• Anonym (Lina)

Tandvård försörjningsstöd.

Anonym (Mea) skrev 2020-09-22 14:36:02 följande:
    Jag vet att det inte hör till tråden, men hur har det kunnat bli så illa? Har du någon sjukdom eller tar några mediciner som tex gett muntorrhet?

Iallafall köp corsodyl och skölj munnen med, det är bakteriedödande. Försök få tandläkaren att skriva ut penicillin som du kan ta för att minska de akuta infektionerna. Finns även tandkräm med extra flour osv. Kolla på apoteket. I väntan på hjälp så gör vad du kan.

Jag tycker även du ska ringa folktandvården och säga precis som det är, de borde ta emot dig oavsett för en undersökning åtminstone för att de så att det inte är någon livshotande infektion. Blir det en blodförgiftning är det inte roligt.
    Ja, jag har en neurologisk sjukdom med medicinering som ger muntorrhet, det är därför jag i perioder måste sjukskrivas. Jag får också en del psykiska symptom som depression av min neurologiska sjukdom och är dessutom rädd för att gå till tandläkaren.

Jag fick penicillin i några veckor, men ska höra av mig igen då det är slut. tror ingen trodde det skulle dra ut på tiden som det gjort.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ansök igen) skrev 2020-09-22 14:52:27 följande:
    Har din socialsekreterare pratat med dig om att ansöka om särskilt tandvårdsstöd?
    Nej, däremot har min läkare tagit upp det sist jag var där. Önskar jag känt till det tidigare.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (A) skrev 2020-09-22 18:41:53 följande:
    Alla tänder är ju visserligen olika och jag hade inga infektioner men när jag drog ut en tand tidigare i år kostade det 1400, bor i Stockholm. Kan du fråga om ett kostnadsförslag från en annan tandläkare?
    Det är det att själva kostnadsförslaget kostar också pengar, röntgen osv, det kommer jag inte undan.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-22 19:51:41 följande:
    Jag vill inte vara sån men tror du verkligen att det är folk med ordnade liv och koll på pengar som går på soc en längre tid? Det finns liksom en anledning till att man är där.
    Jag hamnade där för att jag blev sjuk och försäkringskassan godkände inte min sjukskrivning.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mea) skrev 2020-09-23 14:16:40 följande:
    Hur kan du ha råd med veterinär men inte tandvård? Det betor ju på vad man måste göra?

Bästa är ju att försöka gå varannat år, en undersökning med röntgenbilder kostar ju inte så mycket och då håller man ju koll på tex tandsten och karies.

Veterinärvård är ju dyrt som bara den ibland, hade en katt vars vård skulle kostat mig 70-80000 kr, mina tänder har i genomsnitt kostat 1000-2000 kr/år sen jag fick börja betala.
    Jo det är bra om man kunnat det regelbundet och alltid haft bra tänder. 

Som det är för mig så kan man ju bara ta det mest akuta varje gång.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-22 19:51:41 följande:
    Jag vill inte vara sån men tror du verkligen att det är folk med ordnade liv och koll på pengar som går på soc en längre tid? Det finns liksom en anledning till att man är där.
    Och innan dess arbetade jag mer än heltid inom vården och studerade 50%.

Så det har aldrig handlat om att jag inte har koll på pengar, utan om att jag har en låg inkomst. Jag kan trolla med pengar när det behövs, men får man inte den sjukpenning man egentligen har rätt till så kan allt falla, det kan de för vem som helst som blir sjuk och inte har en partner som kan täcka upp, samt som jag är ensamstående förälder.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (gammal) skrev 2020-09-23 15:10:15 följande:
    Och då är det väl tandvärk? I ett sådant läge så är utdragning av tand valet man har om man inte har råd med stifttand eller krona?
    Eller rotfyllning. Det beror ju på vad som bekostas av socialtjänsten, de tillåter ju rotfyllning om det är möjligt.

Beror ju på varför det gör ont också, i mitt fall är det oftast inte hål jag har, utan infektioner runt rötterna i tandbenet pga tandlossning. Ineflrioner som luckrar upp och tar bort benet runt tänderna och svårt att själv hantera då jag inte kan rengöra tandfickor på egen hand.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (gammal) skrev 2020-09-23 15:32:57 följande:
    Du har tandlossning alltså(?) och om du inte får riktig hjälp så slutar du som tandlös!? så är den bittra verkligheten. Får du DÅ proteser från socialen? Proteser är jättedyra så det är vackert om du får dem betalda. Jag har delprotes uppe och nere och jag betalade 24000 själv medan FK lyckligtvis betalade största delen. Tandvård är DYRT!
    Nej, jag har fått dra de tänder som drabbas av detta. Tandfickorna behöver fixas 3 ggr/år, men det har jag inte råd med om jag jobbar heller plus vanlig tandvård.

Man får proteser när man saknar visst många tänder och inte alls kan tugga, löständer då.
  • Anonym (Lina)

Ja, jag har tandlossning sedan 8 år tillbaka.

• Anonym (Lina)
    Anonym (gammal) skrev 2020-09-23 16:18:40 följande:
    "Får" proteser/löständer! De är svindyra och tar enorm energi att lära sig leva med MEDAN man amorterar på dem. HOPPAS du kan få dem genom socialtjänstens försorg. 
    Ja hoppas det med.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (soc) skrev 2020-09-23 18:18:11 följande:
    Va? Och har du inte fixat till det på åtta år??

Det går att ordna med tandborstning, tandtråd etc.... så det inte går så långt att du måste dra dom.

Tänk vilken andedräkt du måste ha
    Enligt min tandläkare går det inte alls att fixa själv. Utan jag behöver fixa det hos tandläkare flera gånger om året.

Tack för komplimangen.
  • Anonym (Lina)

Nu har de fattat beslut och kommit fram till att de tre trasiga tänderna jag har, varav en har en påbörjad rotfyllning med provisorisk fyllning, ska lämnas icke åtgärdade då de har dålig prognos.

De ska alltså låta tre tänder med djup karies sitta kvar bara, och lämna en tand till hälften rotfylld och låta mig betala av mina matpengar. De bedömer att inget behöver göras förutom rensa tandfickor, och att jag kan tugga fint, trots att inga tänder i vänster käke möts för där saknas tänder, och att tänderna på andra sidan har djup karies och tänderna är sönder.

Helt sjukt. 

• Anonym (Lina)

Dessutom kan man inte få prata med dessa människor som fattar dessa besluten då de är hemliga. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (A 2) skrev 2020-09-29 19:55:24 följande:

Överklaga.

Javisst. Men hur överklagar jag hur dålig prognos mina tänder har. uppenbart hade en av de som den myndigheten dömt ut god prognos då den är rotfylld (iaf delvis och fortfarande sitter kvar) 

Svårt att lita på dessa människor.

Det är en framtand dessutom, känns inte kul om jag plötsligt ska dra den om det inte behövs.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ansök igen) skrev 2020-09-29 19:36:10 följande:
    Så får det inte vara. Det ska stå beslutsfattare. Du kan nå personen via kommunens växel. Om du ska överklaga så ska det göras inom tre veckor och det måste vara skriftligt.
    Det är en annan myndighet som soc skickar vidare till, dessa personer får vi inget namn på, så det är handläggaren vi får skriva till som inte kan något alls om tänder.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 19:49:53 följande:
    Överklaga. Glöm inte berätta att du har SMÄRTA. Du kanske inte får så dåliga tänder lagade, men du kan få de utdragna så du slipper SMÄRTA.

Smärta är lite A och O när det gäller akut tandvård... just saying...
    Det som blir ett problem nu är att tandläkaren redan akut lagat en av tänderna och gjort en smärtbehandling för en vecka sedan, men i efterhand har denna myndighet sagt att den tanden inte ska göras något med (inte lagas, inte dras) fast den behövde rotfyllas enligt tandläkaren och gjorde fruktansvärt ont. Så jag kommer få ta den fakturan, vilket jag inte har pengar till. Och den ska in om en vecka...

Jag har alltså fått nej, fast tanden var akut pga smärta.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-29 21:10:05 följande:
    Du kanske kan skicka med ett uttalande från din tandläkare. Sen är det väl inte världens undergång om du skulle få löständer istället.
    Men det får jag ju inte. De anser att jag kan tugga fast jag inte har tänder på ena sidan alls som möter en annan tand, Alltså jag saknar kindtänder motsvarande varandra i båda vänsterkäkarna, och i högerkäken är två tänder så trasiga att det gör ont att tugga.

Men de ser inte det som något som kräver en åtgärd.

Det är ju en tandläkare som bedömt det på den myndigheten, men de verkar ha bedömt utifrån att inget gör ont, eller att det inte spelar nån roll.

Min tandläkare föreslog protes, men myndigheten sa nej. sa även nej att lägga fyllning i en tand där fyllningen trillat ut osv 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 21:23:25 följande:
    Se till att tandläkaren är tydlig i sitt intyg att ingreppet var akut och som sagt, överklaga överklaga överklaga. Sannolikheten att du får rätt i förvaltningsrätten är stor. Tyvärr har en del enheter satt i system att avslå för att de räknar med att folk inte tror det är nån ide att överklaga. Förvaltningsrätten är mycket mycket mer generösa i sina bedömningar än socialtjänsten.
    Okej, jag känner de satt i system att även dra ut på allt.

Jag sökte ju i juni. Jag har fått beslut nu, och ett sådant här beslut. Blir så ledsen och trött bara, överklagan kanske också tar tre månader.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 21:26:25 följande:
    Det är ingen myndighet som gör dessa bedömningar utan sk förtroendetandläkare som socialtjänsten anställer för att bedöma om behovet tandvård är sådant som patientens egen tandläkare hävdar. Tyvärr behövs dessa då många tandläkare passar på att göra stora ingrepp när socialtjänsten ändå betalar. Men det är fortfarande en tjänsteman som fattar det slutgiltiga beslutet om att bevilja eller avslå.
    Visst, men det betyder inte att förtroendetandläkare alltid har rätt? Jag tror ju knappast jag hittade på smärtan, varet som sprutade ut när den ena tanden drogs och att tandläkaren i onödan skulle ha gjort rotbehandling efter att jag haft paniksmärta i en månads tid i den andra tanden. Ändå godkänns inte behandlingar av dessa tänder. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-29 21:29:20 följande:
    Förstår att det känns hopplöst men det tar inte mycket tid att överklaga. Gör detta.

Absurt att tandvård inte ingår i vanlig sjukvård. Som om tänderna inte vore en del av resten av kroppen.
    Ja, jag ska försöka. 

Man blir bara trött av att gå på pencillin, sluta, bli sjuk, få nytt pencillin, har ständig smärta i munnen o feber/infektionskänsla i kroppen.
Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.