• Anonym (Ts)

    Ange en person som missbrukar droger?

    Som rubriken lyder.

    Kan man ange en person som man vet missbrukar droger?

    Hur isåfall?

    Personen har barn.

  • Svar på tråden Ange en person som missbrukar droger?
  • Kexsmula
    Drottningen1970 skrev 2020-09-21 19:37:20 följande:

    Vederbörande är antagligen själv rökare, de brukar inte vara så smarta. Däremot tror de gärna det själva.


    Hahaha, åh herregud! Där tröt argumenten hör jag, annars finns det ingen anledning att gå till personangrepp.

    Förlåt att jag slår hål på din lilla bubbla, men jag är INTE rökare. Har provat ett par gånger när jag var yngre men tyckte inte det var något för mig. Har druckit alkohol också och blir tusen gånger dummare av det dock, således dricker jag inte heller något mer än kanske en cider på sommaren.

    Lämnar för övrigt relebundna urinprover då det är en del av ?dealen? när man går på substitutionsbehandling.
  • klyban
    Drottningen1970 skrev 2020-09-21 19:37:20 följande:
    Vederbörande är antagligen själv rökare, de brukar inte vara så smarta. Däremot tror de gärna det själva.

    De som röker cannabis är ett tvärsnitt av samhället, cannabis är en drog som är mycket välfördelat demografiskt.
    Det betyder att smart som dum använder cannabis, rik som fattig.

  • Drottningen1970
    klyban skrev 2020-09-24 21:34:03 följande:

    De som röker cannabis är ett tvärsnitt av samhället, cannabis är en drog som är mycket välfördelat demografiskt.

    Det betyder att smart som dum använder cannabis, rik som fattig.


    Nej det innebär att ett tvärsnitt av populationen som väljer att röka cannabis lika säkert kommer bli korkade, men det är mest omgivningen som drabbas som ser förfallet
  • klyban
    Drottningen1970 skrev 2020-09-24 22:29:41 följande:
    Nej det innebär att ett tvärsnitt av populationen som väljer att röka cannabis lika säkert kommer bli korkade, men det är mest omgivningen som drabbas som ser förfallet

    Nej!
    Och förfall?
    Vet du så lite om cannabis?
    Sure någon enstaka procent som överdriver sin konsumtion kan bli inkluderade i en sådan kategori.
    Cannabis är mycket välfördelat demografiskt, det betyder korkad som intelligent, rik som fattig använder cannabis.


    Vet du vad korkad betyder ens?

  • Anonym (Dront)
    Kexsmula skrev 2020-09-21 19:36:21 följande:

    Vad händer om man tagit sina lagliga sömntabletter på recept och blir väckt av att barnet behöver hjälp? Eller tagit ett par glas vin? Troligtvis något mycket värre än om man brukat hasch. Du vet väl att många föräldrar har recept på sömntabletter och att alkohol är lagligt? Tror du att de fungerar optimalt då?

    Jag förespråkar inte användning av droger, men just hasch och marijuana finns i så otroligt milda former och är inte heller beroendeframkallande (som sömntabletter och alkohol är), vilket gör att jag aldrig skulle ange någon som brukade det. Det är dessutom helt lagligt i många länder och i ett flertal delstater i USA nu och inga katastrofer har hänt till följd av det.


    Jag personligen tycker varken röka, alkohol eller sömntabletter är bra att ta när man har barn hemma och det inte finns en annan nykter vuxen i närheten.

    Givetvis beror det på hur mycket man konsumerar men jag tycker folk som röker gärna blir rejält tröga i skallen och tänker om det börjar brinna och liknande senarion. Eller barnet får tag på haschet och tuggar i sig.

    En vuxen som bryr sig om barnet hade låtit bli att röka de dagarna den har omsorg för barnet eller ser till det finns en nykter vuxen i närheten. Men jag tycker man kan låta bli att bli påverkad av substanser överhuvudtaget när det är barn i närheten.
  • Incognito
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-21 18:17:40 följande:

    Som rubriken lyder.

    Kan man ange en person som man vet missbrukar droger?

    Hur isåfall?

    Personen har barn.


    SNÄLLA GÖR DET INTE OM DU INTE SÄTT ATT BARNET FAR ILLA DVS BLIR SLAGET INGEN MAT MM ANNARS GÖR DET INTE LOVAR DU KOMMER GÖRA SÅ DENNE FÖRLORAR SITT ÄLSKADE BARN: I PORTUGAL LEGALISERADE DOM ALLA DROGER OCH HAR HUR MYCKET ERFARENHET SOM HELST: så fråga på men du gav så lite info far barnet illa så det syns anmäl då skall du anmäla men om  barnet mår bra kanske inte ens vet om missbruket LÅT FÖR FAN BLI ATT GÖRA NÅT SÅ ELAKT!! soc gör en utredning vid minsta sån anmälan är urin provet posetivt hamnar ungen i fosterfamilj kan va mycket längre tid än det tar att sluta med drogen. flera år för fan säger igen göra detta är du värre än värst.


     


    kan ge ett exempel en tjej jag umgicks med var amfetaminist och heroinist hade ett underbart pojk barn som hade det bättre än många andra barn dvs bortskämmd pga inkomst frå¨n försäljningen av droger vilket mamman levde på och soc. bidrag som räckte till cigg. iaf inget av drogförsäljning skedde framför ungen och visst mamma hade många kompisar som kom på kort besök. Men pojken fattade inte. Men mådde utmärkt hade mat i magen kläder xbox. mamman sa den som glömmer spruta på toaletten kommer hon strypa och den personen får då förklara vad den är till för ex säga diabetes. en tjej ville som hämd ringa soc jag övertalade henne inte göra detta som jag ber dig. men igen far ungen illa ingen mat inga kläder dålig hygien anmäl direkt.


    och fallet jag skrev om är inte enda ja vet kanrkare som har barn och sköter det jättesnyggt. man blir inte dålig förälder pga man tar droger. Men vissa försummar barn som tar droger men är säker på att de hade varit dåliga föräldrar utan droger.


     


     

  • Incognito
    Kexsmula skrev 2020-09-24 20:56:50 följande:
    Hahaha, åh herregud! Där tröt argumenten hör jag, annars finns det ingen anledning att gå till personangrepp.

    Förlåt att jag slår hål på din lilla bubbla, men jag är INTE rökare. Har provat ett par gånger när jag var yngre men tyckte inte det var något för mig. Har druckit alkohol också och blir tusen gånger dummare av det dock, således dricker jag inte heller något mer än kanske en cider på sommaren.

    Lämnar för övrigt relebundna urinprover då det är en del av ?dealen? när man går på substitutionsbehandling.

    En vettig kommentar och de som inte har recept på Subutex blir inte utav subutex i stadiet att man försummar barnen. Fler och fler stater i USA legaliserar Gräs inte bara för medisinskt bruk utan för att ha kul som med alkohol.


     


    döda pga hash/gräs 0 människor


    döda utav alkohol och alkolister kan inte ta hand om sig själva ens beror på graden av alkoholmissbruket.


     


    men alla jag känner som röker gräs dagligen märks det inte ens på dom när de rökt.

  • Kexsmula
    Incognito skrev 2020-10-09 06:09:07 följande:

    En vettig kommentar och de som inte har recept på Subutex blir inte utav subutex i stadiet att man försummar barnen. Fler och fler stater i USA legaliserar Gräs inte bara för medisinskt bruk utan för att ha kul som med alkohol.

     

    döda pga hash/gräs 0 människor

    döda utav alkohol och alkolister kan inte ta hand om sig själva ens beror på graden av alkoholmissbruket.

     

    men alla jag känner som röker gräs dagligen märks det inte ens på dom när de rökt.


    Du har rätt i det mesta utom det med Subutexen. De som tidigare varit beroende av opioder eller opiater och har Subutex på recept blir bara ?normala? och försummar INTE barnen. Det är bara de som inte är vana vid opiater och tar Sub då och då som noddar och blir slöa av det och försummar barnen. Jag går ju själv på substitutionsmottagning och ett flertal där harbpde barn och arbete och klarar av det just tack vare Subutexen.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-21 18:29:26 följande:

    Personen har missbrukat heroin väldigt länge, fick inte träffa barnet pga.

    La av i några månader och fick träffa barnet igen. Jag vet att personen missbrukar Subutex dagligen ( köps på svarta marknaden ) och hasch när barnet sover.

    Min pojkvän har varit hemma hos förälder när detta har skett. Min pojkvän vill dock inte stå på en orosanmälan.


    Ja men då är det orosanmälan, bara att ringa soc 

    Det är ju rätt fegt av säga att man inte vill stå på en anmälan - det handlar ju om de här stackars barnen! 

    Men det går ju också att ringa anonymt och berätta och fråga om det är fog för anmälan eller inte. 
  • Kexsmula
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-09 13:18:19 följande:

    Ja men då är det orosanmälan, bara att ringa soc 

    Det är ju rätt fegt av säga att man inte vill stå på en anmälan - det handlar ju om de här stackars barnen! 

    Men det går ju också att ringa anonymt och berätta och fråga om det är fog för anmälan eller inte. 


    Men far barnet verkligen illa??? Om pojkvännen inte vill göra en orosanmälan far barnet knappast illa. Tänk om tjejen tar Subutex köpt på svarta marknaden just bara för att bli frisk och fri från ditt heroinmissbruk och står i kö till en substitutionsmottagning där hon får Subutex på recept? Jag fick vänta i 4 månader innan jag kom in på min första mottagning och för att öht fungera normalt var jag tvungen att köpa Subutex svart, annars var valet att fortsätta knarka. Jag vet dock många städer har mellan 6 och upp till ett helt års väntetid på behandling, determinerat inte humant att låta dessa människor fortsätta knarka mot sin vilja och kanske till o med dl under tiden.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-21 18:17:40 följande:

    Som rubriken lyder.

    Kan man ange en person som man vet missbrukar droger?

    Hur isåfall?

    Personen har barn.


    Gör en orosanmälan till socialtjänsten. Idag. Det kan du göra anonymt.
Svar på tråden Ange en person som missbrukar droger?