• Anonym (Klf)

Fästingbett gör jätteont

Hej

Hade en fästing på benet igår och fick inte bort hela fästingen. Men det ska inte göra något tydligen. Även om jag inte gillar det alls... Får panik. Men men.

Det är väldigt rött ca 2 cm runt om, det svider, kliar och värker. Det gör så ont så jag haltar. Kan det bli så?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Fästingbett gör jätteont
  • Miss Skywalker
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-20 12:08:24 följande:

Det är lite bättre nu iallafall, det gör inte lika ont att gå på foten. Men däremot är det mer svullet och rött ner mot foten. Lustigt att det ändras på det sättet, eller det kanske kan bli så?

Men du har ju ett växande erythema migrans! Du måste ha doxyferm och det fort. Det är inte roligt när nyllet börjar domna..
  • Anonym (Klf)
    Miss Skywalker skrev 2020-09-21 14:47:04 följande:

Men du har ju ett växande erythema migrans! Du måste ha doxyferm och det fort. Det är inte roligt när nyllet börjar domna..

Men idag är det knappt rött alls. Läkaren sa iallafall att det räcker med kåvepenin.
  • Anonym (Klf)

Såhär ser det ut nu iallafall

• Anonym (A)

Skönt att det ser bättre ut.

• Anonym (Klf)
    Anonym (A) skrev 2020-09-21 16:16:45 följande:

Skönt att det ser bättre ut.

Jo verkligen, men man är ju ändå lite orolig. Men nu när det inte är lika rött längre borde det ju vara lugnt tycker man. Men jag får nog hålla lite koll ändå.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-21 16:11:01 följande:
    Men idag är det knappt rött alls. Läkaren sa iallafall att det räcker med kåvepenin.
    Läkarna är värdelösa på borrelia. Jag fick också Kåvepenin. Efter ett par veckor började domningar och en massa andra symtom. Kåvepenin är för svagt. Det är rätt dumt att chansa. 
  • Anonym (Klf)
    Miss Skywalker skrev 2020-09-21 17:21:30 följande:

Läkarna är värdelösa på borrelia. Jag fick också Kåvepenin. Efter ett par veckor började domningar och en massa andra symtom. Kåvepenin är för svagt. Det är rätt dumt att chansa. 

Vad läskigt... Jo men man kanske inte kan tvinga läkarna att fixa något annat heller. Det är nog svårt iallafall.
  • Anonym (Klf)

Kan man få ont i ryggen av det? Kan knappt gå för det bara hugger till i ryggen ibland, precis som ryggskott... Har haft det innan. Först gjirde det ont i nacken, sen uppe på ryggen, nu svanken istället. Konstigt. Men vet inte om det har med detta att göra.

• Anonym (Ticks are dicks)
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-21 17:42:08 följande:

Kan man få ont i ryggen av det? Kan knappt gå för det bara hugger till i ryggen ibland, precis som ryggskott... Har haft det innan. Först gjirde det ont i nacken, sen uppe på ryggen, nu svanken istället. Konstigt. Men vet inte om det har med detta att göra.

Japp! Det har med det att göra. Jag fick det, och många andra.
  • Anonym (Klf)
    Anonym (Ticks are dicks) skrev 2020-09-21 20:18:50 följande:

Japp! Det har med det att göra. Jag fick det, och många andra.

Läskigt att det kan bli så.
  • Anonym (Klf)

Lite rödare nu igen. Men ändå bättre, så sätt.

Anonym (Klf) skrev 2020-09-21 16:11:01 följande:

Läkare i Sverige kan inte behandla borrelia. Utomlands får man 4 veckors kur, det säger en hel del. Och då får man ofta inte Kåvepenin för det funkar inte. Om du inte får annan antibiotika så kommer du inte bli av med problemet, utan få fler symtom de kommande månaderna.
  • Anonym (Klf)
    Anonym (Ticks are dicks) skrev 2020-09-22 18:43:49 följande:

Läkare i Sverige kan inte behandla borrelia. Utomlands får man 4 veckors kur, det säger en hel del. Och då får man ofta inte Kåvepenin för det funkar inte. Om du inte får annan antibiotika så kommer du inte bli av med problemet, utan få fler symtom de kommande månaderna.

Kan ju inte tvinga en läkare skriva ut något annat, det är ju något de bestämmer själva? Det enda jag är lite rädd för är att det står överallt att om man får ont i nacken eller ryggen kan det vara neuroborrelia och det hade jag ju. Ryggen är iofs bättre nu, men igår gjorde den väldigt ont. Men ingen läkare lyssnar ju, se säger kåvepenin funkar bra för borrelia. Så vad gör man.
    Anonym (Klf) skrev 2020-09-22 22:01:42 följande:

Kan ju inte tvinga en läkare skriva ut något annat, det är ju något de bestämmer själva? Det enda jag är lite rädd för är att det står överallt att om man får ont i nacken eller ryggen kan det vara neuroborrelia och det hade jag ju. Ryggen är iofs bättre nu, men igår gjorde den väldigt ont. Men ingen läkare lyssnar ju, se säger kåvepenin funkar bra för borrelia. Så vad gör man.

Ring dem, säg att du haft feber i samband med bettet, och att du har alla de här symtomen. En vettig läkare kan inte neka. Och du ska inte sitta och lyssna och bara gå därifrån om de säger att Kåvepenin räcker, utan säg emot. Läkaren får väl googla...
  • Anonym (Klf)
    Anonym (Ticks are dicks) skrev 2020-09-23 06:42:15 följande:

Ring dem, säg att du haft feber i samband med bettet, och att du har alla de här symtomen. En vettig läkare kan inte neka. Och du ska inte sitta och lyssna och bara gå därifrån om de säger att Kåvepenin räcker, utan säg emot. Läkaren får väl googla...

Vet inte om jag hafr feber, hade ju 37,8. Över 38 räknas väl som feber egentligen. Men förhöjd temp var det ju. Tycker med det är dåligt att de inte lyssnar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ticks are dicks) skrev 2020-09-22 18:43:49 följande:

Utomlands får man 4 veckors kur, det säger en hel del.

Det stämmer inte, standard i USA, UK och Tyskland är också 10-14 dagar. Det är bara "alternativmedicinska" klinker som behandlar jättelänge med olika antibiotika tvärt emot gällande rutiner och best practice.
  • Anonym (Klf)

Fick bort fästingen nu iallafall. Drog bort ruvan så följde den med. Så skönt.

Svar på tråden Fästingbett gör jätteont