• Anonym (!)

    Använda progesteronkräm? Farligt?

    Jag har läst både på familjeliv och på nätet att vissa använder progesteronkräm när man planerar graviditet.

    Har dock sett en artikel från 2019 där livsmedelsverket inte rekommenderar att använda sådana och kallade den för farliga och blev lite orolig.

    Jag har upprepade missfall bakom mig och skulle vilja testa en sådan kräm då jag misstänker att jag kanske har för lite progesteron, som kan leda till missfall. Är det verkligen smart att testa det? Och läste även att om man gör det och blir gravid så ska man sluta först vid graviditetsvecka 12 då kroppen inte kan sluta helt plötsligt utan att göra sig redo för ännu ett missfall.

    Men kan man verkligen sluta då eller riskerar man ett sent missfall?

    Eller kan man kanske öka på sin progesteron helt naturligt utan att behöva använda krämer?

    Så tacksam för svar på hur ni andra gjort.

    Jag kommer såklart googla och få mer information men tänkte att denna tråd kanske kunde vara en bra början.

  • Svar på tråden Använda progesteronkräm? Farligt?
  • Anonym (S)

    Det är absolut värt att testa om du har upprepande missfall. Om du plussar ska du fortsätta som du säger någonstans där omkring till v 12 och trappa ner, exempelvis smörja mindre och mindre och varannan dag o.s.v. Men progesteronkrämen ger inte någon mega effekt. Den funkade exempelvis inte på mig utan jag fick utskrivet crinone vilket funkade. Du får testa med krämen om den inte hjälper så försök få utskrivet crinone el lutinus. Lycka till!

  • Anonym (Li)

    Jag har använt en sån och skulle aldrig göra det igen, eftersom jag fick sent missed abortion i v 16 där fostret dog v 15. Obduktion visade inga fel på fostret. Slutade med krämen runt v 13 tror jag.

    Jag kommer aldrig få veta om det var en slump eller ej, men jag mixtrar inte mer hormonsalvor igen.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (!) skrev 2020-09-20 14:04:25 följande:

    Jag har läst både på familjeliv och på nätet att vissa använder progesteronkräm när man planerar graviditet.

    Har dock sett en artikel från 2019 där livsmedelsverket inte rekommenderar att använda sådana och kallade den för farliga och blev lite orolig.

    Jag har upprepade missfall bakom mig och skulle vilja testa en sådan kräm då jag misstänker att jag kanske har för lite progesteron, som kan leda till missfall. Är det verkligen smart att testa det? Och läste även att om man gör det och blir gravid så ska man sluta först vid graviditetsvecka 12 då kroppen inte kan sluta helt plötsligt utan att göra sig redo för ännu ett missfall.

    Men kan man verkligen sluta då eller riskerar man ett sent missfall?

    Eller kan man kanske öka på sin progesteron helt naturligt utan att behöva använda krämer?

    Så tacksam för svar på hur ni andra gjort.

    Jag kommer såklart googla och få mer information men tänkte att denna tråd kanske kunde vara en bra början.


    Jag testade för flera år sen då progesteronkräm blev en hype och jag tappade massor av hår. Har än idag inte fått tillbaka allt. 
Svar på tråden Använda progesteronkräm? Farligt?