Inlägg från: Anonym (Ticks are dicks) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ticks are dicks)

Fästingbett gör jätteont

Det är en infektion av något slag.

Var nu uppmärksam på symtom som huvudvärk, sjukdomskänsla eller trötthet och kräv doxycyklin. Alla får inte borreliaringen utan du kan ha borrelia ändå. Och fästingar sprider mer än borrelia; babesia, rickettsia och anaplasma är vanligt.

Ta antibiotikan NU. Och kräv mer om symtomen kvarstår. 10-14 dagar räcker inte när du fått så pass stark reaktion, då har du borrelia och säkerligen fler infektioner i blodet. Fick du doxycyklin? Om inte, så kräv det! Har man feber ska man ha doxycyklin. Ta all antibiotika du får, annars riskerar du att detta blir permanent. Vill inte skrämma dig men det är tyvärr så. Gå med i borreliagrupper på facebook och fråga för där finns kunniga människor som varit med om samma sak.

Anonym (Klf) skrev 2020-09-20 12:46:57 följande:

Fick kåvepenin, så jag tar det iallafall. Tror inte jag har feber just nu. Men lite läskigt att det blir rödare och rödare bara.

Om du blivit biten av fästing och har feber behöver du doxycyklin, kåvepenin biter inte på detta.
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-20 18:10:58 följande:

Nja, det var igår jag hade nästan 38. Idag har det varit 37,4, så ingen feber hittills iaf. Men tycker det är konstigt att foten blir mer och mer röd bara.

Ring läkaren! Kåvepenin biter inte. Hade det gjort det så hade du känt av förbättring. Ta detta på allvar.
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-21 12:33:51 följande:

Var på vårdcentralen innan och då sa en läkare att jag hade borrelia, så det var det ändå tydligen. Det var ju bra då att jag hade fått penicillin av en internetläkare. För han sa att han annars skulle gett mig det också.

Det är mycket mindre rött nu iallafall. Men jag är fortfarande trött, yr och har ont i ryggen. Men det kan väl bli så.

Men du MÅSTE be om doxycyklin! Det står klart och tydligt i riktlinjerna att har man borrelia och feber så räcker det inte med kåvepenin.
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-21 17:42:08 följande:

Kan man få ont i ryggen av det? Kan knappt gå för det bara hugger till i ryggen ibland, precis som ryggskott... Har haft det innan. Först gjirde det ont i nacken, sen uppe på ryggen, nu svanken istället. Konstigt. Men vet inte om det har med detta att göra.

Japp! Det har med det att göra. Jag fick det, och många andra.
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-21 16:11:01 följande:

Men idag är det knappt rött alls. Läkaren sa iallafall att det räcker med kåvepenin.

Läkare i Sverige kan inte behandla borrelia. Utomlands får man 4 veckors kur, det säger en hel del. Och då får man ofta inte Kåvepenin för det funkar inte. Om du inte får annan antibiotika så kommer du inte bli av med problemet, utan få fler symtom de kommande månaderna.
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-22 22:01:42 följande:

Kan ju inte tvinga en läkare skriva ut något annat, det är ju något de bestämmer själva? Det enda jag är lite rädd för är att det står överallt att om man får ont i nacken eller ryggen kan det vara neuroborrelia och det hade jag ju. Ryggen är iofs bättre nu, men igår gjorde den väldigt ont. Men ingen läkare lyssnar ju, se säger kåvepenin funkar bra för borrelia. Så vad gör man.

Ring dem, säg att du haft feber i samband med bettet, och att du har alla de här symtomen. En vettig läkare kan inte neka. Och du ska inte sitta och lyssna och bara gå därifrån om de säger att Kåvepenin räcker, utan säg emot. Läkaren får väl googla...
Svar på tråden Fästingbett gör jätteont