• Anonym (Förvirradkvinna)

    HUr ska man göra ett val mellan två män?

    Hej,

    Hur vet man vad som är rätt? Jag har tyvärr, trots att jag är i ett förhållande (har dock "bara" varit ihop i 2 år, inga barn, men han vill ha..) fått känslor för en annan.
    Båda männen är väldigt bra män. Han jag är tillsammans med är lugn och trygg och pålitlig i alla lägen och han älskar mig. Kanske aningen tråkig och mellanmjölk ibland, men som sagt trygg och fin. Den andra mannen jag träffat och fått känslor för är hans raka motsats. Han är spontan, framåt och lite tokig. Han och jag har en "kemi" på ett annat sätt kan man säga. Men han är inte alls lika trygg och lugn.

    Hur ska man tänka? Vad är det verkligen viktiga i en relation? Att känna en trygghet och lugn (men då lite tråkigt) eller en stark attraktion och passion/kemi (men då även lite mer upp-och ner och instabilare). Jag är så svag för den här kemin.

    Detta är jobbigt eftersom jag känner att jag just nu har ett val. Om jag inte hade haft ett val, tex om någon av dem inte ville ha mig eller liknande, hade jag kunnat bearbeta det på annat sätt. Men nu vill båda ha mig. Den ena känner jag väldigt väl och fungerar bra ihop med, någon jag verkligen kan lite på och som avgudar mig, precis så som jag är. Jag är mig själv till 100% och han älskar mig. Men som sagt, gnistorna flyger inte direkt... Den andre, en stormvid som dragit in i min hjärna och där fjärilarna poppat upp (vi har absolut inte gjort något och jag har inte varit otrogen) men jag känner honom inte mer än att jag vet att han är mycket vassare/hårdare/eldigare i sitt sätt än min nuvarande och inte har samma lugn.

    Jag har ett val att göra men vet inte hur. Vet inte vad jag ska värdera som viktigt och avgörande. 

  • Svar på tråden HUr ska man göra ett val mellan två män?
  • Fjäril kär

    Ingen av dom.

    Hade någon av dom verkligen varit rätt hade valet varit självklart.

    En tredje man med bådas goda egenskaper är vad du borde leta efter.

  • Anonym (jury)

    Du skriver båda männen vill ha dig, men är det verkligen så? Är det inte bara önsketänkande, eftersom du innerst inne vet att det bara mellanmjölken som vill ha dig på riktigt i ett längre perspektiv. Han med kemin vill bara ha lite eld och gnistor här och nu. Inget tyder väl på att han vill bo i radhus med dig?

    När kvinnor står i valet mellan två män, och det inte är som valet mellan två familjebilar, så brukar det ofta sluta med att hon velar i det oändliga och till slut står i situation där hon varken har valet mellan den ene eller den andre. 

  • Anonym (jury)

    Men för att svara på din fråga.

    Om du är under 30 välj han med kemin. Det ar med eld och gnistor varar nog inte så lång tid, men så har du fått uppleva det och har fortfarande tid att få tag på en annan mellanmjölk.

    Om du är över 30 så välj mellanmjölken. Biologiska klockan tickar och du är i situation i livet där du vill ha en volvo combi och inte en cabriolet sportbil.

  • Anonym (Förvirradkvinna)
    Anonym (jury) skrev 2020-09-25 14:02:31 följande:

    Du skriver båda männen vill ha dig, men är det verkligen så? Är det inte bara önsketänkande, eftersom du innerst inne vet att det bara mellanmjölken som vill ha dig på riktigt i ett längre perspektiv. Han med kemin vill bara ha lite eld och gnistor här och nu. Inget tyder väl på att han vill bo i radhus med dig?

    När kvinnor står i valet mellan två män, och det inte är som valet mellan två familjebilar, så brukar det ofta sluta med att hon velar i det oändliga och till slut står i situation där hon varken har valet mellan den ene eller den andre. 


    Du har rätt, så kanske det är. Om jag omformulerar mig. Jag har ett val där det finns en CHANS att jag kan få dem båda. Inte säkert. Jag är otroligt ambivalent, gör jag rätt, vad kommer göra mig lyckligast i slutändan. Mycket mljligt att den andre vill ha lite eld och spänning och jag endast känner mig speciell men att så är inte fallet. Men att leva med att undra OM, tänk OM han och jag hade haft en helt underbar relation med eld, passion och attraktion OCH trygghet. Att vi kompletterar varandra och jag aldrig hade tittat åt en annan man eftersom han är snyggast av dem alla. Jag vet inte. Det är ovissheten som gör mig galen. Det gör mig galen att den andre en dag kommer träffa en annan. Att jag inte vågade ta chansen. Men jag VET också att det troligen är en naiv bild av verkligheten. Den där kemin skulle vara ett minne blott när jag ser hans vårta på tummen eller fartränder i kallingarna (precis som mellanmjölken). och DÅ, ja DÅ kanske jag skulle tänka "Men mellanmjölk, det är ju rätt fint ändå? Varför var jag så jävla dum att jag inte uppskattade tryggheten och en fin man som är stabil i sitt psyke. Kemi är ju bara nått du misstolkar för kärlek men det betyder inte ett skit i längden".

    Typ så....
  • Anonym (Matilda)

    Mna kna absolut ha både mellanmjölk och stark kemi i en och samma person. Jag lever med en sån.

    Jag skulle nog inte välja någon av dom eftersom ingen känns helt rätt och det är ju därför du tvekar.

    Avstå båda två och leta vidare.

  • Anotherone

    Det enda du vet i den här situationen är att du måste fatta ett beslut. Och det fina är att alltid kan fatta ett annat beslut.. längre fram. 
    Man kan alltid ändra sig.
    Du får helt enkelt gå på magkänsla. 
    Folk kommer (förmodligen) bli sårade hur du än gör. Du kan ångra dig om halvår eller inte alls. Men du är inte mer än människa du heller och du kan bara göra vad du själv tror är bäst.

  • Anonym (L)
    Anotherone skrev 2020-09-25 14:30:51 följande:

    Det enda du vet i den här situationen är att du måste fatta ett beslut. Och det fina är att alltid kan fatta ett annat beslut.. längre fram. 

    Man kan alltid ändra sig.

    Du får helt enkelt gå på magkänsla. 

    Folk kommer (förmodligen) bli sårade hur du än gör. Du kan ångra dig om halvår eller inte alls. Men du är inte mer än människa du heller och du kan bara göra vad du själv tror är bäst.


    Nej.

    Man kan inte alls bara komma och ångra sig när det handlar om människor. Ta inte för givet att mellanmjölken skulle sitta och vänta på henne ifall ts vill komma springandes tillbaka. Han kan då ha gått vidare, antingen ensam eller med någon annan.

    Man kan inte tänka att man kan komma tillbaka och ändra sig senare. Inte när det gäller människor, för allt som oftast brukar det inte fungera på det sättet.
  • Anonym (L)

    Hur du nu än gör så tänk över ditt val noggrant, för det är inte säkert att du kan få tillbaka mellanmjölken om du skulle välja den nya mannen och sedan ångra dig. På samma sätt är det inte säkert att du har chans på den nya mannen hur länge som helst.

    Det blir dock lite farligt när du inte känner den här nya mannen. Har ni ens pratat med varandra? Det låter i varje fall inte som att ni känner varandra särskilt väl och då kanske det är lite väl riskabelt att lämna ditt nuvarande förhållande för en man du inte känner så väl? I och för sig så är det ju en risk du i sådana fall får vara beredd att ta.

    Ingen här kan säga vem av männen du ska välja (om du ens ska vara med NÅGON av dem), så jag föreslår att du tänker igenom det här ordentligt innan du bestämmer dig. Är du förresten säker på att den här andra mannen är intresserad av dig? Annars kanske det blir så att du lämnar din nuvarande och den andra mannen kanske inte vill ha dig alls? Och om han vill ha dig - på vilket sätt är det?

    Han kanske bara vill ha dig för sex och sådant ett tag, men inget seriöst förhållande i längden. Du får väl fundera på om det är viktigt för dig att det ska leda till ett förhållande. Sedan kan jag också känna att det kanske inte låter som att någon av de här två männen är rätt för dig, eftersom att det inte riktigt stämmer helt med någon av dem. Det finns ju faktiskt andra där ute också.

    Vill till sist bara säga att jag själv har varit i en situation som var ganska lik din. Jag och mitt ex hade varit tillsammans i cirka två år och han var en väldigt bra och stabil partner. Väldigt lugn och trygg, pålitlig. Vi hade roligt tillsammans och var bra vänner, men jag kände inte längre den där attraktionen eller passionen som ska finnas där. Han blev mer som min bästa vän, min trygghet. I alla fall så blev det så att vi gjorde slut. Vi hade fortfarande kontakt och umgicks rätt ofta.

    Flera månader senare träffade jag en annan man. Till en början tyckte jag inte riktigt om honom på det sättet, men sedan började jag attraheras av honom och kände passion. Han var snyggare än mitt ex, men inte alls lika trygg och lugn.

    Dock ville han ha ett seriöst förhållande och till slut blev det så.

    I samma veva som vi blev seriösa så blev det så att jag inte längre kunde ha kontakt med mitt ex, så vi slutade umgås eftersom att jag ju träffade en ny kille.

    Egentligen ångrar jag mig att jag valde den nya killen, men samtidigt så tänker jag att den första var nog inte rätt heller.

    Jag vet också att jag inte kan få tillbaka exet. Det är kört där.

    Visserligen är min nuvarande kille snyggare och jag attraheras av honom, men han är inte alls en lika bra person, inte lika lugn, snäll och trygg. Vi bråkar väldigt ofta och har varit nära att göra slut många gånger. Vi försöker att jobba på vårt förhållande och göra saker till det bättre, men vi får se hur det går.

    Dock så vet jag innerst inne att ingen av dessa två män är rätt för mig, för då hade jag inte behövt fundera och tveka. Det känns inte helt rätt med någon av dem, så då vet jag att ingen av dem är egentligen rätt för mig. Så kanske det kan vara i ditt fall också.

  • Anonym (FYI)

    Tycker du skall göra slut med den lugna trygga...Han förtjänar någon bättre !

Svar på tråden HUr ska man göra ett val mellan två män?