• Anonym (segt)

Någon som har en heltidstjänst men jobbar halvtid?

Det är ju många som har en heltidstjänst men som jobbar 75 eller 80% och det brukar ju vara godtagbart för arbetsgivaren. Men vad säger arbetsgivaren om man lämnar in en ansökan om tjänstledighet på 50%. Skrattar gör de ju inte men någon som testat? Ekonomin är inget problem för mig så det hänger enbart på hur arbetsgivaren ställer sig till detta.

• Svar på tråden Någon som har en heltidstjänst men jobbar halvtid?
  • nnnnnnnn

Arbetsgivaren kan reagera på alla möjliga sätt.

Om du har föräldradagar att ta ut, så måste AG bevilja ledigheten.

Det innebär i vissa fall att AG räknar med att många kommer jobba deltid i olika grad och andra är helt lediga från jobbet = pusslar ihop tjänsterna så att det går bra att jobba så mycket/lite man vill. AG är generös med ledigheter, för glada medarbetare = Effektiva och arbetsvilliga medarbetare.

Det kan också innebära att AG är less på att alla jobbar olika och därför nekar kategoriskt och vill ha in bevis på att man har rätt till sin ledighet.

Så hur din AG reagerar är omöjligt att veta!

Själv har jag arbetat alla möjliga procent under många år, 100% föräldraledig, jobbat 40% en lång period, jobbar 50%, 70%, 75%, 80% och 90% med...
    Min AG har varit tydlig med vad som behövts och har det varit svårt att få tag på arbetskraft har vi "arbetare" försökt att hjälpa till med lösningen tex delat på en tjänst så att ena jobbar mån-ons och den andre jobbar tors-fre. Kanske ville båda jobba aningens mer eller mindre, men vi har stöttat AG att få ihop så att verksamheten går runt. Det jag menar är tex att jag tänkt jobba 50% men gått med på att jobba 60% eftersom det "fattats" 10% för att kunna hålla igång verksamheten på arbetsplatsen. Så har jag jobbat mindre senare när någon annan kommit tillbaka till jobbet eller varit deltidsledig längre istället.

• Anonym (deltid)

Man ska komma ihåg att om man t ex går ner i arbetstid för att man har barn så har man rätt att behålla sin heltidstjänst om man går ner till 75% eller högre, men inte om man går ner till 50%.

Men självklart kan man komma överens med sin arbetsgivare om något annat. 

• Anonym (segt)

Tack för era svar!

Jag har bara ett fåtal föräldradagar kvar att ta ut så det är inte aktuellt.

Är medveten om att jag kanske inte får behålla min heltidstjänst om jag går ner på halvtid. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det. Frågan är väl mer om arbetsgivaren kan säga blankt nej till att jag går ner på halvtid eller om de skulle kunna tänka sig att försöka få det att fungera. Givetvis så får jag ju också hjälpa till att anpassa mig på de sätt jag kan.

• Anonym (50)

Jag har en heltidstjänst i grunden, 8-16:30 (halvtimmes lunch), lön efter skatt på 24K.

Jag valde att gå ner till 50%, 8-12 (ingen lunch), lön efter skatt på 12K.

Vi halverade bara allt. Arbetar på ett mindre familjeägt företag (inte min familj).

Min chef förstod att jag ville ha tid för mitt barn, så det var inga konstigheter alls.

• Anonym (segt)
    Anonym (50) skrev 2020-09-28 09:07:24 följande:

Jag har en heltidstjänst i grunden, 8-16:30 (halvtimmes lunch), lön efter skatt på 24K.

Jag valde att gå ner till 50%, 8-12 (ingen lunch), lön efter skatt på 12K.

Vi halverade bara allt. Arbetar på ett mindre familjeägt företag (inte min familj).

Min chef förstod att jag ville ha tid för mitt barn, så det var inga konstigheter alls.

Va bra att det gick att lösa! Kan vara bra att jobba provat ibland.
    Jag är ensam på heltid med mina barn så i mitt fall så skulle det vara behövligt. Att jobba 80 som jag gör nu räcker inte, jag vill jobba mindre.
  • Anonym (50)
    Anonym (segt) skrev 2020-09-28 09:10:12 följande:

Va bra att det gick att lösa! Kan vara bra att jobba provat ibland.

Jag är ensam på heltid med mina barn så i mitt fall så skulle det vara behövligt. Att jobba 80 som jag gör nu räcker inte, jag vill jobba mindre.

Jag är också ensamstående på heltid.

Så jag blir ju knappast rik på pengar med upplägget men väldigt rik på tid.
  • Anonym (segt)
    Anonym (50) skrev 2020-09-28 09:26:13 följande:
    Jag är också ensamstående på heltid.

Så jag blir ju knappast rik på pengar med upplägget men väldigt rik på tid.
    Precis. Jag försöker minska mina kostnader eftersom det är utgifterna som är lättast att påverka. 

Ska fundera på detta ett tag men lämnar jag in ansökan om tjänstledighet nu så har ju arbetsgivaren att tag på sig att fundera och planera.
  • Anotherone

Någon laglig rätt till tjänstledighet har du inte, som redan skrivits.
    Men du kan inte göra mer än att chansa och skicka in en begäran om ledighet.
    Kanske vill chefen hellre ha dig kvar på 50% än att inte ha dig kvar som anställd alls?

• Anonym (Me)
    Anotherone skrev 2020-09-28 09:42:09 följande:

Någon laglig rätt till tjänstledighet har du inte, som redan skrivits.

Men du kan inte göra mer än att chansa och skicka in en begäran om ledighet.

Kanske vill chefen hellre ha dig kvar på 50% än att inte ha dig kvar som anställd alls?

Tror att det är få chefer som skulle neka dig om du bara är ärlig och berättar varför och hur det skulle påverka dig om du tvingades fortsätta 100 % och ta hand om familj.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (deltid) skrev 2020-09-28 08:59:06 följande:

Man ska komma ihåg att om man t ex går ner i arbetstid för att man har barn så har man rätt att behålla sin heltidstjänst om man går ner till 75% eller högre, men inte om man går ner till 50%.

Men självklart kan man komma överens med sin arbetsgivare om något annat. 

Om man ansöker om tjänstledigt halvtid då? Då borde man ju ha kvar sin heltid i grunden, eller hur?
  • Anotherone
    Anonym (Me) skrev 2020-09-28 10:13:53 följande:
    Tror att det är få chefer som skulle neka dig om du bara är ärlig och berättar varför och hur det skulle påverka dig om du tvingades fortsätta 100 % och ta hand om familj.
    Säg inte det. Det beror ju helt på hur bemanningssituationen ser ut. Är det svårt med den kompetensen så kan man absolut få nej. Det krävs ju att chefen i så fall kan få tag i en annan person som vill ha och accepterar en tjänst på 50% för att täcka upp.
    Men om situationen inte är svår på det viset så är det klart att chefen kan bevilja.
  • Anotherone
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-09-28 10:39:30 följande:
    Om man ansöker om tjänstledigt halvtid då? Då borde man ju ha kvar sin heltid i grunden, eller hur?
    Ja precis, det har man.
    Oavsett vad för ledighet som beviljas har man kvar sin anställning i grunden.
    Förutsatt att allt går rätt till, jag har varit med om chefer som skriver ner anställningen till 75% om en person vill gå ner i tid pga små barn. Sen när hen vill komma tillbaka på heltid så "finns inte" den anställningen kvar.
  • Anonym (K)
    Anotherone skrev 2020-09-28 10:48:11 följande:

Ja precis, det har man.

Oavsett vad för ledighet som beviljas har man kvar sin anställning i grunden.

Förutsatt att allt går rätt till, jag har varit med om chefer som skriver ner anställningen till 75% om en person vill gå ner i tid pga små barn. Sen när hen vill komma tillbaka på heltid så "finns inte" den anställningen kvar.

Ja det är en av dom saker som alltid nämns när man söker information om att gå ner i tid. Att se till att inte tjänsten skrivs ner
  • Anonym (K)
    Anonym (segt) skrev 2020-09-28 09:04:42 följande:

Tack för era svar!

Jag har bara ett fåtal föräldradagar kvar att ta ut så det är inte aktuellt.

Är medveten om att jag kanske inte får behålla min heltidstjänst om jag går ner på halvtid. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det. Frågan är väl mer om arbetsgivaren kan säga blankt nej till att jag går ner på halvtid eller om de skulle kunna tänka sig att försöka få det att fungera. Givetvis så får jag ju också hjälpa till att anpassa mig på de sätt jag kan.

Arbetsgivaren kan säga blankt nej ja. Du har laglig rätt till att gå ner till 75% inte mer.

Ett förlag till dig. Sök studier på halvtid på distans och sök tjänstledigt för det istället. Så kan de i princip inte neka. Studera när barnet sover.

Med studier på halvtid skyddar du dessutom hela din sgi, vilket du inte gör om du enbart går ner i tid.

Arbetsgivaren kan ju inte lägga sig i hur du fördelar dina timmar under dagen eller veta om barnet är med far eller morföräldrar under de timmar du är tjänsledig
  • Skogssport
    Anonym (K) skrev 2020-09-28 11:02:23 följande:

Arbetsgivaren kan säga blankt nej ja. Du har laglig rätt till att gå ner till 75% inte mer.

Ett förlag till dig. Sök studier på halvtid på distans och sök tjänstledigt för det istället. Så kan de i princip inte neka. Studera när barnet sover.

Med studier på halvtid skyddar du dessutom hela din sgi, vilket du inte gör om du enbart går ner i tid.

Arbetsgivaren kan ju inte lägga sig i hur du fördelar dina timmar under dagen eller veta om barnet är med far eller morföräldrar under de timmar du är tjänsledig

Man har laglig rätt att gå ner 25%.
  • Anonym (K)
    Skogssport skrev 2020-09-28 11:30:24 följande:

Man har laglig rätt att gå ner 25%.

Ja. Och jag skrev att man har laglig rätt att gå ner TILL 75%. Alltså ledig 25, arbeta 75
  • Anonym (50)
    Anonym (K) skrev 2020-09-28 11:37:22 följande:

Ja. Och jag skrev att man har laglig rätt att gå ner TILL 75%. Alltså ledig 25, arbeta 75

Tror hen tänker att en tjänst kan vara 80% i grunden då har man rätt att gå ner till 55%.
  • Anonym (K)
    Anonym (50) skrev 2020-09-28 11:38:33 följande:

Tror hen tänker att en tjänst kan vara 80% i grunden då har man rätt att gå ner till 55%.

Tack för förklaring!
Svar på tråden Någon som har en heltidstjänst men jobbar halvtid?