• LindraJohnqvist

    Medicinsk marijuana/Opioider

    Hej!


    Vi är två elever som går vårt tredje år på det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Vi skriver nu vårt gymnasiearbete, och arbetar utifrån frågeställningen "Bör medicinsk marijuana ersätta tyngre läkemedel vid kronisk smärta?". Därför undrar vi om någon har erfarenhet av behandling med opioider eller med medicinsk marijuana mot kronisk smärta. Svara gärna på denna linjen isf, hade varit toppen om vi kunde få ställa några frågor. 

    Tack på förhand
  • Svar på tråden Medicinsk marijuana/Opioider
  • Anonym (Anonym)

    Jag svarar ja på frågeställningen. Opioider ställer till så mycket mer problem att det inte ens borde vara en fråga, det är lite som att säga "Ska vi byta ut kärnvapen mot en 8 mm pistol?". Självklart val för mig.

  • Anonym (kanske)

    Jag har ingen erfarenhet av det, men jag tänker att om jag når en punkt i livet där jag har mycket ont dagligen (jag har en form av cancer) så kommer jag försöka testa medicinsk marijuana istället för opioider. Jag fick morfintabletter när jag var sjuk ett tag och kände mig konstig efter bara tre veckors användning. Jag kan inte föreställa mig att äta dem i flera år eller månader. Det kommer ingenting gott ur dem. Däremot har jag läst på flera forum på facebook och liknande att just marijuana eller CBD ska vara lindrande på ett betydligt trevligare sätt. 

  • LindraJohnqvist
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-21 16:26:43 följande:

    Jag svarar ja på frågeställningen. Opioider ställer till så mycket mer problem att det inte ens borde vara en fråga, det är lite som att säga "Ska vi byta ut kärnvapen mot en 8 mm pistol?". Självklart val för mig.


    Vet du någon som har använt sig av någon av dessa eller är du bara intresserad av ämnet??
  • LindraJohnqvist
    Anonym (kanske) skrev 2020-09-22 13:43:54 följande:

    Jag har ingen erfarenhet av det, men jag tänker att om jag når en punkt i livet där jag har mycket ont dagligen (jag har en form av cancer) så kommer jag försöka testa medicinsk marijuana istället för opioider. Jag fick morfintabletter när jag var sjuk ett tag och kände mig konstig efter bara tre veckors användning. Jag kan inte föreställa mig att äta dem i flera år eller månader. Det kommer ingenting gott ur dem. Däremot har jag läst på flera forum på facebook och liknande att just marijuana eller CBD ska vara lindrande på ett betydligt trevligare sätt. 


    Tack för svar, tråkigt att höra. Är det okej om vi skriver några frågor till dig som du kan svara på, så att vi kan citera dig i vårt gymnasiearbete?
  • Kexsmula

    Jag lider av kronisk smärta i ryggenpga ett diskbråck som sitter så dumt till att risken att bli förlamad vid operation överväger chansen att bli smärtfri. Har kommit i kontakt med opioder pga det, blivit beroende av Oxycontin och var i slutet uppe i 10 st 80 mg tabletter/dagen bara för att känna mig ?icke-abstinent? och inte behöva pendla mellan svettig och frossa. Det blev mycket dyrt för mig eftersom jag tvingades köpa dessa tabletter svart då vården inte ville skriva ut opioder till mig i de mängder som behövdes.

    Till slut var jag så trött och uppgiven av karusellen att jag blev tvungen att söka till en substitutionsmottagning för att få hjälp (funkade inte att trappa ur, jag orkar inte med den fysiska abstinensen men framför allt inte den psykiska, då det innebär den djupaste depression du kan tänka dig i ca 1 år). Nu får jag Buprenorfin genom vården och mår bra, har dock ont fortfarande, men jag är kvitt mitt opioidberoende.

  • Anonym (Hmmm)

    För fler svar skulle jag ställa frågan på Flashback istället...

  • Anonym (op)

    Jag tycker det beror på vad det är för smärta. Cannabis är inte särskilt effektivt mot viss typ av smärta, jämför tandvärk tex så hjälper inte cannabis alls men opioder gör, samma med brutna ben och efter kirurgi.

    Däremot vid neurologisk smärta kan cannabis hjälpa mer än opidoder. 

  • Anonym (Anonym)
    LindraJohnqvist skrev 2020-09-24 14:41:18 följande:
    Vet du någon som har använt sig av någon av dessa eller är du bara intresserad av ämnet??
    Både och kan man säga, personlig erfarenhet och intresserad av ämnet.
Svar på tråden Medicinsk marijuana/Opioider