• fjanten

Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?

Beror väl på vilken vän det är kanske? Kommer ihåg att jag som barn hade en kompis vars föräldrar hade det ganska dåligt ställt, så mina föräldrar såg ofta till att jag hade med lite extra fickpengar om det var just henne jag skulle hitta på saker med, och skickade alltid med en del extra i matsäcken på skolutflykter o.s.v... Annars hade ofta vardera barn med sig egna pengar, och i undantagsfall bjöd man men blev sedan bjuden tillbaka när man själv hade glömt pengar hemma eller något. Enda alternativet som är ett stort nej är ju att sitta och äta inför en kompis som inte har pengar till något väl?

• fjanten
    Vildbi skrev 2020-10-11 19:30:16 följande:

Så gör inte vi. Alla har pengar och betalar givetvis var för sig.

Jag kan bjuda mindre ekonomiskt lyckligt lottade. Men skulle någon bjuda mig, eller jag bjuda någon med samma ekonomiska standard som jag, så skulle vi snarare se det som en förolämpning.

Men det är säkert olika beroende på vart i landet, eller världen man bor.

De flesta som har vänner, släktingar o.s.v. i större delen av världen brukar bjuda sagda vänner, släktingar o.s.v. T.ex. på middagsbjudningar, kalas, ge presenter vid födelsedagar och högtider m.m. Tror nog det är det vanligaste i hela Sverige faktiskt - oavsett stad och område faktiskt... Så att lära barnen vara generösa och gästfria är sällan något konstigt.
Svar på tråden Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?