Inlägg från: Anonym (Es) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Es)

NIPT istället för KUB?

Vilken typ av nipt har ni gjort, ni som gjort redan? Finns ju olika hsr jag sett, dvs som kan se olika mkt.

• Anonym (Es)
    Favolosa skrev 2020-09-27 22:17:32 följande:

Vi testade trisomierna och könskromosomavvikelser. Egentligen hade vi bestämt oss för att enbart kolla på trisomierna eftersom könskromosomer-testet har lite högre risk för falska positivt. Och vill man sen gå vidare och dubbelkolla detta positiva svar med ett fostervattenprov så kan det inte ses med en snabbanalys. Det skulle alltså ta 2-3 veckor att få svar. Och eftersom FVP kan göras tidigast i v. 15 så skulle det betyda att man är i v. 18 innan man får besked. Och då har det ju inte längre någon betydelse när man är så långt gången. Iallafall skulle det inte haft det för oss. Så vi kände att det inte ger något att kolla könskromosomer och det är dessutom något man kan leva ett bra liv med, även om där finns avvikelser.

Dock uppstod det ett missförstånd mellan min make och mig när vi var där för blodprovet och vi trodde både att den andra hade ångrat sig och plötsligt ville kolla efter könskromosomerna. Barnmorskan tyckte vi skulle göra det eftersom det ingick i priset och där blev det ett missförstånd mellan maken och mig. Så det gjordes. Svarat kom tack och lov tillbaka negativt. På både trisomierna och könskromosomerna.

Vi tog också reda på könet

Okej. Någon som vet om nipt eller kub kan "larma" för andra kromosomavvikelser också, även om de egentligen inte kollar efter det? För det finns ju så mkt annat än bara de tre vanligaste...
  • Anonym (Es)
    Anotherone skrev 2020-09-29 08:56:32 följande:

Just därför har de barnmorskor och läkare som jag pratat med, sagt att ett ultraljud i kombination med nipt täcker in det mesta. Då kan man mäta spalten, datera fostret och se så att det ser ut att vara så stort som man förväntar sig, mäta nackspalten och se att fostret har ett "friskt" rörelsemönster. Sen hoppar man över själva KUB-beräkningen som bara är en beräkning. Och så går man på nipt.

Det tror jag jag hade valt om jag skulle skaffat fler barn

Låter rimligt.

Nån som vet hur vanligt det är med andra avvikelser utöver de som de kollar för med nipt?
Svar på tråden NIPT istället för KUB?