• Anonym (Klf)

Fästingbett gör jätteont

Hej

Hade en fästing på benet igår och fick inte bort hela fästingen. Men det ska inte göra något tydligen. Även om jag inte gillar det alls... Får panik. Men men.

Det är väldigt rött ca 2 cm runt om, det svider, kliar och värker. Det gör så ont så jag haltar. Kan det bli så?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Fästingbett gör jätteont
  • Pinotage

Det där låter ungefär som när jag fick Borelia - blev en penicillinkur.
    Ring 1177

• Anonym (1177)

Men herregud, ring. Vad väntar du på.

• Censur

Säker på att det är kopplat till fästingbettet? Tänker blodpropp eller dylikt som ju ofta sitter i benen och gör ont?

• Anonym (Hmm...)

Borrelia ger inte symptom dagen efter. Vår 1-åring hade borrelia och det var så länge efter han haft en fästing så vi kopplade inte ens ihop det.

• Anonym (Klf)

Var hos en läkare innan som knappt kollade på foten ens. Han sa bara att det var en naturlig reaktion när man fått ett bett av en insekt. Var bara i hans kontor där det knappt ens var något lyse. Riktigt dåligt. En sköterska skulle sätta alsol sprit på. Hon hade hört allt och sa att han gjorde fel och att foten inte såg bra ut alls.

Det har ju svullnat upp och jag kan knappt gå på den. Är ännu rödare nu också och har lite feber med. Hon sa att många läkare ger antibiotika i förebyggande syfte mot borrelia ogh tyckte det var konstigt han inte gjirde det. För en infektion har jag ju i huden iallafall.

Pratade med en iternnetläkare som sa att jag hade infektion i huden, kansks rosfeber och att hon inte kunde utesluta borrelia också så hon gav mig antibiotika iallafall. Sköterskan tyckte jag skulle ta det, att hon själv hade gjort det.

Man blir bara orolig när alla säger så olika. Trist när de ite lyssnar också. Men hon var jättesnäll iallafall.

• Anonym (Klf)

Konstigt jag inte fick antibiotika av honom. Men jag fick ju det av den andre läkaren iallafall.

• Anonym (Klf)

Kan det bli så att man får så ont av en hudinfektion? Behlver ju inte vara borrelia utan mer en infektion, det är ju det som de sagt. Men läskigt att man kan få så ont av det så man knappt kan gå på foten.

Skickar med bild.

• Anonym (Klf)

Det är lite bättre nu iallafall, det gör inte lika ont att gå på foten. Men däremot är det mer svullet och rött ner mot foten. Lustigt att det ändras på det sättet, eller det kanske kan bli så?

• Anonym (Ticks are dicks)

Ta antibiotikan NU. Och kräv mer om symtomen kvarstår. 10-14 dagar räcker inte när du fått så pass stark reaktion, då har du borrelia och säkerligen fler infektioner i blodet. Fick du doxycyklin? Om inte, så kräv det! Har man feber ska man ha doxycyklin. Ta all antibiotika du får, annars riskerar du att detta blir permanent. Vill inte skrämma dig men det är tyvärr så. Gå med i borreliagrupper på facebook och fråga för där finns kunniga människor som varit med om samma sak.

• Anonym (Klf)
    Anonym (Ticks are dicks) skrev 2020-09-20 12:27:40 följande:

Ta antibiotikan NU. Och kräv mer om symtomen kvarstår. 10-14 dagar räcker inte när du fått så pass stark reaktion, då har du borrelia och säkerligen fler infektioner i blodet. Fick du doxycyklin? Om inte, så kräv det! Har man feber ska man ha doxycyklin. Ta all antibiotika du får, annars riskerar du att detta blir permanent. Vill inte skrämma dig men det är tyvärr så. Gå med i borreliagrupper på facebook och fråga för där finns kunniga människor som varit med om samma sak.

Fick kåvepenin, så jag tar det iallafall. Tror inte jag har feber just nu. Men lite läskigt att det blir rödare och rödare bara.
Svar på tråden Fästingbett gör jätteont