• Anonym (Malmö)

Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!

Hej.

Ska hålla mig kort. Är från Malmö. Född uppvuxen där men flyttade därifrån för ca 10-12 år sedan.

Träffade man och har numera 2 barn. Ena börjar förskoleklass nästa år.

Vi bor en bra bit ifrån Malmö idag och vi känner att vi behöver flytta. Vi har ingen där vi bor nu. Ingen familj etc. Vänner finns mer i Malmö samt övrigt Sverige än här.

Barnen hill komma närmare sin familj också.

Kruxet då? Ja, hur gör man! Var börjar man!

Vi har båda två goda jobb här. Mitt jobb kan vara något svårare att hitta en makens. Men framförallt är det skola och förskola som jag oroar mig för. Idag bor vi gott i radhus. Förskolan ligger 5 min promenadväg från oss och skolan ser vi från vår trädgård. Bra skola och bra område. Barnvänligt.

Som sagt 12 år sen jag bodde i Malmö. Var hittar jag oavanstående i Malmö? Barnvänligt med bra förskolor/skolor? Vi funderar på utanför Malmö också. T ex Vellinge, Klagshamn, Lund, trelleborg.

Vill ha närheten till storstan men gärna ett mindre sammanhang v g boende samt skola/förskola. Gärna radhus/villa. Vi bor i en mindre kommun nu så det skiljer sig en hel del i boendekostnader också. Områden soM Limhamn osv utgår pga inga 10 miljoner i fickan att lägga på hus haha!

Men iaf, ni som flyttat mellan städer. Hur har ni gjort? Vad började ni med? Hur gjorde ni med förskola/skola för barnen?

Och ni som flyttat eller bor i Malmö och omkringliggande kommuner. Vad rekommenderar ni? Var bör vi kolla och hålla ögonen öppna?

Alla tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!
  • Anonym (ace)

Varför flytta till Malmö när ni har det bra där ni är? Låter väldigt tunt att ni vill flytta för ni har vänner där. Gissningsvis kommer ni inte träffa kompisar mer än om helgerna ändå. Var bor ni nu?

Kolla priser för radhus/villa i Malmö/Skåne, det är inte billigt direkt, och även i byhålor som Staffanstorp är det mycket trassel med skolan (stökiga klasser, inga resurser osv).

• Anonym (Malmö)
    Anonym (ace) skrev 2020-09-29 03:59:07 följande:

Varför flytta till Malmö när ni har det bra där ni är? Låter väldigt tunt att ni vill flytta för ni har vänner där. Gissningsvis kommer ni inte träffa kompisar mer än om helgerna ändå. Var bor ni nu?

Kolla priser för radhus/villa i Malmö/Skåne, det är inte billigt direkt, och även i byhålor som Staffanstorp är det mycket trassel med skolan (stökiga klasser, inga resurser osv).

För att vi har bra boende här men inget annat. Vi har varken familj eller vänner. Knappast vännerna som drar oss till Malmö. Framförallt familjen. Man behöver ha socialt nätverk runt omkring sig. Det är väldigt sårbart att bo utan någon runt omkring sig. Det har vi märkt senaste tiden när jag själv t ex blev sjuk. Och ingen finns. Vi har bara varandra (maken o jag) att förlita oss på om något skulle hända. Det är sårbart.

Vi vill ha familjen runt oss. Vill att barnen ska växa upp tillsammans med sina kusiner. Osv.

Så det handlar inte om att träffa folk på helgerna. Det handlar om att ha mer trygghet runt sig generellt.

Bor i Östergötland.
  • Anonym (ace)

Ja, då är det väl bara till att flytta. Men som sagt, här i skåne är det ganska dåligt ställt inom skolan med stora klasser och dåligt med resurser. Det är hög arbetslöshet och hög kriminalitet och löjligt höga priser för boende i relation. Kanske om ni tar er upp mot mellersta/nordöstra skåne kan situationen se bättre ut, jag har inga kompisar med barn åt det hållet.

• Anonym (Lina)

Är precis i motsatt riktning :). Uppvuxen i Östergötland men flyttat till Skåne pga studier jobb och träffat man. Nu ett barn. Vill hemskt gärna flytta tillbaka närmre familjen men har jobb och bra boende här men väldigt litet nätverk. Så förstår precis.

Var ni ska bo är svårt. Jag skulle absolut leta utanför Malmö. Aldrig att jag skulle vilja mitt barn växte upp i den staden. Det har förändrats och blivit värre och värre tycker jag med stök, kriminalitet osv och har bara hört negativt om skolorna. Jag bor i Lund och här finns många bra skolor och nybyggda områden som passar barnfamiljer. Fin miljö att växa upp i, lagom stort. Dock dyra huspriser. Lomma hade jag annars tittat på även om det också är dyrt. Söder om Malmö har jag dålig koll på men de bra områdena är också ofta dyra. Pendlingsmöjligheter blir ju också viktigt att tänka på. Kan ta lång tid att ta sig genom Malmö t ex. Finns småorter också som södra sandby och Dalby som jag har vänner som bor i och trivs, bra pendling och nära naturen.

• Anonym (Bo nara, i samma omrade)

Om det ar familjen ni vill komma nara sa hade jag forst och framst hallit utkik efter boenden i deras omraden. Aven om man bor i samma stad ar det inte sakert att man hinner umgas, om man har det stressigt, men ar det daremot gangavstand blir det mycket lattare. Da kan kusinerna umgas trots att du kanske kor ena barnet till nagon aktivitet (ishockey, ridning eller vad det nu kan vara). Bor slakten daremot pa andra sidan stan kan inte det andra barnet umgas med kusinerna under tiden du kor det ena barnet - fram och tillbaka - till dess aktivitet. Behover ni plotsligt, helt oforberedda, hjalp att hamta pa forskolan sa ar det mycket lattare for dina foraldrar/syskon att hamta om de bor i naromradet an att med kort varsel kora i racerfart genom halva stan for att hinna hamta i tid. Om dina foraldrar blir sjuka (eller ni) och behover hjalp att storhandla ar det mycket lattare att hjalpa dem om ni bor nara och dessutom lattare att halla koll pa laget (nar man bara snabbt kan "titta in" istallet for att kora runt i innerstan, hitta parkering, asa varor fran bilen osv. - lattare att bara slanga allt i en barnvagn och ga till fots 5 min). Gar kusinerna aven pa samma skola far de en gemensam uppvaxt, aven om de inte gar i samma klass. Man kanner samma barn och kanske skrattar at samma erfarenheter som man haft med vissa larare (som ju inte blir detsamma om man berattar for en utomstaende, som inte nickar igenkannande at dessa larare). Sa mitt rad ar att bo relativt nara, i samma omrade, att ha gangavstand, for att underlatta umganget och mojligheten att hjalpa.
    Din familj kan ju aven rada er om var man lampligast bor bo inom Malmo, da de sjalva bor dar. 

• Anonym (Malmö)
    Anonym (Bo nara, i samma omrade) skrev 2020-09-29 09:49:07 följande:

Om det ar familjen ni vill komma nara sa hade jag forst och framst hallit utkik efter boenden i deras omraden. Aven om man bor i samma stad ar det inte sakert att man hinner umgas, om man har det stressigt, men ar det daremot gangavstand blir det mycket lattare. Da kan kusinerna umgas trots att du kanske kor ena barnet till nagon aktivitet (ishockey, ridning eller vad det nu kan vara). Bor slakten daremot pa andra sidan stan kan inte det andra barnet umgas med kusinerna under tiden du kor det ena barnet - fram och tillbaka - till dess aktivitet. Behover ni plotsligt, helt oforberedda, hjalp att hamta pa forskolan sa ar det mycket lattare for dina foraldrar/syskon att hamta om de bor i naromradet an att med kort varsel kora i racerfart genom halva stan for att hinna hamta i tid. Om dina foraldrar blir sjuka (eller ni) och behover hjalp att storhandla ar det mycket lattare att hjalpa dem om ni bor nara och dessutom lattare att halla koll pa laget (nar man bara snabbt kan "titta in" istallet for att kora runt i innerstan, hitta parkering, asa varor fran bilen osv. - lattare att bara slanga allt i en barnvagn och ga till fots 5 min). Gar kusinerna aven pa samma skola far de en gemensam uppvaxt, aven om de inte gar i samma klass. Man kanner samma barn och kanske skrattar at samma erfarenheter som man haft med vissa larare (som ju inte blir detsamma om man berattar for en utomstaende, som inte nickar igenkannande at dessa larare). Sa mitt rad ar att bo relativt nara, i samma omrade, att ha gangavstand, for att underlatta umganget och mojligheten att hjalpa.

Din familj kan ju aven rada er om var man lampligast bor bo inom Malmo, da de sjalva bor dar. 

Tack för din input!

Att bo i samma område som mina föräldrar är inte aktuellt. Växte upp där och det är ett helt ok område men inte ett område jag vill bo i med barn pga närheten till andra områden som ej är på min pluslista så att säga. För föräldrarnas del så är de ok med området men skulle ej heller vilja att vi bor där. De däremot kan tänka sig flytta närmare oss (dit vi flyttar). Att bo där min bror bor är inte heller direkt aktuellt. Bra område men för centralt för vår del och de lär flytta snart också när det blir dags för förskola för deras bebis.

Att bo på gångavstånd är inget jag direkt tänker vi behöver göra. Vi har aldrig bott så när jag växte upp i Malmö med resten av kusinerna. Förutom när till jag var 3-4 år. Då bodde vi nästan vägg i vägg haha! Vi har dock ändå alltid haft varandra på en nästan daglig basis som små och veckovis basis som äldre. Minst 1-2 ggr i veckans setts hittat på saker osv. Både de som haft familj o barn och vi andra.

Vi ses med min familj som det är nu i snitt en gång i månaden. Vi åker ner eller de upp. Så bara vi bor i samma stad eller närheten av Malmö så ser jag familjen som högst delaktig liksom vi i dem. Kanske ej varje dag. Alla har jobb o annat. Men definitivt att både föräldrarna och bror svägerska skulle hämta barn på Fsk om det behövs osv. Även om det är en halvtimmes avstånd. Det är ingen faktor. Men absolut så är det ju smidigt om vi alla finns nära varandra. Men tänker att t ex mina föräldrar får flytta efter oss i så fall, vilket de även uttryckt att de gärna gör. Då de ändå bor på ett litet avstånd från min bror också. Inte gångväg direkt. Så då spelar ej ytterligare 10-15 min någon roll för dem.

Men helt rätt att de kan bistå med råd om var vi kan kolla boende. Men de har inte så bra koll på skolor/förskolor. Och det skulle jag behöva tips från andra (vill av olika skäl ej involvera min övriga släkt i nuläget). Brorsan har precis kommit in i familjelivet och inte heller koll på lågstadieskolor t ex. Samt var utanför Malmö man kan tänkas bo som är Max 30 min avstånd.
  • Anonym (Malmö)
    Anonym (ace) skrev 2020-09-29 08:31:16 följande:

Ja, då är det väl bara till att flytta. Men som sagt, här i skåne är det ganska dåligt ställt inom skolan med stora klasser och dåligt med resurser. Det är hög arbetslöshet och hög kriminalitet och löjligt höga priser för boende i relation. Kanske om ni tar er upp mot mellersta/nordöstra skåne kan situationen se bättre ut, jag har inga kompisar med barn åt det hållet.

Tror knappast du kan dra hela Skåne över en kam. Läget i Malmö är inte optimalt absolut inte. Varför vi också tänker oss utkanterna. Kranskommuner. Vill inte helst bo i smeten heller. Men gärna ha tips högt och lågt. Så att säga.
  • Anonym (Malmö)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-29 08:42:02 följande:

Är precis i motsatt riktning :). Uppvuxen i Östergötland men flyttat till Skåne pga studier jobb och träffat man. Nu ett barn. Vill hemskt gärna flytta tillbaka närmre familjen men har jobb och bra boende här men väldigt litet nätverk. Så förstår precis.

Var ni ska bo är svårt. Jag skulle absolut leta utanför Malmö. Aldrig att jag skulle vilja mitt barn växte upp i den staden. Det har förändrats och blivit värre och värre tycker jag med stök, kriminalitet osv och har bara hört negativt om skolorna. Jag bor i Lund och här finns många bra skolor och nybyggda områden som passar barnfamiljer. Fin miljö att växa upp i, lagom stort. Dock dyra huspriser. Lomma hade jag annars tittat på även om det också är dyrt. Söder om Malmö har jag dålig koll på men de bra områdena är också ofta dyra. Pendlingsmöjligheter blir ju också viktigt att tänka på. Kan ta lång tid att ta sig genom Malmö t ex. Finns småorter också som södra sandby och Dalby som jag har vänner som bor i och trivs, bra pendling och nära naturen.

Hej!

Ja, då förstår du! Östergötland är fint. Vi trivs ju. Men sårbart utan nätverk. Vi behöver det. Tänker ni på att eventuellt flytta?

Vi har tänkt på Lund faktiskt. Och såg en väldigt intressant tjänst där som jag tänkt söka. Vi är inte direkt sålda på Malmö heller. Jag älskar staden. Men vill inte att barnen växer upp där heller i första hand. Men taR ändå gärna emot tipsen både v g Malmö o kommunerna runt omkring.

Tack för tipsen om södra standby och Dalby! Ska kolla upp!
  • Anonym (ace)
    Anonym (Malmö) skrev 2020-09-29 19:51:26 följande:
    Tror knappast du kan dra hela Skåne över en kam. Läget i Malmö är inte optimalt absolut inte. Varför vi också tänker oss utkanterna. Kranskommuner. Vill inte helst bo i smeten heller. Men gärna ha tips högt och lågt. Så att säga.
    Jag drar inte hela Skåne över en kam. Staffanstorp, Sjöbo, Trelleborg, Oxie, Lund, Skurup, Svedala, Landskrone, Helsingborg, Löddeköping har jag mest hört negativt om vad gäller kommunal skola på låg-mellanstadiet. Det är dessa grunder jag baserar uttalandet "Kanske om ni tar er upp mot mellersta/nordöstra skåne kan situationen se bättre ut, jag har inga kompisar med barn åt det hållet." på.
  • Anonym (Miss_C)

Vi bor i Staffanstorp, det ligger mellan Malmö och Lund. Vi har bott här i många år och vi tycker att skolan är riktigt bra och vi trivs här.

Svar på tråden Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!