• Lexikon

BF juni 2021

Hej!

Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

• Svar på tråden BF juni 2021
  • Anonym (U)
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-17 07:16:22 följande:

Jag tar betald. Vi gjorde det med dottern också och det var så värt det. Pga olika anledningar fick vi ut en hel del på försäkringen, som vi inte hade fått med gratis. Det är inte mycket pengar för att försäkra det ofödda barnet :)

Dessutom har de flesta försäkringsbolag så att de drar sedan av den summan på barnförsäkringen man tecknar efter barnet föds. Win-win :)

Aha, men det låter ju jättebra!
  • FL20
    Amandy1990 skrev 2020-11-14 14:29:54 följande:

Hej allihop!

Jag är gravid och fick göra tidigt vul förra måndagen (pga tidigt missfall i september) och var då i 7+4 och fick se hjärtat slå. Jag är extremt orolig hela tiden och bokade ett privat vul som jag var på igår och även det såg jättebra ut och fick höra hjärtat och lillen låg där inne och sprattlade. Mättes då till 9+1 så det stämmer ju på dagen med det första vul. Ändå är jag redan idag så himla orolig igen att den inte lever längre! Har inte mycket symptom och har inte haft heller. Brösten har varit väldigt ömma men de ömmar inte alls lika mycket längre och har inte gjort på ungefär en vecka. Hur gör man för att försöka njuta och inte vara orolig och tro det värsta hela tiden? Ska göra nipt om ca 2 veckor och är livrädd att bebisen inte lever längre när testet görs. Vill ju njuta men är bara orolig!

Åh, jag är exakt likadan.. gjorde ett vul i v 8 och ett i v 10. Tänker efter varje gång att NU när jag fått se att allt är bra så kommer oron lägga sig.. Men icke haha! Är i vecka 11 nu och försöker att tänka på att oddsen är på min sida nu och snart är det dags för KUB.. en liten "tröst" är ju att man kan faktiskt inte påverka det. Jag försöker bara ta hand om mig själv och tänka att är det en frisk graviditet så kommer allt gå bra. Dock lättare sagt än gjort.. försöker att inte tänka för mycket på graviditeten och istället hålla mig sysselsatt med annat. Förhoppningsvis lättar oron när man kan känna att där faktiskt är ett litet liv där inne <3
  • Jenn88

Hej! Är ny på denna tråden. Har bf 24/6.

Jag är 32 år. Har tre barn sen innan. Födda -08, -10 och -18. Har haft två missfall i tidig vecka. Sista för ett år sen. Är också väldigt orolig för att något ska hända denna gången. Va på VUL förra veckan då jag hade väldigt ont i magen på ena sidan och fick ljus rosa/ brunt på pappret när jag torkade mig. Fick se lilla hjärtat ticka och allt såg bra ut. Var blödningen kom ifrån kunde hon inte se. Men det har i alla fall slutat och jag är lite lugnare. Dock är jag nervös nästan varje gång jag går på toa.

• Anonym (SINIS)

Jag ser är fler är oroliga - jag är i 7+6 och ska ha tidigt ultraljud imorgon. Gjorde ett VUL i v 7 (6+1) och såg ett tickande hjärta. Det lugnade mig ett par dagar sen är man övertygad om att allt har gått åt helvete.

Har haft 3-4 blödningar, några innan VUL och någon efter. Förra söndagen hade jag en liten blödning med färskt blod och såg t.o.m en minimal klump i den, Sen avtog de. Är orolig, men avskyr mer ovissheten. Jag är livrädd för MA - livrädd för att gå runt och tro att jag är gravid - berätta de för familj för att sedan i t.ex. v 12 få se att fostret är dött. USCH. Givetvis vill jag inte ha missfall heller, men hellre att min kropp reagerar på att fostret dör än att de lurar mig. 

Har inte heller så många symptom som andra verkar ha heller. Det känns som alla mår illa, vissa t.o.m. spyr en annan har mått illa typ 4-5 ggr och det är 10000% hanterbart och knappt så det är jobbigt.
    Är det lycko mig eller är jag inte ens gravid längre?

Inte visste jag att den första trimestern skulle vara såhär JOBBIG?? 
    Första barnet för mig och första gången jag är gravid... 

• Anonym (Baby#2)
    Anonym (SINIS) skrev 2020-11-17 13:53:28 följande:

Jag ser är fler är oroliga - jag är i 7+6 och ska ha tidigt ultraljud imorgon. Gjorde ett VUL i v 7 (6+1) och såg ett tickande hjärta. Det lugnade mig ett par dagar sen är man övertygad om att allt har gått åt helvete.

Har haft 3-4 blödningar, några innan VUL och någon efter. Förra söndagen hade jag en liten blödning med färskt blod och såg t.o.m en minimal klump i den, Sen avtog de. Är orolig, men avskyr mer ovissheten. Jag är livrädd för MA - livrädd för att gå runt och tro att jag är gravid - berätta de för familj för att sedan i t.ex. v 12 få se att fostret är dött. USCH. Givetvis vill jag inte ha missfall heller, men hellre att min kropp reagerar på att fostret dör än att de lurar mig. 

Har inte heller så många symptom som andra verkar ha heller. Det känns som alla mår illa, vissa t.o.m. spyr en annan har mått illa typ 4-5 ggr och det är 10000% hanterbart och knappt så det är jobbigt.

Jag har vänner som inte känt av något illamående alls i sina graviditeter och fått ett eller flera friska barn. Troligtvis (och förhoppningsvis) är du bara en av de "Lucky ones" som slipper eländet :) men jag förstår oron! Även om jag nu är sjukskriven pga illamående och är sängliggande, så känner jag inte samma djupa oro som du eftersom hela min kropp skriker att jag är gravid. Jag tror det är att ha pest eller kolera, båda situationerna är lika jobbiga på olika vis. <3

Förstår hur du menar med missfall eller ma. Jag är också jätterädd att min kropp bara luras och tror att jag fortfarande är gravid. Tänk att komma till ultraljudet och få höra att barnet dött i v 8, och man har legat i sängen i över en månad pga illamående i "onödan". Känns jättetufft att tänka på det. Hemskt att kroppen kan luras/tro att fostret fortfarande lever när det inte gör det...

Första trimestern kan vara skitjobbig. Det är därför jag tycker så mycket om denna tråd, att man får läsa om andras upplevelser och stötta varandra genom en tuff tid. Det viktiga att tänka på är att majoriteten av alla graviditeter slutar med ett friskt och fullgånget barn. Så jag försöker fokusera på det <3

Spännande att få se den lilla imorgon! Berätta gärna hur det gått sen <3
  • Emmuu89

Med första barnet mådde jag inte illa en gång äns. Födde en fullt frisk och normalstor pojk på bf ???? Hade knappt några symptom alls med honom..kände mig knappt gravid mer än när magen började röra sig ????
  • Emmuu89

Då var TUL gjort...Var tydligen inte lika långt gången som jag misstänkte, trodde jag var iaf i v.11 (10+1) men enligt tul så var det så tidigt att hon blev lite osäker på att säga exakt men enligt mått så tyckte hon vi skulle räkna på 7+0 eller 7+1 som det stod på bilden jag fick på det lilla livet. Så blev inbokat ett nytt tul i början av januari :( Så mer väntan på att se om det blir en juni bäbis eller juli bäbis... Men det var iaf ett hjärta där inne som slog <3

• light

Hej! Jag är som dig 100%. Det är också därför jag inte berättat för nån alls förutom er här. Har haft flera missfall och den här gången håller jag snattran till jul (v.17) för familjen och efter rul för övriga.

Men gällande symtom så är det ingen fara. Jag har typ heller jämfört med många andra. Alltså har ju svullna bröst och är trött och törstig/ hungrig mer än vanligt men inget illamående. Har inga humörsvängningar just nu heller utan känt mig som vanligt och även gjort ul och allt va bra. Ska på kub nästa vecka vilket blir en liten milstolpe men jag har trots alla perfekta ultraljud där hjärtat slår och den sparkar med benen inga som helst förhoppningar inför rul-ultraljudet. Tänker bara att det blir som det blir.. fast jag har nog stängt av oron lite och är mer avtrubbad (fast det grundar sig ju i oro såklart).

Jag hade inga jobbiga symtom som illamående med min son heller så var inte orolig för den sakens skull :)
  • light
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-17 07:24:25 följande:

Med första syntes det lite i typ vecka 16. Men från v 20 var det tydligt att jag var gravid. Men jag minns att jag var så svullen om magen att jag bara gick med lössittande byxor från ca v10. Nu har jag endast löst sittande mjukisbyxor (jobbar hemifrån, så spelar ingen roll) sen ca v 7. Antingen märks det tidigare nu, eller så är jag mindre benägen att tvinga mig själv ha vanliga jeans tills det "inte går mer". Ska bli spännande att se när magen syns! Nu är magen svullen, degig och jag känner av en liten kula inne i (som inte syns utanpå). Nu går jag in i v 11 :)

Haha nej på så sätt är det rätt skönt att vi är hemma och isolerade just nu, jag går runt i stretchiga mjuka byxor också. Klämde på mig jeansen bara för att vi brukar gå på lunchdate varje söndag medan sonen har träning och det va längesen jag gjorde mig lite fin haha.. men nu blir det inga fler restaurangbesök på ett tag antar jag så jag kanske ska investera i fler mjukisbyxor istället.

Har för mig jag också fick lite mage i v 16 senast. Hittar typ inga bilder förrän v 21 och då syntes det väl!
  • Anonym (U)

Nu när det har blivit lite kallare ute så märker jag att om jag är ute i mer än tio minuter, trots att jag inte fryser direkt, så börjar det som bränna nå fruktansvärt i brösten. Gör riktigt ont! Sen går det över så fort jag kommer in. Någon som har ngt liknande?

Svar på tråden BF juni 2021