• Anonym (Olycklig)

Skilsmässan har förstört mitt liv...

Jag vet inte hur jag ska kunna fortsätta leva med den röra jag ställt till med. Med facit i hand så skulle jag ha stannat hos min man och levt på i ett liv som skavde - för alternativet blev så j-a mycket värre. Jag kan helt enkelt inte leva med att jag gjort mitt ex så olycklig och dessutom sprängt vår "kärnfamilj". Barnen har landat och mår bra, men ingen av oss vuxna har gjort det. 

Nu har det runnit så mycket smutsigt vatten under broarna att det är omöjligt att backa tillbaka. Dessutom finns grundproblemet i våra olikheteter som personer och olikheter i intressen och mål kvar. Jag förändrade livet, men valde fel väg.

Han är ensam, arg och olycklig - och jag är deprimerad. Jag har försökt i två omgångar att prata med psykolog, men tycker inte att det hjälper. Vill inte käka piller (vilket de erbjuder) eftersom jag inte tror att det är lösningen. Men att andas i fyrkant och ha en person som tycker synd om mig hjälper inte heller...... (Dessutom kostade det en halv förmögenhet då privat var enda alternativet eftersom jag bor i en håla där vårdcentralens resurser är extremt begränsade.)

Känner att jag kommit till vägens ände. Jag orkar snart inte längre. Törs inte prata med vänner, eftersom jag är rädd att de inte orkar med att jag aldrig kommer på fötter igen. Den glada aktiva personen som jag var är borta. Mina föräldrar börjar bli gamla och är så olyckliga över att mitt liv blev såhär, så jag vill inte belasta dem ännu mer. Känner mig helt ensam och isolerad i mina svarta tankar.

Spelar rollen som fungerande människa så gott det går på jobbet och med vänner. Tränar, umgås och har ett aktivt liv. Men så fort jag slutar kämpa emot så kommer tårarna. Behöver ladda varje dag för att kliva ut och möta omvärlden - vill helst bara dra tacket över huvudet. Och såhär fortsätter det år efter år  

Så: Hur går man vidare och lever med sig själv när exet mår dåligt? Hur står man ut med att själv vara den som sabbade det relativt perfekta livet - där öppen dialog och krav kanske hade löst situationen? Jag fick det jag förtjänade, men ändå måste jag försöka leva vidare på ett värdigt sätt. Om inte för mitt eget, så för mina barns skull.

• Svar på tråden Skilsmässan har förstört mitt liv...
  • Anonym (Kl)

Jättedumt att inte ta hjälp av antidepressiva när man mår såhär dåligt. Hade du vägrat insulin om du haft diabetes också?

• Physalis

Du måste plocka bort ditt ex och dina föräldrars mående från dina axlar.

Du är inte skyldig att vara tillsammans med honom för att han ska må bra. Du valde och lämna vilket är din rättighet. Mår han nu dåligt så får han söka hjälp och ta ansvar på egen hand. Det är inte ditt ansvar eller skuld. Han är vuxen och måste vara beredd på att en partner inte vill stanna med honom för evigt.

Vad gäller dina föräldrar så kanske du ska minska kontakten ifall de får din separation att handla om hur synd det är om dem. Det är du som går igenom något tufft då ska du inte behöva trösta andra för att de tycker det är jobbigt att du mår dåligt. Jag hoppas du förstår hur vansinnigt det låter.

Du mår i uppenbarligen väldigt dåligt. Kanske ska du omvärdera att ta medicin ett tag? Varför känns det fel för dig? Är det fördomar eller negativ syn på psykisk vård som hindrar dig så kanske du behöver nya perspektiv. Jag tycker att du förtjänar att må bra och borde ta dig råd att gå i terapi även om det kostar mycket. Hade du inte lagt alla pengar i världen om det var ditt barn som behövde hjälpen?

Korrekturläser som en kratta
  • AndreaBD

Jag tycker också att det vore läge att prova med antidepressiva. Det kan hjälpa att ta sig ur svackan. 

• Anonym (Stick to the line)
    Anonym (Olycklig) skrev 2020-09-29 09:44:41 följande:

Fem år.... Och jag tror du har helt rätt i att man lätt glömmer det dåliga. Men samtidigt var jag en glad person som klarade av det jobbiga för att jag älskade livet i stort. 

Problemen vi (jag) hade var inte på katastrofnivå (våld, bråk, droger) utan mer av olikheter och tristess som nötte bort min kärlek och lust. Men hade jag vetat hur det skulle ha blivit skulle jag ha stannat. 

Vi provade familjerådgivning ihop, men det kändes extremt konstigt. Vi gick några gånger men ingen av oss ville fortsätta. Men kanske är det lättare att gå själv...

Det kan absolut vara lättare att gå på familjerådgivning själv, ja. Dom är proffs. Du behöver antagligen hjälp med att fokusera på dig själv och ditt eget mående, och släppa tankarna på att du ansvarar för exets mående. Du tycks ha fastnat i de tankebanorna, ta hjälp så du kommer vidare. Ta ansvar för ditt egna mående istället för att fokusera på andras mående.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kl) skrev 2020-09-29 10:09:18 följande:
    Jättedumt att inte ta hjälp av antidepressiva när man mår såhär dåligt. Hade du vägrat insulin om du haft diabetes också?
    Håller med
  • Miss Skywalker

Förstår inte riktigt. Är det för att ditt ex mår dåligt du mår dåligt?

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (Kl) skrev 2020-09-29 10:09:18 följande:

Nä, men diabetes är ju en brist på ett ämne i kroppen som man tillsätter genom läkemedel. 

Depression är med största sannolikhet (i mitt fall) beroende på en personlighetsproblematik kombinerad med en livskris. Visst, kanske kan antidepressiva göra det lättare att "ta tag" i problemen, men risken med att mixtra med kemiska substanser som påverkar personligheten gör mig extremt skeptisk. (Gäller för mig som person - har inga åsikter kring hur andra tror/gör.)

Och jag håller med om slutsatsen - då får du skylla dig själv
  • Anonym (Olycklig)
    Miss Skywalker skrev 2020-09-29 20:13:51 följande:

Förstår inte riktigt. Är det för att ditt ex mår dåligt du mår dåligt?

Exakt. Jag har förstört hans liv och kan inte stå ut med den känslan. (Inte bara baserat på vad han säger, utan också för att han lever så.)
  • Anonym (Olycklig)
    Physalis skrev 2020-09-29 11:03:27 följande:

Du måste plocka bort ditt ex och dina föräldrars mående från dina axlar.

Du är inte skyldig att vara tillsammans med honom för att han ska må bra. Du valde och lämna vilket är din rättighet. Mår han nu dåligt så får han söka hjälp och ta ansvar på egen hand. Det är inte ditt ansvar eller skuld. Han är vuxen och måste vara beredd på att en partner inte vill stanna med honom för evigt.

Vad gäller dina föräldrar så kanske du ska minska kontakten ifall de får din separation att handla om hur synd det är om dem. Det är du som går igenom något tufft då ska du inte behöva trösta andra för att de tycker det är jobbigt att du mår dåligt. Jag hoppas du förstår hur vansinnigt det låter.

Du mår i uppenbarligen väldigt dåligt. Kanske ska du omvärdera att ta medicin ett tag? Varför känns det fel för dig? Är det fördomar eller negativ syn på psykisk vård som hindrar dig så kanske du behöver nya perspektiv. Jag tycker att du förtjänar att må bra och borde ta dig råd att gå i terapi även om det kostar mycket. Hade du inte lagt alla pengar i världen om det var ditt barn som behövde hjälpen?

Jag håller med om det du skriver, men kan inte få det att fungera med mina känslor. Det finns något i mig som inte kan hantera andra människors ångest och sorg. När någon jag tycker om mår dåligt så får jag nästan panik och vill ta bort deras problem. Har alltid varit så sedan jag var barn...

Någon tipsade om app med terapi, och det ska jag kanske kolla upp. För det är supersvårt att ta ledigt från jobbet, resa flera mil och sedan betala tusentals kronor för privat terapi. Måste hitta något med högkostnadsskydd och som kan fungera tidsmässigt med mitt liv. 

Jag har absolut ingen negativ syn på psykisk sjukdom - men jag har djup respekt för antidepressiva. Jag vill ha kontroll över vad som är mina känslor och vad som är medicin (om du förstår vad jag menar). Tror att mitt dåliga mående beror på in personlighet och måste botas genom att jag ändrar mina tankar. Är även rädd för att medicin skulle ta bort positiva saker i min person utan att jag märker det.

Svårt - men skönt att få andras tankar och åsikter. Gör att man tänker till......
  • Jamesdio
    Anonym (Olycklig) skrev 2020-09-30 08:03:37 följande:
    Exakt. Jag har förstört hans liv och kan inte stå ut med den känslan. (Inte bara baserat på vad han säger, utan också för att han lever så.)
    Sakta i backarna här!
    Har du förstört hans liv för att du inte stannade i en relation med honom som inte var rätt för dig? På vilket sätt skulle hans lycka och välmående vara viktigare för dig än din lycka och välmående?

Det är HAN som behöver hjälp med att komma över känslorna av att du har förstört hans liv och du behöver få hjälp att inse att du inte ansvarar för hans lycka och välmående.
Svar på tråden Skilsmässan har förstört mitt liv...