Anonym (Bo nara, i samma omrade) skrev 2020-09-29 09:49:07 följande:
Om det ar familjen ni vill komma nara sa hade jag forst och framst hallit utkik efter boenden i deras omraden. Aven om man bor i samma stad ar det inte sakert att man hinner umgas, om man har det stressigt, men ar det daremot gangavstand blir det mycket lattare. Da kan kusinerna umgas trots att du kanske kor ena barnet till nagon aktivitet (ishockey, ridning eller vad det nu kan vara). Bor slakten daremot pa andra sidan stan kan inte det andra barnet umgas med kusinerna under tiden du kor det ena barnet - fram och tillbaka - till dess aktivitet. Behover ni plotsligt, helt oforberedda, hjalp att hamta pa forskolan sa ar det mycket lattare for dina foraldrar/syskon att hamta om de bor i naromradet an att med kort varsel kora i racerfart genom halva stan for att hinna hamta i tid. Om dina foraldrar blir sjuka (eller ni) och behover hjalp att storhandla ar det mycket lattare att hjalpa dem om ni bor nara och dessutom lattare att halla koll pa laget (nar man bara snabbt kan "titta in" istallet for att kora runt i innerstan, hitta parkering, asa varor fran bilen osv. - lattare att bara slanga allt i en barnvagn och ga till fots 5 min). Gar kusinerna aven pa samma skola far de en gemensam uppvaxt, aven om de inte gar i samma klass. Man kanner samma barn och kanske skrattar at samma erfarenheter som man haft med vissa larare (som ju inte blir detsamma om man berattar for en utomstaende, som inte nickar igenkannande at dessa larare). Sa mitt rad ar att bo relativt nara, i samma omrade, att ha gangavstand, for att underlatta umganget och mojligheten att hjalpa.
Din familj kan ju aven rada er om var man lampligast bor bo inom Malmo, da de sjalva bor dar.
Tack för din input!
Att bo i samma område som mina föräldrar är inte aktuellt. Växte upp där och det är ett helt ok område men inte ett område jag vill bo i med barn pga närheten till andra områden som ej är på min pluslista så att säga. För föräldrarnas del så är de ok med området men skulle ej heller vilja att vi bor där. De däremot kan tänka sig flytta närmare oss (dit vi flyttar). Att bo där min bror bor är inte heller direkt aktuellt. Bra område men för centralt för vår del och de lär flytta snart också när det blir dags för förskola för deras bebis.
Att bo på gångavstånd är inget jag direkt tänker vi behöver göra. Vi har aldrig bott så när jag växte upp i Malmö med resten av kusinerna. Förutom när till jag var 3-4 år. Då bodde vi nästan vägg i vägg haha! Vi har dock ändå alltid haft varandra på en nästan daglig basis som små och veckovis basis som äldre. Minst 1-2 ggr i veckans setts hittat på saker osv. Både de som haft familj o barn och vi andra.
Vi ses med min familj som det är nu i snitt en gång i månaden. Vi åker ner eller de upp. Så bara vi bor i samma stad eller närheten av Malmö så ser jag familjen som högst delaktig liksom vi i dem. Kanske ej varje dag. Alla har jobb o annat. Men definitivt att både föräldrarna och bror svägerska skulle hämta barn på Fsk om det behövs osv. Även om det är en halvtimmes avstånd. Det är ingen faktor. Men absolut så är det ju smidigt om vi alla finns nära varandra. Men tänker att t ex mina föräldrar får flytta efter oss i så fall, vilket de även uttryckt att de gärna gör. Då de ändå bor på ett litet avstånd från min bror också. Inte gångväg direkt. Så då spelar ej ytterligare 10-15 min någon roll för dem.
Men helt rätt att de kan bistå med råd om var vi kan kolla boende. Men de har inte så bra koll på skolor/förskolor. Och det skulle jag behöva tips från andra (vill av olika skäl ej involvera min övriga släkt i nuläget). Brorsan har precis kommit in i familjelivet och inte heller koll på lågstadieskolor t ex. Samt var utanför Malmö man kan tänkas bo som är Max 30 min avstånd.