• Anonym (Kvinnan)

    Det är pinsamt hur ni håller på.

    Alldeles för ofta läser jag om folk (nästan enbart kvinnor) som uttrycker en stor besvikelse över könet på deras kommande barn. Oftast handlar det om en kvinna som är besviken över att få en pojke. Oavsett om man har fler barn eller inte och oavsett vilket kön de tidigare barnen har så är det helt befängt hur man kan börja gråta, skrika och bli så otroligt upprörd över könet på barnet.

    Jag förstår om man har en liten önskan om det ena könet, men det borde man ju kunna släppa nästan direkt man får veta könet på riktigt. Det borde inte bli någon sak utav det.

    Det är galet hur man kan bli så upprörd att man börjar gråta och blir arg. Vad lever vi i för värld? Kvinnor talar om feminism, men ändå är det prompt en tjej ni ska ha när ni får barn. Blir det en pojke så går hela världen under.

    Troligen handlar det till stor del om föreställningar om hur pojkar respektive flickor är. Dessa föreställningar stämmer långt ifrån alltid. Ni talar om feminism och jämställdhet, men ändå har ni redan bestämt er för att män är sämre, jobbigare, bråkigare, stökigare och allt det där, och därför vill ni inte ha en pojke som barn. Bara det ena könet duger för dessa kvinnor, men ändå kallar man sig feminist. Vem försöker ni lura? Hur kan dessa kvinnors karlar stå ut med dem? Det måste vara en pest och pina.

    Hur det kan vara så otroligt viktigt att få det ena könet är galet. Att få barn ska handla just om att få barn - inte om att få ett visst kön.

    Det är inte synd om er för att ni inte fick en flicka. Det är inte synd om er för att ni inte fick köpa gulliga, rosa klänningar med glitter. Det finns folk det är synd om på riktigt, men ni ingår inte i den gruppen.

    Stor respekt till alla er som skiter i vilket kön ert kommande barn har och istället ser andra saker som viktiga.

    Jag är själv en kvinna och jag är mycket väl medveten om att mitt inlägg lär sticka i ögonen på många, men då får det vara så.

  • Svar på tråden Det är pinsamt hur ni håller på.
  • No Logo

    Vilka är det som gråter och skriker? Hur vet du att de gör det?

    Jag tror att kvinnors önskan om att få en dotter beror på samma sak som mäns önskan att få en son. Det har ingenting med att tycka att det ena könet är bättre än det andra, utan beror på samma sak som driften att få biologiska barn: en önskan om att få en liten kopia av sig själv. Detta blir extra tydligt om barnet är av samma kön som en själv. För många tycks det också spela in om man som kvinna har ett nära förhållande till sin mamma; då vill man ha en dotter för att förhoppningsvis ha en likadan relation till henne.

    Säkrast att poängtera att själv önskade jag mig både döttrar och söner, små blandningar av mig och min man.

  • Anonym (Kvinnan)
    No Logo skrev 2020-09-18 11:10:19 följande:

    Vilka är det som gråter och skriker? Hur vet du att de gör det?

    Jag tror att kvinnors önskan om att få en dotter beror på samma sak som mäns önskan att få en son. Det har ingenting med att tycka att det ena könet är bättre än det andra, utan beror på samma sak som driften att få biologiska barn: en önskan om att få en liten kopia av sig själv. Detta blir extra tydligt om barnet är av samma kön som en själv. För många tycks det också spela in om man som kvinna har ett nära förhållande till sin mamma; då vill man ha en dotter för att förhoppningsvis ha en likadan relation till henne.

    Säkrast att poängtera att själv önskade jag mig både döttrar och söner, små blandningar av mig och min man.


    För att de själva skriver/säger det.

    Det är inte ofta man läser om en man som önskar en son så mycket att han börjar gråta eller startar trådar om hur hemskt det är att få en dotter istället för en son. Det är inte heller ofta man hör om män i verkliga livet som pratar om hur viktigt det är för dem att få en son. Visst finns dessa män, men det är absolut vanligast bland kvinnor.

    Män som önskar sig en son men som får en dotter istället tenderar att släppa det snabbare än vad kvinnor som önskar sig en dotter gör.

    Absolut kan det bero på de faktorerna också, men jag är helt övertygad om att dessa kvinnor visst har en föreställning om hur pojkar respektive flickor är. Att pojkar är stökigare och sämre.
  • Anonym (U)

    Det är inte så konstigt, om än lite överdrivet att gråta och skrika.

    När jag fick veta könet på mitt första barn (pojke) blev jag jätteledsen. Men sen började jag ifrågasätta min reaktion och insåg att den hade med gamla automatiska könsnormsföreställningar att göra. För han är ju främst en människa och inte ett kön. Och vilken människa sen!

    Jag kanske inte fick återuppleva dockskåp och klänningar i samma utsträckning men än sen?

  • No Logo
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-09-18 11:17:14 följande:

    För att de själva skriver/säger det.

    Det är inte ofta man läser om en man som önskar en son så mycket att han börjar gråta eller startar trådar om hur hemskt det är att få en dotter istället för en son. Det är inte heller ofta man hör om män i verkliga livet som pratar om hur viktigt det är för dem att få en son. Visst finns dessa män, men det är absolut vanligast bland kvinnor.

    Män som önskar sig en son men som får en dotter istället tenderar att släppa det snabbare än vad kvinnor som önskar sig en dotter gör.

    Absolut kan det bero på de faktorerna också, men jag är helt övertygad om att dessa kvinnor visst har en föreställning om hur pojkar respektive flickor är. Att pojkar är stökigare och sämre.


    Män vädrar inte sina känslor offentligt vare sig i tal eller i skrift lika ofta som kvinnor, så det är svårt att avgöra huruvida det är sant enbart på sina egna erfarenheter av vad man hört/läst. Likaså om de släpper besvikelsen snabbare.

    Själv har jag varit med om att ett vänpar sa upp bekantskapen när vi fick en son samtidigt som de fick sin fjärde dotter.. Lite för dåligt underlag för en empirisk undersökning!
  • Whitehorse1979
    No Logo skrev 2020-09-18 11:33:05 följande:
    Män vädrar inte sina känslor offentligt vare sig i tal eller i skrift lika ofta som kvinnor, så det är svårt att avgöra huruvida det är sant enbart på sina egna erfarenheter av vad man hört/läst. Likaså om de släpper besvikelsen snabbare.

    Själv har jag varit med om att ett vänpar sa upp bekantskapen när vi fick en son samtidigt som de fick sin fjärde dotter.. Lite för dåligt underlag för en empirisk undersökning!

    OMG!


    Vilken pissig reaktion.
    Stackars deras barn.
    Ledsamt.

  • Anonym (Arg)

    Ja för det är ju så synd om pojkar och pojkmammor när pojkar i flera delar av världen anses vara bäst och pojkmammor anses vara lite bättre som lyckades föda en pojke.

    Flickor riskerar att aborteras, man ger flickmammor medlidande blickar och önskar dem bättre lycka nästa gång, man vågar inte visa upp sin pojke för mycket pga risk att någon flickmamma ska öga det fina barnet som råkar ha det bättre könet, nämligen manligt kön.

    Och du sitter och tycker det är sorgligt att vissa vill ha flickor pga klänningar? Äntligen säger jag, äntligen finns det lite människor som hellre vill ha flickor, för flickor är inte så himla illa som världen vill få det att låta som.

    Barn är barn, man ska egentligen vara glad oavsett kön på bebisen. Men säg det till alla som får pojkar att verka som gudar, inte till kvinnor som skiter blanka fan i detta och önskar sig för en gångsskull en flicka!

  • Anonym (A)

    Vet du vad feminism är ens? Låter ju inte så på dig.

    Varför tror du att det är feminister som skriver trådar om att de hellre vill ha döttrar?

    Hur vet du när de "släpper det"?

    Hur många människor tror du ens att det handlar om? Det föds rätt många barn i Sverige varje år, och ändå är det bara någon enstaka tråd om ämnet här per år. Att några få skulle få kraftigare reaktioner på det här med kön, vad är det för grej att bry sig om? Det finns minst lika många trådar som den här, där nån tant förfasas över saken.

    Det finns många fler fall av kvinnor som aborterar bort flickfoster än pojkfoster i världen. Varför får inte det dig att gå i taket?

    Slutligen, sluta häng så mycket på familjeliv. Det är liksom inte ett selektivt urval av folks tankar och problem här.

  • Anonym (Kvinnan)
    No Logo skrev 2020-09-18 11:33:05 följande:

    Män vädrar inte sina känslor offentligt vare sig i tal eller i skrift lika ofta som kvinnor, så det är svårt att avgöra huruvida det är sant enbart på sina egna erfarenheter av vad man hört/läst. Likaså om de släpper besvikelsen snabbare.

    Själv har jag varit med om att ett vänpar sa upp bekantskapen när vi fick en son samtidigt som de fick sin fjärde dotter.. Lite för dåligt underlag för en empirisk undersökning!


    Finns säkert någon statistik eller forskning på detta, men det är inget som jag har letat upp.

    Oavsett vad så är det helt befängt hur könet kan vara så viktigt att man blir så upprörd. Detta ser man ofta hos kvinnor.

    Oj.. men du ska vara glad att de sa upp vänskapen! Riktigt ruttna människor.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-18 11:39:37 följande:

    Ja för det är ju så synd om pojkar och pojkmammor när pojkar i flera delar av världen anses vara bäst och pojkmammor anses vara lite bättre som lyckades föda en pojke.

    Flickor riskerar att aborteras, man ger flickmammor medlidande blickar och önskar dem bättre lycka nästa gång, man vågar inte visa upp sin pojke för mycket pga risk att någon flickmamma ska öga det fina barnet som råkar ha det bättre könet, nämligen manligt kön.

    Och du sitter och tycker det är sorgligt att vissa vill ha flickor pga klänningar? Äntligen säger jag, äntligen finns det lite människor som hellre vill ha flickor, för flickor är inte så himla illa som världen vill få det att låta som.

    Barn är barn, man ska egentligen vara glad oavsett kön på bebisen. Men säg det till alla som får pojkar att verka som gudar, inte till kvinnor som skiter blanka fan i detta och önskar sig för en gångsskull en flicka!


    Att flickor aborteras oftare gäller i vissa andra länder. Eller har du någon källa på att det även gäller här i Sverige?

    Jag tycker att det är lika galet att bli upprörd om det är en dotter man väntar. Det handlar inte om det. Nu är det ju dock så att här i Sverige hör man oftast och läser oftast om det motsatta, alltså kvinnor som blir upprörda över att de väntar en pojke. Att det är annorlunda i vissa andra länder är inte heller bra. Könet borde inte ha någon betydelse överhuvudtaget när man väntar barn.

    Vem har fått pojkar att verka som gudar? Märker att detta sticker i ögonen på dig...
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-09-18 11:51:01 följande:

    Att flickor aborteras oftare gäller i vissa andra länder. Eller har du någon källa på att det även gäller här i Sverige?

    Jag tycker att det är lika galet att bli upprörd om det är en dotter man väntar. Det handlar inte om det. Nu är det ju dock så att här i Sverige hör man oftast och läser oftast om det motsatta, alltså kvinnor som blir upprörda över att de väntar en pojke. Att det är annorlunda i vissa andra länder är inte heller bra. Könet borde inte ha någon betydelse överhuvudtaget när man väntar barn.

    Vem har fått pojkar att verka som gudar? Märker att detta sticker i ögonen på dig...


    Så för att något sker i andra länder så spelar det ingen roll? Samma värderingar och syn finns i Sverige också.

    Jag tycker du borde ägna lite mer av din tid åt det faktum hur flickor behandlas världen runt och hur man anser att pojkar är bättre, än att sitta här och bli sur över att en minoritet önskar sig hellre en flicka. Så JA, som kvinna som avskyr hur flickor behandlas världen runt så sticker det i ögonen när folk ska slänga offerkoftan åt det manliga könet.
Svar på tråden Det är pinsamt hur ni håller på.