• granitmuppen

    NIPT istället för KUB?

    Hej!

    Via regionen får vi göra KUB kostnadsfritt.

    Vi överväger dock att göra en NIPT privat. Anledningen är att vi båda är oroliga personer och en sannolikhet i KUB vs. faktan via NIPT kommer göra oss tryggare. 

    Finns det någon mening att göra en KUB om man gör en NIPT?  

    Visst- det är ju "kostnadsfritt" för oss men det kostar ju sjukvården att göra den och känns ju onödigt att belasta i onödan. 

  • Svar på tråden NIPT istället för KUB?
  • Solblomma30

    Om du får göra ett ultraljud i samband med NIPT så behöver du inte göra KUB. Men om du bara tar ett blodprov så kan det vara så att du missar att upptäcka tidigt att fostret har grava missbildningar, som inte är relaterade till kromosomfel. Alltså fostret har normala kromosomer men saknar hjärna, extremiteter eller liknande.

    Jag har bara gjort NIPT efter KUB-test, men tror att de flesta privata aktörer erbjuder ett ultraljud i samband med NIPT:) Det är ju egentligen bara att välja ett ställe som inte bara tar blodprov.

  • Anonym (Snarttrebarn)
    granitmuppen skrev 2020-09-23 11:05:33 följande:

    Hej!

    Via regionen får vi göra KUB kostnadsfritt.

    Vi överväger dock att göra en NIPT privat. Anledningen är att vi båda är oroliga personer och en sannolikhet i KUB vs. faktan via NIPT kommer göra oss tryggare. 

    Finns det någon mening att göra en KUB om man gör en NIPT?  

    Visst- det är ju "kostnadsfritt" för oss men det kostar ju sjukvården att göra den och känns ju onödigt att belasta i onödan. 


    Hej!


    Jag är gravid med min trea och har väl ungefär haft samma tankar som du. Jag diskuterade detta med min BM i måndags och kom väl fram till att jag kommer göra ett privat NIPT och strunta i KUB. Då KUB bara är ett mått på sannolikhet där faktorer som ålder och BMI spelar in så tänker jag att oavsett om jag får ett mått på 1:1000 eller 1:250 så kommer jag ändå ha svårt att slappna av .I Stockholm får man NIPT bekostat av landstinget om man får 1:200(dvs efter KUB då) Lite så har jag resonerat.. :)


     

  • Anotherone

    Jag hade valt att göra ultraljudet som är en del av KUB. Och sen NIPT.
    Det finns ett stort värde i att se ett levande foster som har ett korrekt rörelsemönster. Beräkningen i KUB hade jag avstått och sen hellre litat på resultatet av NIPT.

  • Anonym (Snarttrebarn)
    Anotherone skrev 2020-09-23 11:24:26 följande:

    Jag hade valt att göra ultraljudet som är en del av KUB. Och sen NIPT.

    Det finns ett stort värde i att se ett levande foster som har ett korrekt rörelsemönster. Beräkningen i KUB hade jag avstått och sen hellre litat på resultatet av NIPT.


    Tack för den här insikten. Ringde min bm direkt och bokade kub ultraljudet
  • Anonym (Båda)

    Vi gjorde både och. Det var barnmorskan som rekommenderade det. Dels för att få se att fostret levde och såg normalt ut, men också för att vi, vid eventuellt dåliga siffror, inte skulle behöva bekosta NIPT själva. Nu var kub-siffrorna bra och vi betalade själva, men det var tryggt att veta att det fanns ett levande och normalstort foster.

  • Anonym (2 barnsmamma)

    Vi tänkte likadant när vi vänta vårt första barn. Till nipt testet fick vi ett ultraljud för att se att han levde och hur stor han var. Men tyvärr funka inte nipt testet på mig så jag fick göra om det två gånger och sista gången var det försent för att göra kub istället. Så vi gick hela graviditeten ovetandes om hur det var. Men ut kom en frisk påg. Men det var tufft att inte veta.. därför skulle jag säga gör båda.. med andra sonen gjorde vi kub och det ultraljudet var fantastiskt, de kolla allt.

  • Anotherone
    Anonym (Snarttrebarn) skrev 2020-09-23 12:32:14 följande:
    Tack för den här insikten. Ringde min bm direkt och bokade kub ultraljudet
    Ingen orsak!
    Vi hade inga problem med att betala en sån här sak ur egen ficka. Så jag kände inte att vi hade behövt göra KUB först för att (eventuellt) få det bekostat. Även om jag kan förstå att man gör så. Men då måste man vara beredd på att ändå ha hört KUB-siffran och veta vad man vill göra med den informationen.

    Nu senast gjorde vi först KUB som gav oss "ok" siffror. Jättebra siffror ur barnmorskans perspektiv men alldeles för långt ifrån den trygga siffra som vi, eller framför allt min man, hade väntat sig.
    Så vi bokade NIPT privat och när det resultatet kom släppte en stor sten från våra axlar. Det är inte heller 100% och det finns en miljard saker som kan hända från det att man ser sin lilla bebis på ultraljudet tills hen föds. Det vet vi.
    Men det mildrade oron under graviditeten i alla fall.
    Så hade vi fått fler barn hade vi gjort som jag skrev, alltså bara valt ultraljudsdelen, vänligt men bestämt tackat nej till beräkningen och sen gjort NIPT vid sidan om.
  • Anonym (myself)

    Vi ska göra både och. För det första, så är det så för oss att om man får dåliga siffror, så bekostas NIPT av kommunen, men även vid bra siffror ska jag göra NIPT privat men då med dåliga siffror ska jag vara mer förberedd mentalt att nåt är inte som det ska.

  • Anonym (O)

    Jag väntar barn vilken dag som helst nu och kan ångra ibland att jag valde att nöja mig med KUB. Slås ibland av skräcken att tänk om mitt barn är det där tjugotusende barnet som har kromosomfel? Blir jag gravid igen kommer jag vilja betala för NIPT privat, utöver det KUB som ingår i min region.

    KUB var väldigt värdefullt för mig för först då fick jag ju bekräftat att det faktiskt låg en levande varelse där inne.

Svar på tråden NIPT istället för KUB?