• Anonym (Feminist)

    Ni som INTE kör rosa barnvagn...

    Ni som INTE kör rosa barnvagn, varför gör ni inte det? Jag själv kör rosa barnvagn, och har allt i rosa till min lilla flicka för att visa att jag är feminist, och för att visa mitt stöd till den kvinnliga färgen. Pojkar dominerar i så mkt annat. Så jag undrar varför så många inte köper rosa barnvagn för att stötta något kvinnligt/flickigt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-22 20:18
    Nej jag är inte ironisk, så ni som tror det kan låta bli att kommentera i denna tråd. Tack!

  • Svar på tråden Ni som INTE kör rosa barnvagn...
  • Anonym (Varför just rosa?)

    Inget fel med rosa men om inte rosa är ens  favvofärg?

    Jag köpte en begagnad barnvagn som var mörkröd. Föll mig inte in att jag skulle "annonsera" könet med barnvagnen. Den fick passa vare sig jag fick en pojke eller flicka.

  • Anonym (eh)
    Anonym (Feminist) skrev 2020-09-22 20:51:33 följande:
    Läste du vad jag skrev i ts? Jag skrev att jag inte var ironisk (dvs ingen trolltråd). Rosa barnvagn bör man välja för att flickor och det som är flickigt ska få uppmärksamhet samt att rosa är en mjuk färg.
    Att du skriver i trådstarten att du är seriös garanetrar ju inte att du är det...
    Flickigt ska inte få uppmärksamhet eftersom hela iden med feminism är att det inte ska finnas flickigt och pojkigt..
    Vad spelar det för roll om det är en mjuk färg? Det är inte barnet som ska titta på vagnen? I övrigt finns isf andra mjuka färger för den som är som jag och faktiskt inte gillar rosa
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Feminist) skrev 2020-09-22 21:02:30 följande:

    Då provar jag att ställa frågan igen, då de flesta av er inte har lyckats svara på det jag efterfrågar: VARFÖR KÖR INTE FLER ROSA BARNVAGN FÖR ATT STÖTTA FLICKOR/GÖRA SÅ FLICKOR FÅR HÖGRE STATUS I SAMHÄLLET?


    Jag anser inte att färgen rosa har någonting med flickors status i samhället att göra. Så varför skulle jag köpa en rosa barnvagn? Jag köpte en svart, snyggare och lättare att hålla ren.
  • Anonym (eh)
    Anonym (Mm) skrev 2020-09-22 22:24:19 följande:
    Jag anser inte att färgen rosa har någonting med flickors status i samhället att göra. Så varför skulle jag köpa en rosa barnvagn? Jag köpte en svart, snyggare och lättare att hålla ren.
    Ja du. Jag skulle verkligen vilja se ts belägg för att flickors status i samhället blir bättre genom att visa upp den rosa färgen. Lär ju snarare ha motsatt effekt.

    TS jag säger det igen. Jag gillar inte rosa och vill därför inte ha en rosa vagn. För att förekomma dig eftersom du förut sagt att man är självisk om man inte väljer vagn i rosa pga denna anledning så kan jag ju säga att jag utöver detta inte tror ett smack på att flickors status skulle bli bättre av en rosa vagn. Snarare tvärtom
  • Anonym (Fult)

    För att jag tycker rosa är fult och tycker det är otroligt töntigt när man ska göra saker på fel sätt för att visa sin ståndpunkt. Vi valde en färg på vagn efter vad vi gillar, visste inte om vi skulle bli föräldrar till en pojke eller flicka och det spelade heller ingen roll i vårt val. Det blev en grön... Och som framförallt jag älskade denna vagn, speciellt den gröna färgen. Lite åt det turkosa hållet men mörkare och lite mossig! Så fantastisk att alla våra barn fick äran att köras runt i den och i dagsläget står den på vinden och väntar på eventuella barnbarn :) Kan bli helt lyrisk bara jag pratar om den! Jag är för övrigt mamma till tre döttrar vad det nu skulle spela för roll!

  • Anonym (Fult)

    För att jag tycker rosa är fult och tycker det är otroligt töntigt när man ska göra saker på fel sätt för att visa sin ståndpunkt. Vi valde en färg på vagn efter vad vi gillar, visste inte om vi skulle bli föräldrar till en pojke eller flicka och det spelade heller ingen roll i vårt val. Det blev en grön... Och som framförallt jag älskade denna vagn, speciellt den gröna färgen. Lite åt det turkosa hållet men mörkare och lite mossig! Så fantastisk att alla våra barn fick äran att köras runt i den och i dagsläget står den på vinden och väntar på eventuella barnbarn :) Kan bli helt lyrisk bara jag pratar om den! Jag är för övrigt mamma till tre döttrar vad det nu skulle spela för roll!


    Anonym (Fult) skrev 2020-09-22 22:38:06 följande:

    För att jag tycker rosa är fult och tycker det är otroligt töntigt när man ska göra saker på fel sätt för att visa sin ståndpunkt. Vi valde en färg på vagn efter vad vi gillar, visste inte om vi skulle bli föräldrar till en pojke eller flicka och det spelade heller ingen roll i vårt val. Det blev en grön... Och som framförallt jag älskade denna vagn, speciellt den gröna färgen. Lite åt det turkosa hållet men mörkare och lite mossig! Så fantastisk att alla våra barn fick äran att köras runt i den och i dagsläget står den på vinden och väntar på eventuella barnbarn :) Kan bli helt lyrisk bara jag pratar om den! Jag är för övrigt mamma till tre döttrar vad det nu skulle spela för roll!


    Åhh, kollade inte vilken kategori tråden låg i...
  • Ocdkille

    Nu har jag inte ungar och alltså inte en barnvagn men hade jag det så hade jag inte valt rosa. Inte för att det skulle vara en tjejfärg nej faktum är att för i tiden var det tvärtom en färg som sågs som manlig så det skiftar. Nej jag skulle välja bort den färgen för att den är ful. På samma sätt skulle jag inte ha en bajsbrun vagn eller en vagn i neonfärg. Smaken är som baken du gillar Rosa dom flesta andra gör inte det förutom i måttliga mängder.

  • Anonym (Påtvingad rosa)

    För att jag själv blev påtvingad rosa som liten trots att jag alltid föredragit blått, grönt och rött. Rosa är en avskyvärd färg rent estetiskt och så många förknippar den med nästan barnslig flickighet, och jag är inte flickig. Bara för att en föds med snippa behöver inte det betyda att en är flickig eller gillar tjejiga saker. Det är inget fel på att göra det, oavsett kön, men då måste man få välja det själv!

    Själv vill jag signalera till mina barn att de kan välja fritt. De ska inte känna att de tvingas in i en roll som de inte är bekväma i. Så därför blir det neutrala färger tills de är stora nog att välja själv. Jag tror att det är betydligt viktigare att prata med sina barn om värderingar, likabehandling och vad feminism innebär för det finns uppenbarligen människor med noll koll på begreppet, som tror att det viktiga är att man har en rosa barnvagn eller som tror att feminister vill trycka ner män. Nej, vi vill bara ha lika rättigheter och möjligheter och sluta tvingas in i en roll som den ordningssamma, omhändertagande ?duktiga flickan?.

  • annabellelee

    För att jag inte är speciellt förtjust i rosa, och för att vi valde vagnen för att den var praktisk och prisvärd, och hade då bara två färger att välja mellan, ingen av dem rosa.

    För övrigt har rosa en intressant kulturhistoria. Det var en pojkfärg för 100 år sedan, medan blått tillhörde flickor. Det har dock inget med feminismens framväxt att göra. Visst kan du utse rosa til feminismens färg, men det är i så fall bara din personliga åsikt.

Svar på tråden Ni som INTE kör rosa barnvagn...