• Anonym (Förtvivlad mamma)

Barnen känner sig oönskade!

Bakgrund: Jag och barnens pappa separerade som vänner och har båda träffat någon ny. Min förhoppning var att vi skulle kunna umgås allihopa och ses t ex när barnen fyller år. Min nya (som inte bor i samma stad) är helt öppen för detta, förstår att barnens bästa alltid går först och tycker bra om barnens pappa.

Dessvärre är barnens pappa och hans nya av en annan uppfattning. Det började med att barnen påtalade att de kände att hon inte tyckte om dem, att de inte kände sig välkomna och helst inte ville träffa henne och hennes barn mer. Jag pratade såklart med deras pappa som menade att så inte alls var fallet. Men han var också väldigt tydlig med att det inte fanns någon anledning att jag fick träffa den nya och att det inte fanns någon anledning att göra saker ihop. 

(Vid det enda tillfälle jag träffat henne gjorde hon klart att jag inte var önskvärd genom ett mycket kort sätt och sura blickar. Ungefär detsamma som barnen beskrivit att de upplever).

Han började också dra sig undan från all kontakt med mig och avsäga sig all information om barnen när de är hos mig. Till saken hör att jag pga sjukdom vissa dagar är i behov av viss praktisk hjälp - som att ta barnen till skolan - vilket han sagt tidigare att han alltid kommer ställa upp och hjälpa till med. Detta då jag lämnade familj och vänner och flyttade 30 mil för hans skull (det var redan innan vi skaffade barnen) och inte har någon annan att vända mig till. Ber aldrig om hjälp med något annat än barnen och när jag gör det så rör det sig om enstaka gånger/vecka. 

Jag har sagt till honom nu att jag helt enkelt får försöka klara det så bra som möjligt själv och alltid kommer göra mitt yttersta, men att det kommer innebära att barnen vissa dagar inte kommer iväg till skolan eller aktiviteter för att min kropp strejkar. 

Jag är så ledsen över att han verkar sumpar relationen till sina barn genom att ignorera deras känslor. Barnen vet och ser att jag kämpar för att klara av vardagen och påpekar (utöver att de ogillar hans nya), att deras pappa har blivit "elak" mot mig.

Vet inte vad jag ska göra. Har fram tills nu försökt vara positiv gentemot barnen och påtala hur mycket deras pappa älskar dem och att han alltid kommer lyssna om de påtalar vad de känner. Men jag orkar inte mer. Det är som en kniv i hjärtat varje gång de uttrycker att de inte längre tycker om sin pappa och att de känner att hans nya önskar att de inte fanns. Vill inte att de ska behöva vara hos honom om de känner så, men vill samtidigt att de ska ha en relation med sin pappa och jag skulle dessutom omöjligt klara av att ta hand om dem på heltid. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Barnen känner sig oönskade!

Det är svårt att se klart och agera rätt när man är mitt uppe i något. Men jag har nu fått uppbackning från skolan och i och med det tog familjerätten mig på allvar denna gång. De kommer nu att kalla oss båda för att reda ut situationen.

Så jag hoppas att det kommer ge resultat och att barnens pappa inte kan prata sig ur det lika lätt som tidigare genom att skylla på trötthet eller annat.

Anonym (R) skrev 2021-02-04 13:44:31 följande:

Jag håller med dig men jag tror TS vill ge exet så lite som möjligt att använda emot henne. Så jag kan förstå varför hon handlade som hon gjorde.

Anonym (mmm) skrev 2021-02-04 13:33:19 följande:

VARFÖR gick du tillbaka med barnet? Du är skyldig att ge barnet omsorg även om det är emot vad pappan menar. Du gjorde faktisk fel här. 

Du skulle haft barnet hos dig och du skulle ringt Soc! 

Jag har fått infon nu att jag borde agerat som du skrev och inte gått tillbaka med barnet. Men sent att göra något åt nu. Däremot kontaktade jag soc dagen efter när barnens pappa inte hört av sig och förklarat sig. De kallade oss till möte och pappan är nu arg på mig och menar att jag förstör för barnen genom mitt agerande och är självisk. Vet varken ut eller in längre :(
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2021-02-22 17:42:18 följande:

VARFÖR gick du tillbaka med barnet? Du är skyldig att ge barnet omsorg även om det är emot vad pappan menar. Du gjorde faktisk fel här. 

Jag har fått infon nu att jag borde agerat som du skrev och inte gått tillbaka med barnet. Men sent att göra något åt nu. Däremot kontaktade jag soc dagen efter när barnens pappa inte hört av sig och förklarat sig. De kallade oss till möte och pappan är nu arg på mig och menar att jag förstör för barnen genom mitt agerande och är självisk. Vet varken ut eller in längre :(
    Men du måste stå fast i tanken att du gjort rätt! Det är pappan som är ego och inte vill ändra sig, ens för sina barns skull. 
    Han kan bli hur arg han vill - vik dig inte nu!!!!!
  • Phalaenopsis
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2021-01-30 15:26:18 följande:

Barnen är 8 respektive 11 år, så de är inte jättesmå - men fortfarande barn i behov av omsorg.

Jag har faktiskt testat några av de tips jag fått ovan, som att påtala min oro för barnen för hans familj. Men hans version är ju att jag försöker vända barnen mot honom och hittar på detta = hans familj har helt tagit avstånd från mig.

Så nu står jag ensam i den stad jag bosatte mig i för hans skull och har ingen att be om hjälp vid behov. Oftast får jag ihop det, men det känns inte bra alls att om något händer mig finns ingen som jan vara behjälplig.

Exempel på vad som kunde hända:

Yngsta barnet ringer mig och gråter hysteriskt. Gömd i en garderob. Och vill hem till mig för att pappa är arg och skriker.

Jag får ont i magen av oro och ringer upp pappan. Han svarar att han vet vad jag tycker och att han inte är villig att diskutera med mig och lägger på.

Senare låter mig hans nya få veta att jag inte har rätt att lägga mig i eller kritisera hans föräldraskap. Att han (och hon) är arga på barnen är för att de är elaka och ouppfostrade.

En bild jag inte alls delar. Tvärtom.

Såklart vill man inte se sina egna barn som dåliga på något sätt... Och jag vet att de inte alltid är perfekta små änglar. Men de är inte elaka eller ohyfsade på något sätt.

Nu har vi som sagt ingen kontakt alls. Men min klump i magen när barnen ringer och gråter eller vägrar gå dit kvarstår ju.

Har funderat på rättsliga alternativ, men är rädd för den kostnad som det kan innebära och att pga det hamna i underläge då min ekonomi är ganska stram medan hans familj har väldigt gott om pengar.

Spela in på telefonen och spela sedan upp för:
    1. Hans anhöriga
    2. Familjerätten
    3. Tingsrätten vid behov
  • Phalaenopsis
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2021-02-22 17:42:18 följande:

Mest arg för att det blir pinsamt uppenbart hur barnen har det, skulle jag tro. Ge inte efter!
  • alexias mamma

Men... alltså, varför görs ingen utredning där någon pratar med barnen? Den äldsta är ju 11 år! Säg åt barnen att prata med andra vuxna än bara dig, både i skolan och ev aktiviteter, vem som helst vuxen som dom känner förtroende för. Ordna omedelbart så barnen har någon myndighetsperson att öppna upp sig för. Begär barnsamtal av familjerätten. Ofattbart att det gått så här långt. Ang kostnader juridiskt, var och en betalar för sig. Har du hemförsäkring sedan 2 år så kommer dom stå för 80 procent av kostnaderna. Resten får du be familj/vänner om hjälp ev ta det i skuld, inget är viktigare än barnen. Skilj på ensam vårdnad och umgänge, du kan ha hela vårdnaden med umgänge varannan vecka vilket inte spelar roll för barnen ändå. Umgänge = hur ofta barnen behöver vara med ena föräldern. Vårdnad = vem som har mest beslutsrätt, tar hand om viktiga papper, läkare osv. Fokusera på umgänget först och främst.

Har du ej hemförsäkring finns det något som heter rättshjälp, det innebär att staten går in och betalar mellan 2-90 procent (osäker på procentsatsen) beroende på din inkomst. Men allt detta kommer en advokat förklara och hjälpa dig ansöka om. Ett första möta kan kosta uppemot 3000 kr vilket betalas direkt, men är värt pengarna. Oerhört viktigt med vilken advokat du får i sådana här mål tyvärr så välj med omsorg och var inte rädd för att byta om du märker att den du valt inte är bra.

Lycka till, detta fixar du!

• Anonym (Sambo)

Jag tycker inte att man kan "kräva" att den andra föräldern ska ställa upp med barnen även på mammans vecka. Har man separerat och bestämt varannan vecka så måste man försöka lösa saker på sin vecka. Dock finns där alltid undantag och man kan ibland hjälpa till om den andre vill, men man kan inte kräva, ÄVEN om man är förälder 100%. Nu har pappan ett liv med en ny kvinna och måste även anpassa sig till henne. Barnen kan inte alltid gå före i alla lägen. Mamman måste försöka lösa det på sin vecka. Saker och ting förändras i livet, även om pappan lovade vissa saker ifrån början. Sånt är livet.

• Anonym (Sorgligt)

Nu har jag visserligen endast läst din trådstart och din uppdatering om mötet på soc så jag kan ha missat något, men det första som slår mig är att din exmans nya är svartsjuk och är den som bestämmer i deras relation. Din exman måste inse att han kommer förlora relationen till sina barn om han låter det fortsätta. Det han gör nu är att han visar sina barn att de inte kan lita på sin egen pappa och det kan skada vilket barn som helst för livet.

Att fira barnens födelsedagar ihop behöver ni inte göra, där kan jag förstå dem om de inte vill och jag tycker inte att det är fel. Men självfallet måste du och exmannen ha kontakt vad gäller barnen. Finns det någon inom hans familj som du kan vända dig till i förtroende och som kan prata vett med karln? Eller kan du försöka få till ett samtal med honom utan den nyas vetskap och ännu en gång försöka få honom att förstå att han kommer rasera sin relation med barnen om han fortsätter såhär och komma fram till hur kontakten mellan er ska ske i fortsättningen? Tyvärr verkar soc inte vara så handlingskraftiga, och deras uttalande var bara konstigt. Som om man borde ha överseende med hans beteende för att han är man ungefär.

• ventilera mera
    Anonym (Sambo) skrev 2021-05-18 10:38:04 följande:

Jag tycker inte att man kan "kräva" att den andra föräldern ska ställa upp med barnen även på mammans vecka. Har man separerat och bestämt varannan vecka så måste man försöka lösa saker på sin vecka. Dock finns där alltid undantag och man kan ibland hjälpa till om den andre vill, men man kan inte kräva, ÄVEN om man är förälder 100%. Nu har pappan ett liv med en ny kvinna och måste även anpassa sig till henne. Barnen kan inte alltid gå före i alla lägen. Mamman måste försöka lösa det på sin vecka. Saker och ting förändras i livet, även om pappan lovade vissa saker ifrån början. Sånt är livet.

Fast pappan kan inte heller kräva att vara helt fri från barnrelaterade saker även om det "inte är hans vecka". Är man vårdnadshavare och ens barn t ex bara kan komma till skolan med bil och den andra vårdnadshavaren inte har möjlighet att lösa det så är man lika ansvarig för att barnen ska komma till skolan oavsett vilken vecka det är.
  • Anonym (Styvbarnet)
    Anonym (Sambo) skrev 2021-05-18 10:38:04 följande:

Hej evil stepmom.....
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2020-09-17 11:41:57 följande:

Bakgrund: Jag och barnens pappa separerade som vänner och har båda träffat någon ny. Min förhoppning var att vi skulle kunna umgås allihopa och ses t ex när barnen fyller år. Min nya (som inte bor i samma stad) är helt öppen för detta, förstår att barnens bästa alltid går först och tycker bra om barnens pappa.

Dessvärre är barnens pappa och hans nya av en annan uppfattning. Det började med att barnen påtalade att de kände att hon inte tyckte om dem, att de inte kände sig välkomna och helst inte ville träffa henne och hennes barn mer. Jag pratade såklart med deras pappa som menade att så inte alls var fallet. Men han var också väldigt tydlig med att det inte fanns någon anledning att jag fick träffa den nya och att det inte fanns någon anledning att göra saker ihop. 

(Vid det enda tillfälle jag träffat henne gjorde hon klart att jag inte var önskvärd genom ett mycket kort sätt och sura blickar. Ungefär detsamma som barnen beskrivit att de upplever).

Han började också dra sig undan från all kontakt med mig och avsäga sig all information om barnen när de är hos mig. Till saken hör att jag pga sjukdom vissa dagar är i behov av viss praktisk hjälp - som att ta barnen till skolan - vilket han sagt tidigare att han alltid kommer ställa upp och hjälpa till med. Detta då jag lämnade familj och vänner och flyttade 30 mil för hans skull (det var redan innan vi skaffade barnen) och inte har någon annan att vända mig till. Ber aldrig om hjälp med något annat än barnen och när jag gör det så rör det sig om enstaka gånger/vecka. 

Jag har sagt till honom nu att jag helt enkelt får försöka klara det så bra som möjligt själv och alltid kommer göra mitt yttersta, men att det kommer innebära att barnen vissa dagar inte kommer iväg till skolan eller aktiviteter för att min kropp strejkar. 

Jag är så ledsen över att han verkar sumpar relationen till sina barn genom att ignorera deras känslor. Barnen vet och ser att jag kämpar för att klara av vardagen och påpekar (utöver att de ogillar hans nya), att deras pappa har blivit "elak" mot mig.

Vet inte vad jag ska göra. Har fram tills nu försökt vara positiv gentemot barnen och påtala hur mycket deras pappa älskar dem och att han alltid kommer lyssna om de påtalar vad de känner. Men jag orkar inte mer. Det är som en kniv i hjärtat varje gång de uttrycker att de inte längre tycker om sin pappa och att de känner att hans nya önskar att de inte fanns. Vill inte att de ska behöva vara hos honom om de känner så, men vill samtidigt att de ska ha en relation med sin pappa och jag skulle dessutom omöjligt klara av att ta hand om dem på heltid. 

Vad ska jag göra? 

Hur har det gått?
Svar på tråden Barnen känner sig oönskade!