• Anonym (suck)
    Tue 15 Sep 2020 19:59
    1470 visningar
    23 svar
    23
    1470

    Jättelite ont i halsen och varit hemma 1 vecka. Kollegor vill att jag ska arbeta

    Varit hemma med i 1 vecka hosta och halsont. Ingen feber men har kvar lite ont i halsen. Kollegorna från jobbet frågar hela tiden om jag inte mår bättre och när jag ska börja jobba. De flesta tycker att på 1 vecka ska man vara frisk och då även hunnit vara symtomfri i 2 dagar!?

    Eller rättare sagt så verkar alla tänka på sig själva och strunta i de 2 symtomfria dagarna????. Börjar få stress över att jag varit hemma för länge....

    Hur lång period har ni sedan covid-19 började varit hemma vid förkylning/sjukdom?

  • Svar på tråden Jättelite ont i halsen och varit hemma 1 vecka. Kollegor vill att jag ska arbeta
  • Anonym (Allmä­nna råd)
    Tue 15 Sep 2020 20:06
    #1

    Från folkhälsomyndigheten. Så om du varit hemma i sju dagar och bara har kvar restsymptom kan du jobba.

    Om man varit sjuk men inte tagit något prov för covid-19:

    Om du får nytillkomna milda symtom [här kan du läsa om symtomen] som inte går över efter maximalt ett dygn eller som har någon annan förklaring, t.ex. allergi, migrän eller liknande, bör du testa dig. Om symtomen är kvarstående och du inte testar dig, gäller samma rekommendation som för de som har fått ett positivt provsvar (dvs. de som har covid-19): Stanna hemma i minst sju dygn från det att de första symtomen bryter ut. Du ska även ha varit feberfri de två sista dygnen. Du kan dock fortsatt ha torrhosta och bortfall av lukt- och smaksinne men om du mår bra för övrigt och det gått minst sju dygn sedan du insjuknade kan du gå tillbaka till jobbet, skolan eller förskolan.

  • Tue 15 Sep 2020 20:39
    #2
    +1
    Anonym (suck) skrev 2020-09-15 19:59:06 följande:

    Varit hemma med i 1 vecka hosta och halsont. Ingen feber men har kvar lite ont i halsen. Kollegorna från jobbet frågar hela tiden om jag inte mår bättre och när jag ska börja jobba. De flesta tycker att på 1 vecka ska man vara frisk och då även hunnit vara symtomfri i 2 dagar!?

    Eller rättare sagt så verkar alla tänka på sig själva och strunta i de 2 symtomfria dagarna????. Börjar få stress över att jag varit hemma för länge....

    Hur lång period har ni sedan covid-19 började varit hemma vid förkylning/sjukdom?


    Det är inte dina kollegor som ska bestämma när du ska bli frisk och komme tilbaka till jobbet. Förkylningar (även om det inte är covid-19 virus) kan ta tid innan man är helt symtomfri. Det kan ta några dagar, en vecka eller 14 dagar. Inget dina kolleger bestämmer eller kan styra över. Är du fortfarande sjuk så stannar du hemma till du är frisk och varit syntomfri u två dagar, oavsett vad din kollegor säger. Fortsätter dem och tjata hade jag tagit upp det med chefen.
  • Anonym (suck) Trådstartaren
    Tue 15 Sep 2020 20:47
    #3
    Anonym (Allmänna råd) skrev 2020-09-15 20:06:47 följande:

    Från folkhälsomyndigheten. Så om du varit hemma i sju dagar och bara har kvar restsymptom kan du jobba.

    Om man varit sjuk men inte tagit något prov för covid-19:

    Om du får nytillkomna milda symtom [här kan du läsa om symtomen] som inte går över efter maximalt ett dygn eller som har någon annan förklaring, t.ex. allergi, migrän eller liknande, bör du testa dig. Om symtomen är kvarstående och du inte testar dig, gäller samma rekommendation som för de som har fått ett positivt provsvar (dvs. de som har covid-19): Stanna hemma i minst sju dygn från det att de första symtomen bryter ut. Du ska även ha varit feberfri de två sista dygnen. Du kan dock fortsatt ha torrhosta och bortfall av lukt- och smaksinne men om du mår bra för övrigt och det gått minst sju dygn sedan du insjuknade kan du gå tillbaka till jobbet, skolan eller förskolan.


    Ok så då kan jag jobba fast att jag har ont i halsen? Har ju inte varit frisk i 2 dagar då egentligen? Tycker att rekommendationerna är otydliga eller är det bara jag.?
  • Anonym (Ullis­)
    Tue 15 Sep 2020 20:48
    #4
    Anonym (suck) skrev 2020-09-15 20:47:18 följande:

    Ok så då kan jag jobba fast att jag har ont i halsen? Har ju inte varit frisk i 2 dagar då egentligen? Tycker att rekommendationerna är otydliga eller är det bara jag.?


    Varför inte ta ett test?
  • Anonym (Allmä­nna råd)
    Tue 15 Sep 2020 20:54
    #5
    Anonym (suck) skrev 2020-09-15 20:47:18 följande:

    Ok så då kan jag jobba fast att jag har ont i halsen? Har ju inte varit frisk i 2 dagar då egentligen? Tycker att rekommendationerna är otydliga eller är det bara jag.?


    Tycker det är tydligt.

    ? Om du testar negativt - kom tillbaka när du är symptomfri

    ? Om du får symptom och testat positivt eller inte testat - stanna hemma två dagar efter du är symptomfri

    NÄR DET GÅTT 7 DAGAR SEN INSJUKNANDE

    ? Om du i huvudsak är frisk men har lite restsymptom, ex torrhosta, lite halsont, snuva - Gå tillbaka till jobbet (du ska ha varit feberfri i två dagar). Detta gäller alltså även om man har bekräftad Covid eftersom man inte bedömer att man smittar så långt efter insjuknande.
  • Anonym (suck) Trådstartaren
    Tue 15 Sep 2020 20:55
    #6

    För att testet ska vara helt tillförlitligt ska det tas inom 4 dagar från insjuknandet.

  • Tue 15 Sep 2020 21:43
    #7
    Anonym (suck) skrev 2020-09-15 20:47:18 följande:

    Ok så då kan jag jobba fast att jag har ont i halsen? Har ju inte varit frisk i 2 dagar då egentligen? Tycker att rekommendationerna är otydliga eller är det bara jag.?


    Ja, du kan gå på jobbet trots att du har ont i halsen. Men det är i slutändan du som bestämmer om du känner dig frisk nog att jobba.
  • Anonym (Valar­Morghu­lis)
    Wed 16 Sep 2020 07:12
    #8
    Anonym (suck) skrev 2020-09-15 20:55:26 följande:

    För att testet ska vara helt tillförlitligt ska det tas inom 4 dagar från insjuknandet.


    Det där stämmer inte.
  • sextio­talist
    Wed 16 Sep 2020 09:02
    #9

    Är nog fortfarande lite svullnad efter du varit sjuk. För mig kan en halsonda ligga kvar några dagar extra.

  • Anonym (suck) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 09:08
    #10

    Har även slemhosta som kommer i attacker. Känns inte ok att gå till jobbet och hosta. Tror inte att det kommer att uppskattas av mina kollegor?

    Verkar vara så att de i min närhet ser olika på detta. En del anser att om jag har hosta och halsont så ska jag vara hemma medan en del tycker att hosta kan hålla i sig länge och att jag kan jobba.

Svar på tråden Jättelite ont i halsen och varit hemma 1 vecka. Kollegor vill att jag ska arbeta