• LillyL

    Min dotter får sådana utbrott för ingenting

    Jag har en underbar men väldigt bestämd liten tjej som för det mesta är superglad MEN hon får sådana utbrott ibland och dessa är svåra att kontrollera.
    Dagen kan ha varit hur bra som helst men det kan räcka med att hon målar lite utanför en teckning eller en legobit inte passar där hon tänkt för att det på ren svenska ska ta hos i helvete.
    Hon blir aldrig aggressiv mot någon men hon kan slå mot sig själv, gråter hysterisk och vill direkt kasta eller förstöra det hon påbörjat. 
    Utbrotten kan hålla i sig allt från 10-30 minuter och under den här tiden vill hon vara ifred, vilket jag respekterar. Jag visar o talar om att jag finns men att när hon känner sig okej får hon komma o då kramas o gosar vi. 
    Hon kan oftast inte redogöra för vad som hänt men jag ser att det tär på henne och det är också jobbigt för mig som ensamstående mamma.

    Har ni några tankar eller råd om vad man kan tänka på? Jag vet ju inte ens varför hon blir så otroligt arg och ledsen. 

  • Svar på tråden Min dotter får sådana utbrott för ingenting
  • LillyL
    Soffan15 skrev 2020-09-16 18:31:00 följande:

    Hur gammal är dottern?

    Jag har själv två st döttrar med NPF och just denna för oss omotiverade ilska var ett tecken för mig. 


    Hon fyllde sex år i augusti. 
  • LillyL
    Mortiscia80 skrev 2020-09-16 12:22:30 följande:

    Och med nedvärdera menar jag att du måste sluta kalla hennes orsaker för "ingenting", för det är det inte för henne.


    Jag förstår vad du menar men när jag skrev "ingenting" så försökte jag förklara att det inte krävs en större incident eller händelse för att hon skall bli så arg och frustrerad. 
    Jag har aldrig nedvärderat hennes känslor eller förnekat dem, jag försöker alltid sätta mig in i hur hon känner men när jag inte har någonting konkret att gå på är det inte alltid lätt att försöka hjälpa och stötta när inte alltid heller hon själv vet varför hon blir så arg. 
Svar på tråden Min dotter får sådana utbrott för ingenting