Xenia skrev 2020-10-17 18:17:36 följande:
Funderat på styckeindelning?
Ursäkta, men jag har väldigt svårt att tro på det med kulturen i din frus hemland. Jag har inte läst om någon kultur där man inte kräver trohet av fruarna. Hur ska annars mannen veta om barnen är hans?
Det finns vissa kulturer som praktiserar polyandri men där är frun gift med flera bröder. En mans barn är alltså antingen hans egna el hans brorsbarn. Samma gener.
Sen kan det finnas vissa subkulturer, typ slummen, där männen sticker ifrån sitt ansvar och kvinnorna själva får ta hand om barnen. Där kan jag tänka mig att det blir ok att sälja sex, helt enkelt göra vad som behövs.
Men jag har ändå svårt att tro att din fru är så okunnig om att gifta män föredrar att deras fruar är monogama. Jag undrar om du inte blivit bedragen igen. Hon skyller på sin "kultur" för att slippa ansvaret för sina val.
Alltså när du väljer att förlåta, så misstänker jag att du också väljer att blunda. Din fru behövde inte sälja sex här för att överleva, ändå gjorde hon det. Hon visste att du inte skulle gilla det, varför skulle hon annars ljuga?
Är det bäst för barnen att växa upp med en fru som ljuger för sin man och säljer sex? Hon tycks ha mycket märkliga värderingar och preferenser.
Kommer du någonsin att kunna lita på henne igen?
Ja, en undergiven man som accepterar att hans partner ljuger och bedrar honom, en sådan man kan ju vara mycket användbar för en del kvinnor.
Jag klagar inte, jag bara påpekar vilka tankar din historia väcker.
Nu fick jag inte höra detta från min fru utan av andra när jag var i hennes hemland. Att man som man kunde ha flera fruar. Man kunde välja om man skulle ha en fru eller flera när man gifter sig. Jag valde att ha en fru.
Du frågar om jag kan lita på henne igen. Det vet jag inte. Just nu väljer jag att förlåta och försöker lita på henne igen.
Läget just nu är lugnt och en ändring har jag märkt. Hon tränar inte längre och småäter ofta. Säger att hon är sugen. Klagar att hon går upp i vikt. Jag som numera inte tar en öl har gått ner i vikt.