• Anonym (Usch)

    Cannabis 17, 5 år.

    Hej.

    Min son började röka vanliga cigaretter i våras.

    Han slutade med sina adhd mediciner 2 juli.

    Han har testat cannabis minst 2 ggr.

    Han har fått flytta till sin pappa pga våld o en massa annat.

    Tror ni att det finns chans att ha tar till tyngre droger?

    Tycker ni det är riktigt farligt med cannabis?

    Varken jag eller hans pappa röker.

    Jag o min gubbe varken dricker eller röker.

    Är rädd att han ska självmedicinera med annat!!!

  • Svar på tråden Cannabis 17, 5 år.
  • Anonym
    Anonym (Usch) skrev 2020-09-26 21:26:14 följande:

    Hej.

    Min son började röka vanliga cigaretter i våras.

    Han slutade med sina adhd mediciner 2 juli.

    Han har testat cannabis minst 2 ggr.

    Han har fått flytta till sin pappa pga våld o en massa annat.

    Tror ni att det finns chans att ha tar till tyngre droger?

    Tycker ni det är riktigt farligt med cannabis?

    Varken jag eller hans pappa röker.

    Jag o min gubbe varken dricker eller röker.

    Är rädd att han ska självmedicinera med annat!!!


    Det finns eventuellt en risk, inte chans. En risk är negativ, en chans är positiv.
    Det måste absolut inte avancera till lyngre droger, i de flesta fall gör det inte det.

    Cannabis är inte farligt, inte bra, inte farligare än tobak så länge det stannar där.
  • klyban
    Anonym (Usch) skrev 2020-09-26 21:26:14 följande:
    Hej.
    Min son började röka vanliga cigaretter i våras.
    Han slutade med sina adhd mediciner 2 juli.
    Han har testat cannabis minst 2 ggr.
    Han har fått flytta till sin pappa pga våld o en massa annat.
    Tror ni att det finns chans att ha tar till tyngre droger?
    Tycker ni det är riktigt farligt med cannabis?
    Varken jag eller hans pappa röker.
    Jag o min gubbe varken dricker eller röker.
    Är rädd att han ska självmedicinera med annat!!!

    Detta är väldigt svåra frågor att svara på fritt här, och utan riskera bli utkastad med huvudet före och om du vill ha fullt igenom ärliga svar.

  • Xlr8
    Anonym (Usch) skrev 2020-09-26 21:26:14 följande:

    Hej.

    Min son började röka vanliga cigaretter i våras.

    Han slutade med sina adhd mediciner 2 juli.

    Han har testat cannabis minst 2 ggr.

    Tror ni att det finns chans att ha tar till tyngre droger?

    Tycker ni det är riktigt farligt med cannabis?

    Varken jag eller hans pappa röker.

    Jag o min gubbe varken dricker eller röker.

    Är rädd att han ska självmedicinera med annat!!!


    Det har vissa negativa effekter på en ung hjärna.

    Cigaretter är mer skadligt.

    Äldre personer älskar att stå och predika om att cannabis är vad man börjar med för att sen fortsätta med tyngre saker, visst en liten procent gör det men inget som hindrar dom från att göra det från början, hellre cannabis än RC skit.

    Ett cannabis rus liknar en alkohol fylla om du tar bort allt negativt och ersätter det med förstärkta upplevelser.

    Du blir lite slö och go, sämre humor, mat smakar bättre och sexet är det bästa du någonsin haft med hästlängder.

    Du blir inte avtrubbad i huvudet utan nästa helt klar men seg på något sätt. "Bakfylla" du är rätt seg och trött dagen efter.

    Jag ser inget negativt med det i jämförelse med tobak och drickande, ingen har någon sin överdoserat på det och snedtända går typ inte. Konsumerar du för mycket kommer du somna och sova länge bara. Lider du inte av extrem vätske eller extrem näringsbrist så är allt lugnt.

    Sova ett dygn kan nog hända i värsta fall.
  • klyban
    Xlr8 skrev 2020-09-27 00:50:40 följande:
    Det har vissa negativa effekter på en ung hjärna.
    Cigaretter är mer skadligt.
    Äldre personer älskar att stå och predika om att cannabis är vad man börjar med för att sen fortsätta med tyngre saker, visst en liten procent gör det men inget som hindrar dom från att göra det från början, hellre cannabis än RC skit.

    Ett cannabis rus liknar en alkohol fylla om du tar bort allt negativt och ersätter det med förstärkta upplevelser.
    Du blir lite slö och go, sämre humor, mat smakar bättre och sexet är det bästa du någonsin haft med hästlängder.
    Du blir inte avtrubbad i huvudet utan nästa helt klar men seg på något sätt. "Bakfylla" du är rätt seg och trött dagen efter.
    Jag ser inget negativt med det i jämförelse med tobak och drickande, ingen har någon sin överdoserat på det och snedtända går typ inte. Konsumerar du för mycket kommer du somna och sova länge bara. Lider du inte av extrem vätske eller extrem näringsbrist så är allt lugnt.
    Sova ett dygn kan nog hända i värsta fall.
    Tyvärr är risken får gå vidare med att jaga han för cannabis att andra droger börjas användas istället.
  • Anonym
    klyban skrev 2020-09-27 01:24:05 följande:
    Tyvärr är risken får gå vidare med att jaga han för cannabis att andra droger börjas användas istället.
    Nej.
  • klyban
    Anonym skrev 2020-09-27 01:32:17 följande:
    Nej.

    Definitivt är det detta, och speciellt om det handlar om självmedicinering.
    För "normala" cannabisrökare så är den risken typ nån enstaka procent.

  • Anonym (K)
    Xlr8 skrev 2020-09-27 00:50:40 följande:

    Det har vissa negativa effekter på en ung hjärna.

    Cigaretter är mer skadligt.

    Äldre personer älskar att stå och predika om att cannabis är vad man börjar med för att sen fortsätta med tyngre saker, visst en liten procent gör det men inget som hindrar dom från att göra det från början, hellre cannabis än RC skit.

    Ett cannabis rus liknar en alkohol fylla om du tar bort allt negativt och ersätter det med förstärkta upplevelser.

    Du blir lite slö och go, sämre humor, mat smakar bättre och sexet är det bästa du någonsin haft med hästlängder.

    Du blir inte avtrubbad i huvudet utan nästa helt klar men seg på något sätt. "Bakfylla" du är rätt seg och trött dagen efter.

    Jag ser inget negativt med det i jämförelse med tobak och drickande, ingen har någon sin överdoserat på det och snedtända går typ inte. Konsumerar du för mycket kommer du somna och sova länge bara. Lider du inte av extrem vätske eller extrem näringsbrist så är allt lugnt.

    Sova ett dygn kan nog hända i värsta fall.


    Men gud.. nej personer där hjärnan inte växt klart skall inte bruka cannabis (24-26 år). Såg en intressant dokumentär om en forskare som vill använda cannsbis och svamp som medicinering vid psykisk ohälsa men även han tycker inte yngre än den åldern ska bruka. Skador på hjärnans kognitiva funktioner är inget att vifta bort.

    Brukar du för mycket är du sjukt trög. Jag fick rädda mitt ex i badkaret engång för han la sig ner och drunknade nästan, han var nära på att tända eld på lägenheten några gånger med.

    Allt är inte så rosen skimmrande som folk som gillar att röka på vill det att framstå. Dock inte så hemskt som folk som står i andra lägret tycker. Men man kan bli psykiskt beroende av det och bli vanerökare. Gå runt i en dassig dimma varje dag där man tillslut stängt av belöningssysyemet är inte så roligt, speciellt inte för närstående. Och sexet tycker jag inte blev bättre.

    Cannabis skall som det mesta brukas måttligt och över 26 års ålder.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2020-09-27 01:48:44 följande:

    Men gud.. nej personer där hjärnan inte växt klart skall inte bruka cannabis (24-26 år). Såg en intressant dokumentär om en forskare som vill använda cannsbis och svamp som medicinering vid psykisk ohälsa men även han tycker inte yngre än den åldern ska bruka. Skador på hjärnans kognitiva funktioner är inget att vifta bort.

    Brukar du för mycket är du sjukt trög. Jag fick rädda mitt ex i badkaret engång för han la sig ner och drunknade nästan, han var nära på att tända eld på lägenheten några gånger med.

    Allt är inte så rosen skimmrande som folk som gillar att röka på vill det att framstå. Dock inte så hemskt som folk som står i andra lägret tycker. Men man kan bli psykiskt beroende av det och bli vanerökare. Gå runt i en dassig dimma varje dag där man tillslut stängt av belöningssysyemet är inte så roligt, speciellt inte för närstående. Och sexet tycker jag inte blev bättre.

    Cannabis skall som det mesta brukas måttligt och över 26 års ålder.


    *Brukar du förmycket blir du sjukt trög. Blev fel där, ska inte vara är.
  • Anonym (Vart där)
    Anonym (Usch) skrev 2020-09-26 21:26:14 följande:

    Hej.

    Min son började röka vanliga cigaretter i våras.

    Han slutade med sina adhd mediciner 2 juli.

    Han har testat cannabis minst 2 ggr.

    Han har fått flytta till sin pappa pga våld o en massa annat.

    Tror ni att det finns chans att ha tar till tyngre droger?

    Tycker ni det är riktigt farligt med cannabis?

    Varken jag eller hans pappa röker.

    Jag o min gubbe varken dricker eller röker.

    Är rädd att han ska självmedicinera med annat!!!


    Den viktigaste frågan här är inte om cannabis är bra/dåligt för din son. Drogen är symtomet. Du säger att din son fått flytta till sin pappa p,g,a av våld. Det är den viktigare frågan. Vad framkallar antisocialt beteende hos din son. Är han olycklig? Vad har du och hans far gjort för att bidra till det (förutom separation)? Hur ser hans umgängeskrets ut? Har du pratat öppet med honom?

    Unga aggressiva energetiska män som saknar struktur, som saknar mening, som saknar mål, det är män på glid. Jag vet, jag var en sån man för inte alls så många år sedan. För en kille med adhd är det ännu viktigare att han hittar ett positivt utlopp för sin energi och frustration.

    Gällande cannabis: Cannabis är lindrigare mot kroppen och mindre fysiskt beroendeframkallande än alkohol. Just det är lite problemet med cannabis.
    Dricker du varje dag så dröjer det inte länge innan kroppen säger stopp och du märker det ganska direkt. Cannabis kan du däremot röka dagligen under en väldigt lång period och nedgången är långsam och utdragen. Du märker inte att minnet blir sämre, att du blir slöare, att du förlorar din motivation förrän långt senare och då sitter vanorna djupt och är svåra att bryta.

    Gäller framförallt barn vars hjärnor fortfarande formas. Sämre minne, minskad gråmateria i hjärnan, hämmat dopaminsystem. Rena bagateller om du jämför med alkohol missbruk vid ung ålder, men såklart inte positivt.


  • klyban
    Anonym (K) skrev 2020-09-27 01:48:44 följande:
    Men gud.. nej personer där hjärnan inte växt klart skall inte bruka cannabis (24-26 år). Såg en intressant dokumentär om en forskare som vill använda cannsbis och svamp som medicinering vid psykisk ohälsa men även han tycker inte yngre än den åldern ska bruka. Skador på hjärnans kognitiva funktioner är inget att vifta bort.

    Brukar du för mycket är du sjukt trög. Jag fick rädda mitt ex i badkaret engång för han la sig ner och drunknade nästan, han var nära på att tända eld på lägenheten några gånger med.
    Allt är inte så rosen skimmrande som folk som gillar att röka på vill det att framstå. Dock inte så hemskt som folk som står i andra lägret tycker. Men man kan bli psykiskt beroende av det och bli vanerökare. Gå runt i en dassig dimma varje dag där man tillslut stängt av belöningssysyemet är inte så roligt, speciellt inte för närstående. Och sexet tycker jag inte blev bättre.
    Cannabis skall som det mesta brukas måttligt och över 26 års ålder.

    Ditt ex låter som en stor klant, har aldrig hört nått liknande innan.
    Forskningen säger att det är få kognitiva påverkan om man röker varaktigt vid 18år eller senare.


    All missbruk är skadligt beteende, och samma sker med folk som hänger sina liv in i datorspel tex, och de får också problem med sina liv och sin omgivning och med närstående.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2020-09-26 21:46:47 följande:
    Det finns eventuellt en risk, inte chans. En risk är negativ, en chans är positiv.
    Det måste absolut inte avancera till lyngre droger, i de flesta fall gör det inte det.

    Cannabis är inte farligt, inte bra, inte farligare än tobak så länge det stannar där.
    This.

    Det finns ingen som dött pga cannabis, det är helt enkelt omöjligt. De få personer som dött i samband med att ha rökt på har gjort det av helt andra orsaker, t ex att man varit oförsiktig.

    Cannabis är inte en gateway drog. Alkohol är det däremot, och när vi ändå pratar om det så ger alkohol större negativa följder för både individ och samhälle än cannabis.

    Tobak innehåller farligare ämnen än cannabis, så länge man inte blandar ut den med tobak så klart. Att inhalera rök oavsett var den kommer ifrån är så klart aldrig riktigt hälsosamt men det finns ju vaping numera.

    Det kan vara så att cannabisen faktiskt hjälper mer än medicinen för din son, det viktiga är att han fortfarande sköter skolan och sitt sociala liv.
  • Anonym (Anonym)

    Men som K påpekar, yngre personer ska inte hålla på med cannabis pga hur det påverkar hjärnan.

  • Anonym (K)
    klyban skrev 2020-09-27 02:01:53 följande:

    Ditt ex låter som en stor klant, har aldrig hört nått liknande innan.

    Forskningen säger att det är få kognitiva påverkan om man röker varaktigt vid 18år eller senare.

    All missbruk är skadligt beteende, och samma sker med folk som hänger sina liv in i datorspel tex, och de får också problem med sina liv och sin omgivning och med närstående.


    De är nog för folk kommer inte ihåg de gjort sånna saker i pårökta hjärnorna. Har andra kompisar som gjort livsfarliga saker pårökta. Har flera ex-vänner som kört bil när de precis tagit en holk. Tycker du att det är intelligent?

    Jag själv blir en rätt elak männsika när jag har rökt och hamnar ofta i konflikter. Därför rör jag det aldrig igen.

    Då har vi läst olika forskning på det.

    Även som dataspels missbrukare så har du ändå klara stunder, du kan hänga med i samtal och komma ihåg

    dem. Sen är det dyrt.

    Det positiva är att det lindrar ångest.
  • Xlr8
    Anonym (K) skrev 2020-09-27 01:48:44 följande:

    Men gud.. nej personer där hjärnan inte växt klart skall inte bruka cannabis (24-26 år). Såg en intressant dokumentär om en forskare som vill använda cannsbis och svamp som medicinering vid psykisk ohälsa men även han tycker inte yngre än den åldern ska bruka. Skador på hjärnans kognitiva funktioner är inget att vifta bort.

    Brukar du för mycket är du sjukt trög. Jag fick rädda mitt ex i badkaret engång för han la sig ner och drunknade nästan, han var nära på att tända eld på lägenheten några gånger med.

    Allt är inte så rosen skimmrande som folk som gillar att röka på vill det att framstå. Dock inte så hemskt som folk som står i andra lägret tycker. Men man kan bli psykiskt beroende av det och bli vanerökare. Gå runt i en dassig dimma varje dag där man tillslut stängt av belöningssysyemet är inte så roligt, speciellt inte för närstående. Och sexet tycker jag inte blev bättre.

    Cannabis skall som det mesta brukas måttligt och över 26 års ålder.


    Nej därför jag nämnde dom negativa effekter på en ung hjärna.

    Sen angående ditt ex vill jag bara citera Johan Falk "Man ska fan inte knarka om man redan är dum i huvudet!"

    Visst du kan bli psykiskt beroende av allt, så ser inte din poäng där. När man gör valet att missbruk spelar det inte någon roll vad man missbrukar, det kommer aldrig vara positiv. Har ej missbrukat cannabis, men har ett vagt minne av att det inte påverkar belöningssysyemet men kan ha fel, lider man av ngt får man ju ta tag i det och ändra på något. Berusad medel är inte något som passar alla i alla situationer, att poängtera att x substans har sina baksidor vid överkonsumtion är som att säga att en dvärg är kort.

    Det måste ställas i relation med något. Vatten är bra mycket farligare och lättare att överkonsumera än cannabis.

    Men som tidigare nämnt "Man ska fan inte knarka om man redan är dum i huvudet!"
  • klyban
    Anonym (K) skrev 2020-09-27 08:46:10 följande:
    De är nog för folk kommer inte ihåg de gjort sånna saker i pårökta hjärnorna. Har andra kompisar som gjort livsfarliga saker pårökta. Har flera ex-vänner som kört bil när de precis tagit en holk. Tycker du att det är intelligent?
    Jag själv blir en rätt elak männsika när jag har rökt och hamnar ofta i konflikter. Därför rör jag det aldrig igen.

    Då har vi läst olika forskning på det.
    Även som dataspels missbrukare så har du ändå klara stunder, du kan hänga med i samtal och komma ihåg
    dem. Sen är det dyrt.

    Det positiva är att det lindrar ångest.

    Nä, jag har aldrig hört talas om nått liknande innan.
    Alla som har körkort har sagt de ska köra nyktert, en icke fråga för mig och självklar.
    Dock så orsakar det få olyckor, det existerar inte ens en statistik i Sverige.
    Och väljer man köra onykter oavsett vad det är, så förtjänar man att bli av med körkortet.


    Aldrig träffat på någon som är elak på cannabis, men hör det ibland men rätt sällan.


    Självklart finns det skillnader, men det är samma destruktivitet som återfinns hos bägge, och hur de halkar efter i utvecklingen.
    Vi ska också vara väldigt tydliga med att det är väldigt få av alla som tar cannabis som gör det dagligen och dygnet runt än färre.


    Sant att cannabis har mediska effekter, det finns ju för utskrivning i Sverige, på licens och man får ta med sig ifrån utlandet om man blivit föreskriven tex bedrocan.

  • klyban
    Xlr8 skrev 2020-09-27 12:01:06 följande:
    Nej därför jag nämnde dom negativa effekter på en ung hjärna.

    Sen angående ditt ex vill jag bara citera Johan Falk "Man ska fan inte knarka om man redan är dum i huvudet!"

    Visst du kan bli psykiskt beroende av allt, så ser inte din poäng där. När man gör valet att missbruk spelar det inte någon roll vad man missbrukar, det kommer aldrig vara positiv. Har ej missbrukat cannabis, men har ett vagt minne av att det inte påverkar belöningssysyemet men kan ha fel, lider man av ngt får man ju ta tag i det och ändra på något. Berusad medel är inte något som passar alla i alla situationer, att poängtera att x substans har sina baksidor vid överkonsumtion är som att säga att en dvärg är kort.
    Det måste ställas i relation med något. Vatten är bra mycket farligare och lättare att överkonsumera än cannabis.

    Men som tidigare nämnt "Man ska fan inte knarka om man redan är dum i huvudet!"

    Det lustiga är att de med högre IQ är mer benägna att testa droger.
    Och varför tror man att det beror på att de inte tar sanningar utan testat själva.(Har jag för mig det var)

  • Anonym (X)
    Anonym (Usch) skrev 2020-09-26 21:26:14 följande:

    Hej.

    Min son började röka vanliga cigaretter i våras.

    Han slutade med sina adhd mediciner 2 juli.

    Han har testat cannabis minst 2 ggr.

    Han har fått flytta till sin pappa pga våld o en massa annat.

    Tror ni att det finns chans att ha tar till tyngre droger?

    Tycker ni det är riktigt farligt med cannabis?

    Varken jag eller hans pappa röker.

    Jag o min gubbe varken dricker eller röker.

    Är rädd att han ska självmedicinera med annat!!!


    Cannabis är skadligt för hjärnor som utvecklas och så gör det hans ADHD sämre (men för honom känns det som han blir bättre). Så inte helt lyckat.

    Men om han inte längre än våldsam i ditt hem är det väl positivt för dig och de andra barnen. Resten kan du inte göra så mycket åt om ditt ex inte fattar eller bryr sig.
  • Anonym (K)
    Xlr8 skrev 2020-09-27 12:01:06 följande:

    Nej därför jag nämnde dom negativa effekter på en ung hjärna.

    Sen angående ditt ex vill jag bara citera Johan Falk "Man ska fan inte knarka om man redan är dum i huvudet!"

    Visst du kan bli psykiskt beroende av allt, så ser inte din poäng där. När man gör valet att missbruk spelar det inte någon roll vad man missbrukar, det kommer aldrig vara positiv. Har ej missbrukat cannabis, men har ett vagt minne av att det inte påverkar belöningssysyemet men kan ha fel, lider man av ngt får man ju ta tag i det och ändra på något. Berusad medel är inte något som passar alla i alla situationer, att poängtera att x substans har sina baksidor vid överkonsumtion är som att säga att en dvärg är kort.

    Det måste ställas i relation med något. Vatten är bra mycket farligare och lättare att överkonsumera än cannabis.

    Men som tidigare nämnt "Man ska fan inte knarka om man redan är dum i huvudet!"


    Han var faktiskt väldigt smart men blev dum som ett spån av cannabis. Han blev vaneberoende och använde det för att dämpa sin ångest. Blev deprimerad för hans liv gick åt att va luddig i skallen. Jag orkade inte att leva med en flummig zombie så jag lämnade.

    Sen är vissa saker mer lämpliga att bli psykiskt beroende av än personlighets förändrande substanser. Jag städar när jag mår dåligt, skadar inte direkt någon.

    Grejen är att många som läser era inlägg rättvärdigar att cannabis är bra att använda utan en tanke på att de faktiskt inte borde bruka. Jag har träffat dem som det passar utmärkt att ta en holk då och då och dem som aldrig borde ens titta på det. Tycker era inlägg pekar väldigt åt att det bara är positivt medans mitt är mer negativt. Men nu snackar vi om en 17,5 årig kille med ADHD. Det är inte lämpligt.
  • Anonym (K)
    klyban skrev 2020-09-27 12:18:13 följande:

    Nä, jag har aldrig hört talas om nått liknande innan.

    Alla som har körkort har sagt de ska köra nyktert, en icke fråga för mig och självklar.

    Dock så orsakar det få olyckor, det existerar inte ens en statistik i Sverige.

    Och väljer man köra onykter oavsett vad det är, så förtjänar man att bli av med körkortet.

    Aldrig träffat på någon som är elak på cannabis, men hör det ibland men rätt sällan.

    Självklart finns det skillnader, men det är samma destruktivitet som återfinns hos bägge, och hur de halkar efter i utvecklingen.

    Vi ska också vara väldigt tydliga med att det är väldigt få av alla som tar cannabis som gör det dagligen och dygnet runt än färre.

    Sant att cannabis har mediska effekter, det finns ju för utskrivning i Sverige, på licens och man får ta med sig ifrån utlandet om man blivit föreskriven tex bedrocan.


    Det är fler än du tror som sätter sig bakom ratten men oftast är det inget de pratar om.

    Jag är nog en av få ja. Men jag insåg hur hemsk människa jag blir av det. Manipulerande och utnyttjande. Men alla reagerar olika och det är det som är min poäng
  • klyban
    Anonym (K) skrev 2020-09-27 14:48:26 följande:
    Det är fler än du tror som sätter sig bakom ratten men oftast är det inget de pratar om.

    Jag är nog en av få ja. Men jag insåg hur hemsk människa jag blir av det. Manipulerande och utnyttjande. Men alla reagerar olika och det är det som är min poäng

    Sant att ingen pratar om det, dock har prevalensen av olyckor på cannabis så liten att det inte ens finns statistik på det.
    Det enda vi kommer nära någon uppföljning och det är motsvarigheten till trafiksäkerhetsverket i USA och för Highways som följt detta i 30-40år.
    Och deras slutsats är att du är lika trolig att orsaka en olycka på cannabis som en som inte tagit nått alls.


     


    Dock är det är det solklart, man ska köra nykter, då det har man själv accepterat med körkortet.
    Lite intressant är dock mediciner som träffar i kontroller och om man testar efter droger, men är okey att ha pga man har det som medicin.
    Det har alltid känts rätt godtyckligt i mina öron.


     


    Tycker de flesta reagerar med att sätta sig i soffan, titta Tv och trycka i sig skitmat.
    Men vet en del använder cannabis för att ut och gå, träna och röra sig i allmänhet.

Svar på tråden Cannabis 17, 5 år.