• Anonym (Bliva­nde mamma)
    Sun 20 Sep 2020 19:04
    9952 visningar
    99 svar
    -1 +1
    99
    9952

    Namnet Linus-Ida

    Vad tycker ni om namnet Linus-Ida till våran dotter?

  • Svar på tråden Namnet Linus-Ida
  • Anonym (E.)
    Mon 21 Sep 2020 22:03
    #81

    Jag sökte på Linus nu på Mr Koll, på bara kvinnor. De allra flesta som kommer upp heter antingen Linus eller Linus-dotter i efternamn. Men det finns faktiskt en Linus-Ida samt någon mer. Det kan som sagt handla om könsbyten, ett fånigt genus-statement, eller att de har bytt till namnet medan de varit bosatta i ett annat land, där myndigheterna inte haft koll. 

  • Mon 21 Sep 2020 22:08
    #82
    Anonym (Gun-Bertil) skrev 2020-09-21 21:46:12 följande:

    Du verkar onekligen vara en mobbare, av rang.


    För att jag anser att andra barn kan mobba ett barn med namnet Linus-Ida?

    Jag har aldrig mobbat någon och kommer aldrig göra det heller.
  • Anonym (.)
    Tue 22 Sep 2020 06:32
    #83
    EpicF skrev 2020-09-21 21:27:36 följande:
    Ja, det är fritt fra att döpa sitt barn till vad man vill och det är inte olagligt. Men det är skatteverket som ska godkänna namnet man har valt och det kan hända att skatteverket inte godkänner namnet Linus-Ida.
    Skatteverket går efter svensk lagstiftning. De hittar alltså inte på egna regler egfter vad de personligen tycker och tänker.
    Det är så alla myndigheter fungerar i Sverige, de har svensk lagstiftning som beslutsunderlag.

    Trodde du på fullt allvar att skatteverket gör lite som de vill? Du tror säkert att försäkringskassan gör samma sak?

    Nu är det så, om du orkar googla, att det finns domar om det här från 2008, precis som jag redan skrivit.
    Efter det förstod tóm skatteverket att även de måste hålla sig till svensk lag.
    Därför är alla namn könsneutrala i Sverige.

    Att folk inte läser tidningar eller tror att deras egna åsikter är fakta för de vet inte skillnaden på fakta och åsikter är en heeeeelt annan sak. Det komplicerar diskussionerna men inte mer än så.
  • Tue 22 Sep 2020 07:30
    #84
    Anonym (.) skrev 2020-09-22 06:32:20 följande:

    Skatteverket går efter svensk lagstiftning. De hittar alltså inte på egna regler egfter vad de personligen tycker och tänker.

    Det är så alla myndigheter fungerar i Sverige, de har svensk lagstiftning som beslutsunderlag.

    Trodde du på fullt allvar att skatteverket gör lite som de vill? Du tror säkert att försäkringskassan gör samma sak?

    Nu är det så, om du orkar googla, att det finns domar om det här från 2008, precis som jag redan skrivit.

    Efter det förstod tóm skatteverket att även de måste hålla sig till svensk lag.

    Därför är alla namn könsneutrala i Sverige.

    Att folk inte läser tidningar eller tror att deras egna åsikter är fakta för de vet inte skillnaden på fakta och åsikter är en heeeeelt annan sak. Det komplicerar diskussionerna men inte mer än så.


    Att könskonträra namn tillåts gör ju dem per definition inte neutrala.
  • Anonym (.)
    Tue 22 Sep 2020 07:45
    #85
    fjanten skrev 2020-09-22 07:30:28 följande:
    Att könskonträra namn tillåts gör ju dem per definition inte neutrala.
    Nu finns det domar på att alla namn är könsneutrala. Sedan 2009 rättare sagt såp din kunskap ligger långt bakåt i tiden.
    Dags att uppdatera den kanske? Annars får du kontakta regeringsrätten och förklara din ståndpunkt och se till att de river upp beslutet om könsneutrala namn.

    För jag antar att du inte vågar kolla upp det jag tipsade om förut, mannen som fick rätt att heta Madeleine? Då skulle tom du inse att jag har rätt och du fel och det går verkligen inte för sig?

  • Anonym (Gun-B­ertil)
    Tue 22 Sep 2020 08:36
    #86
    EpicF skrev 2020-09-21 22:08:26 följande:

    För att jag anser att andra barn kan mobba ett barn med namnet Linus-Ida?

    Jag har aldrig mobbat någon och kommer aldrig göra det heller.


    Du sitter ju här och maler på.
  • Tue 22 Sep 2020 08:39
    #87
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-09-22 07:45:23 följande:

    Nu finns det domar på att alla namn är könsneutrala. Sedan 2009 rättare sagt såp din kunskap ligger långt bakåt i tiden.

    Dags att uppdatera den kanske? Annars får du kontakta regeringsrätten och förklara din ståndpunkt och se till att de river upp beslutet om könsneutrala namn.

    För jag antar att du inte vågar kolla upp det jag tipsade om förut, mannen som fick rätt att heta Madeleine? Då skulle tom du inse att jag har rätt och du fel och det går verkligen inte för sig?


    Fast det betyder att man får välja könsKONTRÄRA namn - för att namnen inte är NEUTRALA. Står ju t.o.m. om könskonträra namn på skatteverket OCH i förarberet till lagen... Det är alltså INTE samma sak som att alla namn är neutrala.
  • Anonym (.)
    Tue 22 Sep 2020 08:49
    #88
    fjanten skrev 2020-09-22 08:39:39 följande:
    Fast det betyder att man får välja könsKONTRÄRA namn - för att namnen inte är NEUTRALA. Står ju t.o.m. om könskonträra namn på skatteverket OCH i förarberet till lagen... Det är alltså INTE samma sak som att alla namn är neutrala.
    Tja, kontakta regeringsrätten med din ÅSIKT. För som det är nu är namn, både för- och efternamn könsNEUTRALA hur mycket du än vill annat.
  • Anonym (.)
    Tue 22 Sep 2020 08:56
    #89
    -1
    fjanten skrev 2020-09-22 08:39:39 följande:
    Fast det betyder att man får välja könsKONTRÄRA namn - för att namnen inte är NEUTRALA. Står ju t.o.m. om könskonträra namn på skatteverket OCH i förarberet till lagen... Det är alltså INTE samma sak som att alla namn är neutrala.
    Jag pratar hela tiden om den lagändring som gjorts och inte något förarbete.

    Herregud. Är ditt enda intresse att tjafsa om rätten att få ha rätt även då du har fel?
    Har du inga andra fritidsintressen?
  • Tue 22 Sep 2020 09:32
    #90
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-09-22 08:49:15 följande:

    Tja, kontakta regeringsrätten med din ÅSIKT. För som det är nu är namn, både för- och efternamn könsNEUTRALA hur mycket du än vill annat.


    Nej, det är du som TOLKAR lagen som neutral för att du inte förstår den. Det står:

    "28 § Som förnamn får endast förvärvas ett namn som inte 1. kan väcka anstöt, 2. kan antas leda till obehag för den som ska bära namnet, eller 3. av någon annan anledning är olämpligt som förnamn."

    Det står även:

    "36 § Skatteverket beslutar om förvärv eller ändring av personnamn efter en ansökan enligt 3 §. Om namnet beslutas av domstol enligt 8 eller 22 §, ska dock ingen ansökan göras."

    Hos skatteverket står sedan att könsKONTRÄRA namn får förvärvas av barn och vuxna (här beslutar sedan skatteverket i varje enskilt fall som alltid).

    Att man FÅR välja ett könsKONTRÄRT namn gör inte samtliga namn neutrala enligt lagen, utan att det numera godkänns att förvärva ett ICKE-neutralt namn. Till skillnad från förrut.

    Att ovanstående gör att DU TOLKAR lagen som könsneutral gällande namn gör det inte till en sanning...
  • Tue 22 Sep 2020 09:33
    #91
    Anonym (.) skrev 2020-09-22 08:56:57 följande:

    Jag pratar hela tiden om den lagändring som gjorts och inte något förarbete.

    Herregud. Är ditt enda intresse att tjafsa om rätten att få ha rätt även då du har fel?

    Har du inga andra fritidsintressen?


    Eh, ditto?
  • Anonym (.)
    Tue 22 Sep 2020 09:36
    #92
    -1
    fjanten skrev 2020-09-22 09:32:50 följande:
    Nej, det är du som TOLKAR lagen som neutral för att du inte förstår den. Det står:

    "28 § Som förnamn får endast förvärvas ett namn som inte 1. kan väcka anstöt, 2. kan antas leda till obehag för den som ska bära namnet, eller 3. av någon annan anledning är olämpligt som förnamn."

    Det står även:

    "36 § Skatteverket beslutar om förvärv eller ändring av personnamn efter en ansökan enligt 3 §. Om namnet beslutas av domstol enligt 8 eller 22 §, ska dock ingen ansökan göras."

    Hos skatteverket står sedan att könsKONTRÄRA namn får förvärvas av barn och vuxna (här beslutar sedan skatteverket i varje enskilt fall som alltid).

    Att man FÅR välja ett könsKONTRÄRT namn gör inte samtliga namn neutrala enligt lagen, utan att det numera godkänns att förvärva ett ICKE-neutralt namn. Till skillnad från förrut.

    Att ovanstående gör att DU TOLKAR lagen som könsneutral gällande namn gör det inte till en sanning...
    Jaha. Du menar att när det blev skriverier om detta när det var aktuellt så ljög alltså skatteverket?
    Grattis till dig.

    Du vet att du bara gör bort dig när du kopierar lagtext och tolkar det efter dina egna önskemål?
    Det som räknas är de vägledande domar som finns. Det är det som berättar hur lagtexten ska tolkas. Alltså saknar din personliga tolkning av lagtexten all betydelse i sammanhanget. Du gör bara bort dig i dina försök att få rätt även när du har fel.
  • Tue 22 Sep 2020 09:38
    #93
    Anonym (.) skrev 2020-09-22 09:36:47 följande:

    Jaha. Du menar att när det blev skriverier om detta när det var aktuellt så ljög alltså skatteverket?

    Grattis till dig.

    Du vet att du bara gör bort dig när du kopierar lagtext och tolkar det efter dina egna önskemål?

    Det som räknas är de vägledande domar som finns. Det är det som berättar hur lagtexten ska tolkas. Alltså saknar din personliga tolkning av lagtexten all betydelse i sammanhanget. Du gör bara bort dig i dina försök att få rätt även när du har fel.


    Ja, precis, dessa vägledande domar visar att könskonträra namn godkänts.
  • Anonym (Tea)
    Tue 22 Sep 2020 18:03
    #94

    Men döp inte dottern till Linus-Ida. Suck! Din dotter kommer hela tiden få kommentarer och frågor om sitt namn, sen lär folk tycka att ni totalt missuppfattat vad namnet Linus-Ida betyder i A.L värld. 

  • Anonym (E)
    Tue 22 Sep 2020 20:52
    #95

    Man kan ju bli retade för egentligen vad som helst, vad man än heter, och kanske då inte alltid för sitt namn även om det skulle vara annorlunda. 


     Men om jag ska gå på personlig åsikt så tycker jag inte Linus-Ida känns så vackert på ett litet flickebarn.. Jag skulle hellre vilja döpa mina barn till "fina" än "konstiga" namn på nivån där man till och med ska behöva fråga okända människor på nätet ifall namnet är okej eller inte. Känns faktiskt lite egoistiskt om jag ska vara helt uppriktig. 

  • Tue 22 Sep 2020 21:06
    #96
    Anonym (My) skrev 2020-09-21 17:27:42 följande:

    Kan tillägga till debatten att elva kvinnor i Sverige redan heter Linus. Därmed är det fritt fram för vem som helst att döpa sin dotter till Linus. Kan ni släppa den delen nu?


    Och? TS frågade inte vad som var lagligt utan vad vi tyckte.

    Linus-Ida är fortfarande inget fint namn.
  • Tue 22 Sep 2020 21:12
    #97
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-09-22 07:45:23 följande:
    Nu finns det domar på att alla namn är könsneutrala. Sedan 2009 rättare sagt såp din kunskap ligger långt bakåt i tiden.
    Dags att uppdatera den kanske? Annars får du kontakta regeringsrätten och förklara din ståndpunkt och se till att de river upp beslutet om könsneutrala namn.

    För jag antar att du inte vågar kolla upp det jag tipsade om förut, mannen som fick rätt att heta Madeleine? Då skulle tom du inse att jag har rätt och du fel och det går verkligen inte för sig?
    Vad är det för dumheter? Kan "lagen" bestämma vad som är tradition och vad nästan alla tycker? De flesta tycker fortfarande att Madeleine är ett kvinnonamn. Det är skitsamma om en man av någon idiotisk anledning vill heta Madeleine. Folk kommer fortfarande att utgå från att en person som heter Madeleine är en flicka/kvinna.

    Att säga att alla namn är könsneutrala för det har riksdagen bestämt... Nej, än så länge bestämmer inte riksdagen/regeringen/staten vad jag får tycka och tänka.

    Om någon frågar efter ett könsneutralt namn så kommer folk inte att svara "alla namn" utan tipsa om Kim, Kaj, Robin, Charlie m fl. Inte Linus och inte Madeleine.
  • Anonym (My)
    Tue 22 Sep 2020 21:26
    #98
    Xenia skrev 2020-09-22 21:06:02 följande:

    Och? TS frågade inte vad som var lagligt utan vad vi tyckte.

    Linus-Ida är fortfarande inget fint namn.


    Till debatten, skrev jag. Då syftade jag på den diskussion som uppstod i tråden. Mitt svar till TS hittar du längre upp i tråden.

    Linus-Ida är visst ett fint namn.
  • Tue 22 Sep 2020 21:51
    #99

    Jag vet inte om någon har skrivit det redan, men att ha ett mansnamn + ett kvinnonamn, är egentligen en gammal kvarleva från förr, som åsyftar antingen maken eller fadern (beroende på vart man bor i landet.) Man är alltså Linus' Ida. Eller Görans Ida eller vad man nu kallar det.

    Om flickans pappa inte heter Linus, blir det bara konstigt.

Svar på tråden Namnet Linus-Ida