Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!

Är precis i motsatt riktning :). Uppvuxen i Östergötland men flyttat till Skåne pga studier jobb och träffat man. Nu ett barn. Vill hemskt gärna flytta tillbaka närmre familjen men har jobb och bra boende här men väldigt litet nätverk. Så förstår precis.

Var ni ska bo är svårt. Jag skulle absolut leta utanför Malmö. Aldrig att jag skulle vilja mitt barn växte upp i den staden. Det har förändrats och blivit värre och värre tycker jag med stök, kriminalitet osv och har bara hört negativt om skolorna. Jag bor i Lund och här finns många bra skolor och nybyggda områden som passar barnfamiljer. Fin miljö att växa upp i, lagom stort. Dock dyra huspriser. Lomma hade jag annars tittat på även om det också är dyrt. Söder om Malmö har jag dålig koll på men de bra områdena är också ofta dyra. Pendlingsmöjligheter blir ju också viktigt att tänka på. Kan ta lång tid att ta sig genom Malmö t ex. Finns småorter också som södra sandby och Dalby som jag har vänner som bor i och trivs, bra pendling och nära naturen.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Malmö) skrev 2020-09-29 19:59:39 följande:

Hej!

Ja, då förstår du! Östergötland är fint. Vi trivs ju. Men sårbart utan nätverk. Vi behöver det. Tänker ni på att eventuellt flytta?

Vi har tänkt på Lund faktiskt. Och såg en väldigt intressant tjänst där som jag tänkt söka. Vi är inte direkt sålda på Malmö heller. Jag älskar staden. Men vill inte att barnen växer upp där heller i första hand. Men taR ändå gärna emot tipsen både v g Malmö o kommunerna runt omkring.

Tack för tipsen om södra standby och Dalby! Ska kolla upp!

Ja har velat flytta ett par år nu. Men arbetsmarknaden för mig är mycket bättre här, har fått alla jobb jag sökt på senare tid. Mycket svårare i Linköping dit vi vill flytta. Det påverkar säkert också att man inte redan bor på orten men man ska nog vara lite tuffare än jag hittills varit, låtsas att man redan är på gång att flytta, att det inte är långt förestående och inte bara hänger på just det där jobbet. Arbetsgivare kan skrämmas av det annars, att det inte ska klaffa med boende och barn och allt, att det tar lång tid innan man kan börja osv, då är det enklare att ta någon som redan bor där om man kan välja. Men det beror såklart på vilken bransch man arbetar i.

Glömde nämna Hjärup och Åkarp och Furulund. Det är på dessa orter mina kollegor som fått barn skaffat hus den senaste tiden. Mycket lägre priser än i Lund t ex men bra pendlingsmöjligher, särskilt Hjärup och Åkarp då eftersom tåget går både till Lund och Malmö med korta intervaller. Det är lugna orter med mycket barnfamiljer och villaområden. Staffanstorp finns ju också men det har i alla fall här fått dåligt rykte, varit mycket skriverier om oroligheter med gäng och stök på skolorna där.
Svar på tråden Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!