• Anonym (Klf)

Fästingbett gör jätteont

Hej

Hade en fästing på benet igår och fick inte bort hela fästingen. Men det ska inte göra något tydligen. Även om jag inte gillar det alls... Får panik. Men men.

Det är väldigt rött ca 2 cm runt om, det svider, kliar och värker. Det gör så ont så jag haltar. Kan det bli så?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Fästingbett gör jätteont
  • Anonym (Klf)

Det är alltså mer mot foten. Så därför blir det att jag haltar för det gör ont. Förklarade lite dåligt. Har haft flera fästingbett förr men kommer inte ihåg att det värkt så nån gång.

• Anonym (Hmm...)

Märkligt. Jag har haft flera fästingbett och inget har gjort ont. Rött och kliat, ja, men inte ont. Vid borrelia kan man få ont, men inte så snabbt. Och då sitter värken mer överallt. Du får väl ringa 1177 och rådfråga eller gå på V.c på måndag om det blir värre.

• annabellelee

Det låter konstigt att det onda kommer så snabbt. Fästingburna sjukdomar kommer inte efter någon dag, utan brukar smyga sig på efter flera veckor.

Det tyder på att det är något annat. Kanske "misshandlade" du såret i din iver att få ut allt? Sitter värken i får du kontakta vc.

• Anonym (Klf)
    annabellelee skrev 2020-09-19 06:00:56 följande:

Det låter konstigt att det onda kommer så snabbt. Fästingburna sjukdomar kommer inte efter någon dag, utan brukar smyga sig på efter flera veckor.

Det tyder på att det är något annat. Kanske "misshandlade" du såret i din iver att få ut allt? Sitter värken i får du kontakta vc.

Nej det gjorde jag verkligen inte, var försiktig. Det är jätterött runt omkring så det är den som gör att det gör ont. Det är ömt dessutom, går inte ens att nudda det. Kan knappt röra foten.
  • Anonym (Klf)
    Anonym (Hmm...) skrev 2020-09-18 21:50:23 följande:

Märkligt. Jag har haft flera fästingbett och inget har gjort ont. Rött och kliat, ja, men inte ont. Vid borrelia kan man få ont, men inte så snabbt. Och då sitter värken mer överallt. Du får väl ringa 1177 och rådfråga eller gå på V.c på måndag om det blir värre.

Har frågat vården men de tycker inte det är något med det. Därför frågade jag här.
  • Anonym (Klf)

Ingen annan som, har någon tanke om det?

• Anonym (Ticks are dicks)

Det är en infektion av något slag.

Var nu uppmärksam på symtom som huvudvärk, sjukdomskänsla eller trötthet och kräv doxycyklin. Alla får inte borreliaringen utan du kan ha borrelia ändå. Och fästingar sprider mer än borrelia; babesia, rickettsia och anaplasma är vanligt.

• Anonym (Klf)
    Anonym (Ticks are dicks) skrev 2020-09-19 08:24:58 följande:

Det är en infektion av något slag.

Var nu uppmärksam på symtom som huvudvärk, sjukdomskänsla eller trötthet och kräv doxycyklin. Alla får inte borreliaringen utan du kan ha borrelia ändå. Och fästingar sprider mer än borrelia; babesia, rickettsia och anaplasma är vanligt.

Ja det känns som det, är jätteorolig. Det är hårt runt bettet också och lite svullet. Brukar inte få så ont alls vid festingbett. Är trött och inte så pigg. Får kanske fråga någon i vården ändå.
  • Anonym (Klf)

Såg att jag fått ett blåmärke en bit ifrån? Men det är inte blåmärket som gör ont. Provade att trycka där. Det gör lite ont såklart. Men ondast gör det där fästingen var, på rodnaden där. Det är jätteömt.

• Anonym (Klf)

Även ett avlångt upphöjt konstigt utslag som kliar.

Svar på tråden Fästingbett gör jätteont