• Anonym (Lingon)

    Krafig mensvärk hjälp mig!

    Vad kan jag göra för att lindra? Äter alvedon+Naproxen i maxdos men det blir knappt bättre. Jag kan fan inte röra mig, vill inte andas för att det gör så ont då. Hugger som knivar i hela buken, mest i nedre delen. Känns som taggtråd runt urinblåsan om jag blir för kissnödig. Ont att kissa, ont att bajsa.. allt gör ont. Sover knappt.

    Pratade med gyn igår men fick tid om 2 V.

    Hur ska jag överleva idag och imorgon?

  • Svar på tråden Krafig mensvärk hjälp mig!
  • Anonym (Tre)

    Å fy f-n!!

    Funderar på om du kan ringa jourläkarcentral eller akuten och höra om de kan ge dig något. Om du öht kan ta dig dit?

    Är det ofta så här illa eller är det första gången? Är det första gången tycker jag att du ska söka akutvård.

    Har du gjort andningsövningar för avslappning ngn gång? Sånt har jag använt vid stark smärta.

    Jag fick vansinnesont av mens en gång. Inte lika illa som förlossningssmärtor, men inte långt ifrån. Höll på att svimma när det var som värst. Fick veta att sånt kan hända ibland. Det kan vara ett tidigt missfall, men kan också hända ändå. Men detta var alltså en engångshändelse för min del. Och det värsta gick över på ett par timmar. Det låter som att du haft det ett tag nu. :(

  • Anonym (Tre)

    Ändrat mig. Har du så ihållande starka smärtor i buken ska du söka akutvård. Tänk om det inte är pga mensen utan bara råkar sammanfalla med det.

  • Anonym (Lingon)
    Anonym (Tre) skrev 2020-09-26 08:42:56 följande:

    Å fy f-n!!

    Funderar på om du kan ringa jourläkarcentral eller akuten och höra om de kan ge dig något. Om du öht kan ta dig dit?

    Är det ofta så här illa eller är det första gången? Är det första gången tycker jag att du ska söka akutvård.

    Har du gjort andningsövningar för avslappning ngn gång? Sånt har jag använt vid stark smärta.

    Jag fick vansinnesont av mens en gång. Inte lika illa som förlossningssmärtor, men inte långt ifrån. Höll på att svimma när det var som värst. Fick veta att sånt kan hända ibland. Det kan vara ett tidigt missfall, men kan också hända ändå. Men detta var alltså en engångshändelse för min del. Och det värsta gick över på ett par timmar. Det låter som att du haft det ett tag nu. :(


    Har alltid haft mycke mensvärk men sista åren har det blivit värre och sista 4 ggr har det varit outhärdligt. Föder typ hellre barn än det här. Typ 3 dygn är det så här.

    Gravid är jag inte.
  • Aamon

    Låter som endometrios.

    Har du det sådär illa skulle jag åka till gynakuten för bedömning och smärtlindring.

  • Anonym (Lingon)
    Aamon skrev 2020-09-26 09:15:59 följande:

    Låter som endometrios.

    Har du det sådär illa skulle jag åka till gynakuten för bedömning och smärtlindring.


    Gissar oxå att det är endometrios. Stämmer klockrent när man läser symptom. Känns ju så konstigt att söka akut för "mensvärk" och är rädd att dom inte tror mig att jag har så ont som jag säger. Hon på gyn slätade över det igår och tyckte inte alls jag behövde nån mer hjälp än Alvedon och Naproxen.
  • Aamon
    Anonym (Lingon) skrev 2020-09-26 10:19:28 följande:

    Gissar oxå att det är endometrios. Stämmer klockrent när man läser symptom. Känns ju så konstigt att söka akut för "mensvärk" och är rädd att dom inte tror mig att jag har så ont som jag säger. Hon på gyn slätade över det igår och tyckte inte alls jag behövde nån mer hjälp än Alvedon och Naproxen.


    Vet precis vad du menar. Verkligen inte alla som förstår när man bara beskriver. Jag har endo själv och tvingades en gång till gynakuten. När jag väl var där kändes det som att de förstod, tog mig på allvar och gav mig hjälp (smärtan förlamade ena benet så kunde inte gå).
  • Anonym (Lingon)
    Aamon skrev 2020-09-26 10:23:08 följande:

    Vet precis vad du menar. Verkligen inte alla som förstår när man bara beskriver. Jag har endo själv och tvingades en gång till gynakuten. När jag väl var där kändes det som att de förstod, tog mig på allvar och gav mig hjälp (smärtan förlamade ena benet så kunde inte gå).


    Jag kan typ inte sätta mig för då känns det som jag sätter mig på en kniv som går rakt upp i magen. Så besviken att jag blev så dissad igår för jag hade aldrig ringt om det va något jag överlevde utan hjälp.
  • Anonym (Tre)
    Anonym (Lingon) skrev 2020-09-26 10:19:28 följande:

    Gissar oxå att det är endometrios. Stämmer klockrent när man läser symptom. Känns ju så konstigt att söka akut för "mensvärk" och är rädd att dom inte tror mig att jag har så ont som jag säger. Hon på gyn slätade över det igår och tyckte inte alls jag behövde nån mer hjälp än Alvedon och Naproxen.


    Då när jag fick så himla ont tog det flera telefonsamtal innan jag fick tag på någon i vården som fattade vad jag pratade om. Det var på sjukhusets kvinnoklinik och hon sa att när man har sådär ont hjälper inga receptfria smärtstillande. De andra tyckte typ att jag skulle ta en alvedon och gå en promenad.

    Har märkt att man i kontakt med vården tyvärr ibland måste överdriva sina problem för att få hjälp. Särskilt vad gäller smärta. De tror att man bara är gnällig. De ser så klart mycket lidande och blir väl avtrubbade. Men det gäller inte alla. Man får leta efter guldkornen.
  • Anonym (-93)

    Endo. Hade jag i många år innan jag fick hjälp. Låg i fosterställning och önskade mig döden typ... Åkte in på akuten några gånger och inte ens Ketogan hjälpte. Sista gången misstänkte de endo. Jag op:ades och fick Synarela ett halvår så jag var utan mens 7,5 månad. Hade aldrig mensvärk efter det. Befrielsen går inte beskriva med ord!

  • Anonym (Q)

    Trist att sjuksköterskan inte förstod. Att behöva vända sig till akuten/gynakuten för smärtlindring vid endo är inte ovanligt så du ska absolut göra det.

  • Anonym (Lingon)

    Ja då fick jag träffa läkare igår. Klockren endometrios enligt han. Chokladsystor på ena äggstocken oxå. Fick tabletter för att hålla mensen borta och bättre värktabletter.

    Värre va väl att det var en han och han hade en manlig läkare som va på utbildning med sig. Och såklart va överläkare en han som skulle konstatera det läkaren såg. Så då va dom 3! En kort stund.

    Dog väl typ pinsamhetsdöden 10 ggr. XD asså hur kan man ens göra så? Jag är väl inte direkt brydd men alltså ändå. Underligt att manliga läkare går tillsammans på gyn mottagningen. Fan det är väl nog hemskt att man visar upp hela härligheten för en kvinnlig läkare. Undrade en stund om det va dolda kameran eller nåt annat ännu mer vrickat..

  • Anonym (-93)

    Bra att du fått diagnos och hjälp. Manliga gynekologer är oftast bättre än kvinnliga. Träffat mängder med gynläkare genom åren och konstant föredragit de manliga. Och de under utbildning måste ju vara med- dock brukar man bli tillfrågad först. 2-3 läkare samtidigt har jag också haft. Inget konstigt det heller.

  • Anonym (Lingon)
    Anonym (-93) skrev 2020-10-08 19:17:28 följande:

    Bra att du fått diagnos och hjälp. Manliga gynekologer är oftast bättre än kvinnliga. Träffat mängder med gynläkare genom åren och konstant föredragit de manliga. Och de under utbildning måste ju vara med- dock brukar man bli tillfrågad först. 2-3 läkare samtidigt har jag också haft. Inget konstigt det heller.


    Ja alltså inget som helst fel på dom så, proffsiga läkare. Men just att de tär ett jävligt utsatt läge man som kvinna är i under en undersökning och en man, fine. Men 2 och sen 3. Den under utbildning kan ju faktiskt gå med en kvinnlig läkare lixom. Av en händelse va en kompis där oxå samtidigt. Hon sa sen att hon aldrig någonsin hade följt med dom 2.
Svar på tråden Krafig mensvärk hjälp mig!