detta storasyskon har alltid kört med min pappa, ända sedan de var barn. Lite förtryckare kan man tycka.

    Men min pappa vill/vågar inte bråka nu heller, men jag tycker allt är väldigt orättvist. Speciellt då även morfar tyckte att pappas syskon var krävande, medan pappa alltid ställde upp.
    Vill din far inte bråka är det bara att gilla läget.
  • Anonym (BB) Trådstartaren
    Sun 13 Sep 2020 16:54
    #4
    Kjell2 skrev 2020-09-13 15:06:48 följande:
    Vill din far inte bråka är det bara att gilla läget.
    Men om jag vet vad det innebär kan ju jag diskutera saken med honom. Nu vet ingen av oss något, förutom att det blev snett (som förväntat...).


  • Anonym (Anony­m)
    Sun 13 Sep 2020 22:52
    #5

    Först: går det ens att bevisa att den där saken fanns i hushållet? Annars blir det nog väldigt svårt.

  • Anonym (A)
    Sun 13 Sep 2020 22:58
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-13 22:52:56 följande:
    Först: går det ens att bevisa att den där saken fanns i hushållet? Annars blir det nog väldigt svårt.
    Så är det nog
Svar på tråden Fel vid arv