• Anonym (rökare)

    Hur farligt att skaffa barn om man rökt mycket?

    Jag undrar hur rökning innan en graviditet påverkar fostret och inte under. Det tar väl ett tag för kroppen att återhämta sig från rökning, hur länge bör man varit rökfri innan man blir gravid för att minimera alla risker som kan tänkas finnas?

  • Svar på tråden Hur farligt att skaffa barn om man rökt mycket?
  • Anonym (Försiktig)

    Menar du att din kropp mår dåligt fast du har slutat röka?Hur många år har du rökt?Det viktigaste väl är att vara helt rökfri under hela graviditeten ?

  • Anonym (rökare)
    Anonym (Försiktig) skrev 2020-09-19 22:19:42 följande:

    Menar du att din kropp mår dåligt fast du har slutat röka?Hur många år har du rökt?Det viktigaste väl är att vara helt rökfri under hela graviditeten ?


    Tänkte på nåt jag har sett om att det tar x antal sek, min, dagar, månader för kroppens celler och lungor att återuppbygga sig från rökningen. Rökt kanske 10 år. Blir fostret annorlunda då?
  • Anonym (H)

    Dina gener förändras utifrån allt du gör i livet, även vid långa resor förändras gener pga annat födointag, annan miljö osv.

    Dina gener har med största sannolikhet förändrats pga rökningen ja. Precus som att sockerintag och stress gör det.

    Huruvida det påverkar barnet i praktiken ska jag inte uttala mig mer om än att barnet får de gener du har nu och att det tar ett antal månader (vill minnas 6-12) för gener att förändras.

    Utifrån detta är det alltså minst lika relevant hur barnets pappa levt tiden innan barnet blir till

  • Anonym (Försiktig)
    Anonym (rökare) skrev 2020-09-19 22:25:29 följande:

    Tänkte på nåt jag har sett om att det tar x antal sek, min, dagar, månader för kroppens celler och lungor att återuppbygga sig från rökningen. Rökt kanske 10 år. Blir fostret annorlunda då?


    Hade en kollega som hade varit storrökare i 10 år,men när hon blev gravid så slutade hon direkt.Inga problem där.
  • Drottningen1970

    Typ hälften av oss som är födda på 70 talet är produkter av storrökande föräldrar som även fortsatte att röka under graviditeten så jag tror inte du behöver avstå från att bli gravid för att de HAR rökt innan. Riskerna är minimala.

  • Anonym (Jag)

    Det är bara atr skaffa barn, det är ingen fara.

  • Anonym (Träd)
    Anonym (H) skrev 2020-09-19 22:33:47 följande:

    Dina gener förändras utifrån allt du gör i livet, även vid långa resor förändras gener pga annat födointag, annan miljö osv.

    Dina gener har med största sannolikhet förändrats pga rökningen ja. Precus som att sockerintag och stress gör det.

    Huruvida det påverkar barnet i praktiken ska jag inte uttala mig mer om än att barnet får de gener du har nu och att det tar ett antal månader (vill minnas 6-12) för gener att förändras.

    Utifrån detta är det alltså minst lika relevant hur barnets pappa levt tiden innan barnet blir till


    Stämmer det där verkligen? Har du någon källa?

    Åtminstonefför kvinnor finns ju äggen hela livet. De kan säkert påverkas men att generna skulle ändras så mycket tycker jag låter märkligt.
  • sextiotalist
    Anonym (Träd) skrev 2020-09-20 08:24:00 följande:

    Stämmer det där verkligen? Har du någon källa?

    Åtminstonefför kvinnor finns ju äggen hela livet. De kan säkert påverkas men att generna skulle ändras så mycket tycker jag låter märkligt.


    Mutationer sker hela tiden. Jag googlade runt, det jag kunde få fram var att permanenta genförändringar pga mutation var sällsynt.
  • legomum
    Anonym (Träd) skrev 2020-09-20 08:24:00 följande:
    Åtminstonefför kvinnor finns ju äggen hela livet. De kan säkert påverkas men att generna skulle ändras så mycket tycker jag låter märkligt.
    Anlagen för äggen finns men det är inte utvecklade. Det är ju inte en stor klunga ägg som finns från födseln och som släpps en åt gången fram tills klimakteriet. Utan det utvecklas några äggblåsor i taget. Det är en mognadsprocess.

    Däremot om du är gravid och röker och väntar en flicka så påverkar du ägganlagens kvalité. Är man gravid med en flicka så kan hon sedan få svårigheter att bli gravid.

    TS
    Mig veterligen så handlar det om rökning under graviditeten, inte innan.
    Men forskningen går framåt hela tiden så du får nog leta efter sådan om rökning och graviditet/rökning innan graviditet om du vill ha nyare rön.
  • legomum
    Anonym (H) skrev 2020-09-19 22:33:47 följande:

    Dina gener förändras utifrån allt du gör i livet, även vid långa resor förändras gener pga annat födointag, annan miljö osv.

    Dina gener har med största sannolikhet förändrats pga rökningen ja. Precus som att sockerintag och stress gör det.

    Huruvida det påverkar barnet i praktiken ska jag inte uttala mig mer om än att barnet får de gener du har nu och att det tar ett antal månader (vill minnas 6-12) för gener att förändras.

    Utifrån detta är det alltså minst lika relevant hur barnets pappa levt tiden innan barnet blir till


    Nej generna förändras inte men cellerna i kroppen kan göra det.
  • Anonym (H)
    Anonym (Träd) skrev 2020-09-20 08:24:00 följande:

    Stämmer det där verkligen? Har du någon källa?

    Åtminstonefför kvinnor finns ju äggen hela livet. De kan säkert påverkas men att generna skulle ändras så mycket tycker jag låter märkligt.


    ekoappen.se/blogg/livsstilen-formar-vara-gener/

    Här får du en lätt förklaring. Vill man få en böttre vetenskaplig bild bör man googla på engelska.

    Kallas epigenitik
  • Anonym (H)
    legomum skrev 2020-09-20 08:49:37 följande:

    Nej generna förändras inte men cellerna i kroppen kan göra det.


    Uttrycker mig slarvigt. Det som händer är att olika delar av genen aktiveras och inte.
  • legomum
    Anonym (H) skrev 2020-09-20 09:24:33 följande:
    Uttrycker mig slarvigt. Det som händer är att olika delar av genen aktiveras och inte.
    Glad
  • Mascaraklumpar

    Teoretiskt kan det absolut påverka barnet, men ska alla som eventuellt gjort någon som kan komma att påverka graviditeten låta bli att skaffa barn så kommer mänskligheten att dö ut på en generation. Det man får göra är att försöka ta bort de stora riskerna, som att röka UNDER graviditeten.

  • Anonym (H)
    Mascaraklumpar skrev 2020-09-20 16:56:45 följande:

    Teoretiskt kan det absolut påverka barnet, men ska alla som eventuellt gjort någon som kan komma att påverka graviditeten låta bli att skaffa barn så kommer mänskligheten att dö ut på en generation. Det man får göra är att försöka ta bort de stora riskerna, som att röka UNDER graviditeten.


    Här måste jag hålla med dig. Om ts inte redan är gravid kan jag ju tycka att det är vettigt att sluta med det så snart det går, ska också påverka chanserna att kunna bli gravid om jag minns rätt?

    Men om ts redan är gravid dkulle jag absolut inte vara orolig för det som rökts innan barnet blev till, utan helt enkelt se till att nu bara sluta på en gång
Svar på tråden Hur farligt att skaffa barn om man rökt mycket?