• Findus12

    Vad innebär läkarens anteckning i min journal??? ????

    Jag har gjort en konisering av vad jag förstått lite svårare cellförändringar. Jag har nu väntat på provsvaren och nu har läkarna gjort en uppdatering i min journal på läkarspråk. Hatar det! Vad innebär det, utan krusiduller och förfiningar. Vill bara ha svart på vitt! Såhär står det:

    Aktuellt

    Patient bokas för cytprov till barnmorska med dubbelanalys om 6 månader.

    PAD, cytologi

    PAD-svar (NP9921-20) visar cervixkon med HSIL. Radikal excision.

    Planering

    Patienten står på väntelista enligt ovan.

  • Svar på tråden Vad innebär läkarens anteckning i min journal??? ????
  • Anonym (Anonym)

    De ska tydligen ta vidare kirurgiska åtgärder som du står i kö till, med kirurgi menas alltså inte nödvändigtvis operation på sal, det kan vara ungefär lika ofarligt som koniseringen.

  • Mascaraklumpar
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-24 08:04:17 följande:

    De ska tydligen ta vidare kirurgiska åtgärder som du står i kö till, med kirurgi menas alltså inte nödvändigtvis operation på sal, det kan vara ungefär lika ofarligt som koniseringen.


    Nej, så står det inte.

    Cytoprov=cellprov

    PAD-svar är svaret på vävnadsanalysen från konen de tog bort. Den visar hsil, dvs cellförändringar grad 2-3. Radikalt exciterat betyder att man fått bort hela det förändrade området.
  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2020-09-24 08:52:08 följande:

    exciterat


    Exciderad, skulle det stå.
  • Findus12
    Mascaraklumpar skrev 2020-09-24 08:52:08 följande:

    Nej, så står det inte.

    Cytoprov=cellprov

    PAD-svar är svaret på vävnadsanalysen från konen de tog bort. Den visar hsil, dvs cellförändringar grad 2-3. Radikalt exciterat betyder att man fått bort hela det förändrade området.


    Tack snälla ??
  • Findus12
    Mascaraklumpar skrev 2020-09-24 08:52:08 följande:

    Nej, så står det inte.

    Cytoprov=cellprov

    PAD-svar är svaret på vävnadsanalysen från konen de tog bort. Den visar hsil, dvs cellförändringar grad 2-3. Radikalt exciterat betyder att man fått bort hela det förändrade området.


    Tack snälla (sedan skulle de va ett hjärta som emoji men de ändrades tydligen till två frågetecken av okänd anledning
Svar på tråden Vad innebär läkarens anteckning i min journal??? ????