• Anonym (Lina)

    Tandvård försörjningsstöd.

    Hur lång tid är det rimligt att man väntar på akut tandvård när man har försörjningsstöd? Jag lämnade in kostnadsförslag i juni och har fortfarande inte fått något beslut. 

    Jag saknar tänder på ena sidan och på andra sidan så är två kindtänder av förutom roten, så det är mycket svårt att tugga, och har varit så hela tiden. Jag har infektioner mer eller mindre  kroniskt i käken.

  • Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (soc) skrev 2020-09-22 10:03:43 följande:

    Nåt har missats helt klart. Ring dit. 


    Det har jag gjort, även mejlat.

    Min handläggare säger att de ändrat system för ansökning om tandvård och har lämnat ärendet vidare till en annan myndighet? som ska bedöma om jag behöver tandvård. Hela juli var denna myndighet/avdelning stängd pga semester. 

    Min handläggare vill inte ge numret till dessa personer som ska bedöma mina tänder och hon säger att hon inte kan påverka tiden det tar alls då det inte ligger på hennes bord. 

    Börjar bara bli så otroligt jobbigt att gå och känna sig sjuk pga tänderna. känns maktlöst.
  • Anonym (Anonym)

    Inte för att vara sån men om du kunnat gå så där en längre tid så är det ju inte akut. Hade det varit akut hade du redan suttit i tandläkarstolen och ansökt i efterhand.

    De kommer inte att bevilja stöd bara för att du saknar en del tänder i munnen, infektioner som uppstår är ju en mer akut situation så det är ju sånt du ska boka tid för isf.

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 10:17:25 följande:

    Inte för att vara sån men om du kunnat gå så där en längre tid så är det ju inte akut. Hade det varit akut hade du redan suttit i tandläkarstolen och ansökt i efterhand.

    De kommer inte att bevilja stöd bara för att du saknar en del tänder i munnen, infektioner som uppstår är ju en mer akut situation så det är ju sånt du ska boka tid för isf.


    Det vet du inget om.

    Jag har även när jag arbetat heltid levt på existensminimum och inte haft råd med tandvård, nu är jag sjukskriven, jag har just nu konstaterat infektion med varfylld abcess inuti mitt käkben, jag har tandlossning med 1 cm djupa tandfickor varav fem tänder är infekterade. jag har tre tänder med akut behov av rotfyllning, utöver det att jag inte har kindtänder som är hela och möter varandra. Tycker du det är normalt att inte alls kunna tugga?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 10:17:25 följande:

    Inte för att vara sån men om du kunnat gå så där en längre tid så är det ju inte akut. Hade det varit akut hade du redan suttit i tandläkarstolen och ansökt i efterhand.

    De kommer inte att bevilja stöd bara för att du saknar en del tänder i munnen, infektioner som uppstår är ju en mer akut situation så det är ju sånt du ska boka tid för isf.


    Du menar man ska boka tid, utan att kunna betala? Hur skulle det gå till?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 10:26:36 följande:
    Du menar man ska boka tid, utan att kunna betala? Hur skulle det gå till?
    Begär att få en faktura. Det är inget konstigt med det.
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 10:26:03 följande:
    Det vet du inget om.

    Jag har även när jag arbetat heltid levt på existensminimum och inte haft råd med tandvård, nu är jag sjukskriven, jag har just nu konstaterat infektion med varfylld abcess inuti mitt käkben, jag har tandlossning med 1 cm djupa tandfickor varav fem tänder är infekterade. jag har tre tänder med akut behov av rotfyllning, utöver det att jag inte har kindtänder som är hela och möter varandra. Tycker du det är normalt att inte alls kunna tugga?
    Jag utgår från den information du har gett. Om jag skulle få en akut infektion sitter jag inte och rullar tummarna i flera månader, då går jag så klart till tandläkaren. Om du lämnade in ett kostnadsförslag redan i juni så har det nu gått ca tre månader, och naturligtvis beror det lite på vad det är för soc kan bevilja även sådant som inte är akut, men de ger inte ut tandvårdsstöd bara hur som helst om det inte är helt behövligt heller. Det finns många som lever med liknande besvär.

    Jag fattar ärligt talat inte varför du inte har sökt vård om det är så illa som du beskriver. Så du lever på enbart flytande föda menar du? Tydligen inte så illa att du inte överlevt hittills iaf, men om du har en så svår infektion så borde du ha sökt hjälp för länge sen. Jag hoppas du är medveten om riskerna du utsätter dig för att gå omkring så där.
  • Vevoz

    Stackare!

    Tycker definitivt du bör ligga på dem mer, ring ofta, mejla varje dag. Visa dig så dem hela tiden påmins om kvinnan vars mun de struntar i

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 11:16:06 följande:
    Begär att få en faktura. Det är inget konstigt med det.
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 10:26:03 följande:
    Det vet du inget om.

    Jag har även när jag arbetat heltid levt på existensminimum och inte haft råd med tandvård, nu är jag sjukskriven, jag har just nu konstaterat infektion med varfylld abcess inuti mitt käkben, jag har tandlossning med 1 cm djupa tandfickor varav fem tänder är infekterade. jag har tre tänder med akut behov av rotfyllning, utöver det att jag inte har kindtänder som är hela och möter varandra. Tycker du det är normalt att inte alls kunna tugga?
    Jag utgår från den information du har gett. Om jag skulle få en akut infektion sitter jag inte och rullar tummarna i flera månader, då går jag så klart till tandläkaren. Om du lämnade in ett kostnadsförslag redan i juni så har det nu gått ca tre månader, och naturligtvis beror det lite på vad det är för soc kan bevilja även sådant som inte är akut, men de ger inte ut tandvårdsstöd bara hur som helst om det inte är helt behövligt heller. Det finns många som lever med liknande besvär.

    Jag fattar ärligt talat inte varför du inte har sökt vård om det är så illa som du beskriver. Så du lever på enbart flytande föda menar du? Tydligen inte så illa att du inte överlevt hittills iaf, men om du har en så svår infektion så borde du ha sökt hjälp för länge sen. Jag hoppas du är medveten om riskerna du utsätter dig för att gå omkring så där.
    Du verkar inte veta något om det du svarar på faktiskt.

    Jag har sökt vård, jag har betalningsanmärkning och får inte ta faktura. Det finns inte många som lever med aktiva infektioner i käken, i alla fall är det inte normalt att behöva gå med det i flera månader, så jag förstår inte vad du pratar om.

    Jag är naturligtvis medveten om riskerna, men jag har ju inget val.
    Även soc är medvetna om att jag har de besvär jag har. De kommer säkert bevilja det, men problemet är att det tar tid, inte att det inte är akut.
  • Anonym (Lina)
    Vevoz skrev 2020-09-22 11:17:22 följande:

    Stackare!

    Tycker definitivt du bör ligga på dem mer, ring ofta, mejla varje dag. Visa dig så dem hela tiden påmins om kvinnan vars mun de struntar i


    Ja, jag försöker. Tycker det är himla konstigt faktiskt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 11:47:34 följande:
    Du verkar inte veta något om det du svarar på faktiskt.

    Jag har sökt vård, jag har betalningsanmärkning och får inte ta faktura. Det finns inte många som lever med aktiva infektioner i käken, i alla fall är det inte normalt att behöva gå med det i flera månader, så jag förstår inte vad du pratar om.

    Jag är naturligtvis medveten om riskerna, men jag har ju inget val.
    Även soc är medvetna om att jag har de besvär jag har. De kommer säkert bevilja det, men problemet är att det tar tid, inte att det inte är akut.
    Aha det är mitt fel att jag inte vet att du har betalningsanmärkningar, så förlåt så himla mycket att du inte berättade det.

    Om det hade varit akut hade du inte kunnat vänta flera månader. Nu får vi väl se om soc tycker att det är viktigt öht att åtgärda.
Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.