Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Tänker någon som gör abort på vårdpersonalens psykiska hälsa?

Den vars foster blir aborterat (den havande kvinnan - vet inte vilket ordval man ska använd ska aldrig behöva tänka på vårdpersonalens känslor, lika lite som gällande annan vård. En person som går igenom behandling för tex pts ska inteheller behöva tänka på terapeutens känslor mär hen berättar om sna upplevelseräven om det kan vara belastande öven för en terapeut. Sådant måste hanteraa på annat sätt än genom att lägga över det på en patient. Självklart ska personalen inom vården bete sig professionellt mot patienterna (vara trevlig osv), det borde verkligen vara en icke-feåga.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Kvinnans rätt) skrev 2020-09-24 23:36:07 följande:

Kvinnan har rätt till abortvård. Vårspersonalens hälsa är arbetsgivarens ansvar, inte patientens.

Kort, koncist och korrekt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kristen och påläst) skrev 2020-10-04 01:05:53 följande:

För att vårdpersonalen är en person med känslor, om hon inte väljer att stänga av dem dvs och blir nästan omänsklig, som en robot. 

Frågan om varför ingen tar hänsyn till vårdpersonalens känslor var inte bara en fråga till de som gör abort på löpande band eller bara nån enstaka gång, utan också för människor i allmänhet. Har vårdpersonal rätt till känslor alls eller är det bara deras jobb att vara arbetsrobotar som inte ska tas hänsyn till? 

Finns det något samvete kvar i Sverige? inte samvetsfrihet i alla fall..

Det är du själv och din arbetsgivare som ansvarar för ditt välmående på arbetsplatsen. Om du far illa av dina arbetsuppgifter är det en fråga för arbetsgivare, dig och kanske facket.

Patienten kan inte ha en sån roll.

Alla människor har rätt till sina känslor, men det innebär inte att man kan uttrycka sina känslor när som helst och till vem som helst.

Det vore ju ohållbart om jag tex söker hjälp hos en terapeut och det slutar med att hen sitter och gråter ohejdat på varje terapitillfälle och vill bli tröstad av mig. Det innebär ju inte att inte terapeuten också har rätt till sina känslor och till terapi vid behov, det är bara inte jag som patient som ska ge det stödet.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kristen och påläst) skrev 2020-10-07 00:48:20 följande:

I sena missfall, och i krigsdrabbade områden där barnen blivit tortyrskadade etc, där så är vårdpersonalen där för att hjälpa människor. De är inte delaktiga i att avsluta ett människoliv. Det är stor skillnad för mig.

Även om själva patienten, i det här fallet tjejen som vill göra abort, kan räkna ingreppet som en vårdinsats, så kan man inte förbise det faktum att det är en människa där inne i magen vars liv släcks. 

Man tar barnets liv= avslutar en graviditet.

Att ta en människas liv, är fel, bara att i det här samhället har man accepterat det som något som är rätt.. för att människan är inne i magen istället för utanför..

Det du skriver innebär ju att du har en annan definition av vad ett barn och en människa är än den gängse definitionen och svensk lagstiftning.

Så jo, anställd inom vården bör kunna bortse från "privata definitioner" av den typ du beskriver och förhålla sig till svensklagstiftning. Och kan de inte det ska i alla fall inte patienten drabbas av det. Patienten ska ha samma rätt till vård oavsett personalens egna defintioner och moral.

En patient ska inte få sämre vård på grund av personalens privata moral och ska inte behöva ta hänsyn till denna moral i sitt behov av vård.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kristen och påläst) skrev 2020-10-07 23:10:33 följande:

eu.desmoinesregister.com/story/opinion/columnists/iowa-view/2018/12/12/science-conclusive-fetus-baby-iowa-fetal-heartbeat-law-abortion/2286938002/

Det finns vetenskapliga studier, inte bara vad jag själv tror pga min tro och mitt samvete, utan också vad vetenskapliga studier, som håller med om att det visst är en människa.

Den synen du har innebär väl rimligtvis att du anser att aborter borde vara förbjudna.

Men det är ju inte det din ts handlar om, utan om patienten ska kunna förvänta sig att bli behandlad väl vid en förlossning om barnmorskor också utför aborter samt hur ens arbetsuppgifter påverkar en som person, tex den psykiska hälsan. Samt om den som gör abort tänker på vårdpersonalens hälsa.

Och om vin nut utgår från att vi har den lagstiftning som vi har liksom den definition av "barn" som vi har - på vilkrt sätttänker du att patienten ska tänka på vårdgivarens psykiska hälsa? Vsd är det du menar att patienten ska göra? Tycka synd om yrkespersonen som ger vård? Låta bli att ta emot vård?

Anser du i så fall att det gäller i alla situationer där det kan finnas moraliska tveksamheter från vissa grupper? Ska man som patient tycka synd om läkaren som ger blodtransfussioner för att det finns folk som ör emot det (som exempel, men kan ju vara vad som helst)? Rent av undvika vård?

Eller ska den vård som samhället erbjuds ges på lika villkor. Ska man kunna räkna med att bli behandlad professionellt och koncentrera sig på sin egen situation som patient?
Svar på tråden Tänker någon som gör abort på vårdpersonalens psykiska hälsa?