• Lexikon

    BF juni 2021

    Hej!


    Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

  • Svar på tråden BF juni 2021
  • Jennipenny
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-17 07:08:07 följande:

    Jag är beräknad 20 juni och är i v 5 (4+6) idag. Vi tänkte också berätta på julafton, men jag börjar må så dåligt att jag undrar om jag kan undanhålla det från min mamma, eller om hon kommer fatta... Jag kanske kommer behöva berätta för henne tidigare än jag tänkt.

    Roligt att vi är beräknade på nästan samma dag! :)Jag är trött, blir helt utmattad efter lunch. Jag har svullna och ömma bröst, är svullen och öm i magen (funderade igår på om jag skulle behöva ta på mig gravidbyxor redan, för det gjorde ont med jeansen på!). Jag mår illa på eftermiddagen och kvällen, känner mig yr hela dagen. Är väldigt hungrig, men äcklad. Ungefär samma symptom som jag kände när jag var gravid med den blivande storasystern, och då drog illamåendet igång på allvar i v 6-7. Så jag är beredd på att det värsta nog kommer komma närmsta veckorna.

    Jag har inte ringt barnmorskan än. Jag vet inte när jag borde göra det heller. Förra gången tror jag att jag ringde vid den här tiden, så det kanske är dags att ringa nästa vecka. :)


    Men vad kul att vi är beräknad nästan samma dag, kanske vi kan följa varann! Detta är mitt första så är super spänd och hoppas allt kommer gå bra! Jag tar gärna emot tips om du har. :)

    Jag förstår, vet att många kan må super dåligt, jag har ju hört mest att många mår väldigt dåligt i början av sin graviditet... Förstår att det kan bli svårt att hålla undan då... Fårse om det kommer till mig senare, just nu har jag inga symptom.. Så känns fortfarande lite som jag inte är gravid så man vill nästan få lite symptom nu ;D

    Barnmorskan sa till mig att köpa folsyra/gravid kosttillskott och börja ta direkt, jag köpte Natalben? Är det bra tro? Eller rekommenderar du något annat? :)
  • Anonym (Baby#2)
    Jennipenny skrev 2020-10-17 08:29:52 följande:

    Men vad kul att vi är beräknad nästan samma dag, kanske vi kan följa varann! Detta är mitt första så är super spänd och hoppas allt kommer gå bra! Jag tar gärna emot tips om du har. :)

    Jag förstår, vet att många kan må super dåligt, jag har ju hört mest att många mår väldigt dåligt i början av sin graviditet... Förstår att det kan bli svårt att hålla undan då... Fårse om det kommer till mig senare, just nu har jag inga symptom.. Så känns fortfarande lite som jag inte är gravid så man vill nästan få lite symptom nu ;D

    Barnmorskan sa till mig att köpa folsyra/gravid kosttillskott och börja ta direkt, jag köpte Natalben? Är det bra tro? Eller rekommenderar du något annat? :)


    Ja, de flesta mår illa någon gång mellan typ v 5-14. Jag höll det hemligt förra graviditeten till v 13, men jag känner att jag inte orkar dölja det på den nivån denna gången! Haha

    Japp, det är viktigt att få i sig folsyra. Jag tror det är tot 400 mikrogram man ska få i sig per dag. Jag har aldrig tagit natalben, eller hört talas om det. Jag tar apoteket hjärtats multivitamin för gravida :) i den finns det 500 mikrogram folsyra plus annat som är bra. Förra gången hade jag också apotekets egna, men då bara folsyratillskott. Det spelar ingen större roll vilken sort man har, om natalben innehåller minst 400 mikrogram folsyra är det ju rätt :)

    Tips just nu är bara att vila, äta så gott man kan och dricka tillräckligt med vatten. Ta hand om dig, helt enkelt, så du kan må ok under första trimestern. Bebisen kommer få i sig det hen behöver, men du behöver ju också må bra. Om du får mer symptom längs med vägen, med ex illamående, finns det en del tips man kan testa. Tex åksjukearmband funkade helt ok för mig förra gången. Äta smått hela tiden (russin, kex, nötter, frukt...). Och blir det inte bättre så kan man testa postafen (åksjuketabletter), men jag skulle nog inte ta några tabletter utan att ha dubbelkollat med min barnmorska. Funkar inte sånt så kan barnmorskan skriva ut ex lergigan till dig. Men sånt är ju bara ifall du ens får mycket illamående. :)

    Bara att fråga på om du undrar något, blir väldigt kul att få följas!
  • Jennipenny
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-17 11:13:46 följande:

    Ja, de flesta mår illa någon gång mellan typ v 5-14. Jag höll det hemligt förra graviditeten till v 13, men jag känner att jag inte orkar dölja det på den nivån denna gången! Haha

    Japp, det är viktigt att få i sig folsyra. Jag tror det är tot 400 mikrogram man ska få i sig per dag. Jag har aldrig tagit natalben, eller hört talas om det. Jag tar apoteket hjärtats multivitamin för gravida :) i den finns det 500 mikrogram folsyra plus annat som är bra. Förra gången hade jag också apotekets egna, men då bara folsyratillskott. Det spelar ingen större roll vilken sort man har, om natalben innehåller minst 400 mikrogram folsyra är det ju rätt :)

    Tips just nu är bara att vila, äta så gott man kan och dricka tillräckligt med vatten. Ta hand om dig, helt enkelt, så du kan må ok under första trimestern. Bebisen kommer få i sig det hen behöver, men du behöver ju också må bra. Om du får mer symptom längs med vägen, med ex illamående, finns det en del tips man kan testa. Tex åksjukearmband funkade helt ok för mig förra gången. Äta smått hela tiden (russin, kex, nötter, frukt...). Och blir det inte bättre så kan man testa postafen (åksjuketabletter), men jag skulle nog inte ta några tabletter utan att ha dubbelkollat med min barnmorska. Funkar inte sånt så kan barnmorskan skriva ut ex lergigan till dig. Men sånt är ju bara ifall du ens får mycket illamående. :)

    Bara att fråga på om du undrar något, blir väldigt kul att få följas!


    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-17 11:13:46 följande:

    Ja, de flesta mår illa någon gång mellan typ v 5-14. Jag höll det hemligt förra graviditeten till v 13, men jag känner att jag inte orkar dölja det på den nivån denna gången! Haha

    Japp, det är viktigt att få i sig folsyra. Jag tror det är tot 400 mikrogram man ska få i sig per dag. Jag har aldrig tagit natalben, eller hört talas om det. Jag tar apoteket hjärtats multivitamin för gravida :) i den finns det 500 mikrogram folsyra plus annat som är bra. Förra gången hade jag också apotekets egna, men då bara folsyratillskott. Det spelar ingen större roll vilken sort man har, om natalben innehåller minst 400 mikrogram folsyra är det ju rätt :)

    Tips just nu är bara att vila, äta så gott man kan och dricka tillräckligt med vatten. Ta hand om dig, helt enkelt, så du kan må ok under första trimestern. Bebisen kommer få i sig det hen behöver, men du behöver ju också må bra. Om du får mer symptom längs med vägen, med ex illamående, finns det en del tips man kan testa. Tex åksjukearmband funkade helt ok för mig förra gången. Äta smått hela tiden (russin, kex, nötter, frukt...). Och blir det inte bättre så kan man testa postafen (åksjuketabletter), men jag skulle nog inte ta några tabletter utan att ha dubbelkollat med min barnmorska. Funkar inte sånt så kan barnmorskan skriva ut ex lergigan till dig. Men sånt är ju bara ifall du ens får mycket illamående. :)

    Bara att fråga på om du undrar något, blir väldigt kul att få följas!


    Okej, kikade och den ska ha 400mg :) + massa andra bra vitaminer så tror den ska vara bra!

    Tack snälla för dina tips! Ska absolut bli kul att följa er och jag hör gärna av mig om jag undrar över något, kan tänka mig att det kommer komma massa frågor! ;D
  • Jennipenny
    H0nd3ndär skrev 2020-10-17 09:26:09 följande:

    Plussade imorse. Bf runt 27 juni verkar det som. Har 2 barn sedan tidigare.


    Grattis!!! :D
  • Evi82

    Hej! Plussade igår, bf 28 juni om allt går som det ska:) är 38 år och har 3 barn sen tidigare.

  • Therese356

    Hej!

    Har troligen bf i juni och om allt går som det ska!

    Är lite nyfiken på vilka symtom ni har just nu?

    Kan inte minnas att jag hade några direkta symtom vis min förra graviditet men denna gång känner jag mycket trötthet, molande magvärk, uppsvälld... kaffe är inte jätte gott. Inte ens godis är jätte gott. Inte ens favorit drickan... mådde illa i flera timmar efter fikan igår.

    Berätta om era! Är nyfiken! Och om någon vet varför man har denna molande magvärken så lyssnar jag gärna...

  • Anonym (Julrosen)

    Hej! Smyger in lite i den här tråden. Glad


    Jag plussade igår på BIM. Min andra graviditet, den första slutade i MA nu i juni, så därför vacklar jag mellan glad och orolig nu. Försöker slappna av och tänka att jag ändå inte kan påverka nåt. 

    BF 26 juni. Symptom hittills är lite svullna bröst, mol/växtvärk, och högre kroppstemperatur än vanligt. 

  • Anonym (Julrosen)
    Therese356 skrev 2020-10-18 10:19:14 följande:

    Hej!

    Har troligen bf i juni och om allt går som det ska!

    Är lite nyfiken på vilka symtom ni har just nu?

    Kan inte minnas att jag hade några direkta symtom vis min förra graviditet men denna gång känner jag mycket trötthet, molande magvärk, uppsvälld... kaffe är inte jätte gott. Inte ens godis är jätte gott. Inte ens favorit drickan... mådde illa i flera timmar efter fikan igår.

    Berätta om era! Är nyfiken! Och om någon vet varför man har denna molande magvärken så lyssnar jag gärna...


    Hej! Molvärken är växtvärk. :) Googla så hittar du jättemycket info. :)
  • FJulias

    Hej allihopa och grattis till era plus!

    Efter nästan tre(!!) år så har jag äntligen fått ett efterlängtat plus på stickan, har tagit tre tester och beställt två till hehe... kan inte fatta det nämligen. Jag har en sjuårig dotter sedan ett tidigare förhållande men är nu gravid med min stora kärlek sedan skolåren, som jag hittade tillbaka till för några år sedan.

    Så himla kul att kunna följas åt här och ha andra förväntansfulla människor att dela glädje och oro med.

    Hoppas att det är okej att jag bjuder in mig själv!????

Svar på tråden BF juni 2021