• Anonym (?)

Falun eller Borlänge? Flytt.

Jag och min partner står eventuellt inför en flytt då han eventuellt kommer få jobb i Dalarna. Kontor till hans eventuella framtida jobb finns i både Falun och Borlänge.

Vi ska såklart åka upp och känna in båda städerna själva, men vill gärna ha lite input! Vilken av städerna är att föredra?

Vi vill gärna ha nära till fin natur samt bo på ett lugnt och tryggt ställe utan massa stök. Natur får man säkerligen i båda eftersom Dalarna är så vackert, men vilken stad är lugnast/minst brott? Vilken stad känns tryggast?

Bäst skolor?

Lättast ställe att få jobb på (till mig?)

Trevligast?

Vad finns för fördelar och nackdelar med resp stad?

Ni fattar grejen, ge mig all info ni har!

• Svar på tråden Falun eller Borlänge? Flytt.
  • TotteE

Körde förbi Borlänge förra året BTW!

Stod maskerade män med NMR-flaggor på en bro över en större bilväg..

Inget trevligt intryck direkt, och inget som fick oss att svänga av och ta en fika, och stödja det lokala näringslivet med några hundralappar. Vi fortsatte vidare ända vägen med till Sala i stället.

• Anonym (?)

Okej då blir det Falun med andra ord! Vilka andra närliggande kommuner förutom Borlänge är det pendlingsavstånd till? Vill helst hitta jobb i själva Falun och komma bort från den förbaskade pendlingen men kanske kan bli svårt.

Tack för er hjälp!

• Sogol

Falun är betydligt mysigare och tryggare. Borlänge har till och med blivit utsedd till Sveriges fulaste och tråkigaste stad. Men du kommer ha nära till båda städerna oavsett vilken du flyttar till. Det går bra busskommunikationer emellan dem också.

• Anonym (?)
    Xlr8 skrev 2020-09-30 08:10:44 följande:

Vilken branch är du i?

Tristare ställe än Falun får du leta efter.

Sämre stöd i skolorna allmänt men har dina barn problem så är du typ körd i falun.

Borlänge har 2 stora industrier Falun har sjukhuset.

Levande stadskärna? Lika levande som en hjärndöd organdonator innan dom plockar dom delarna dom behöver och stänger av dom livsuppehållande maskinerna.

Kasst restaurang utbud, dyrare hus.

Nää ska du bo i Dalarna så är det Borlänge som gäller om städer norr om siljan inte finns med i bilden.

Tråkigt att höra om skolorna! Kanske inte rätt ställe att bo på sen då när det är läge med familj...

Vi bryr oss faktiskt inte så mycket om staden/stadskärnan.

Finns det typ Ica maxi i närheten så räcker det gott. Vi är mest hemma eller i skogen :)

Vi vet inte än om detta kommer ske eller inte, framtiden får utvisa och sen får vi får se hur det känns helt enkelt.

Men tack alla för all input alla i tråden
  • Xlr8
    Anonym (?) skrev 2020-09-30 13:43:49 följande:

Tråkigt att höra om skolorna! Kanske inte rätt ställe att bo på sen då när det är läge med familj...

Vi bryr oss faktiskt inte så mycket om staden/stadskärnan.

Finns det typ Ica maxi i närheten så räcker det gott. Vi är mest hemma eller i skogen :)

Vi vet inte än om detta kommer ske eller inte, framtiden får utvisa och sen får vi får se hur det känns helt enkelt.

Men tack alla för all input alla i tråden

Vet några som funderade på att flytta till Falun(närmare till jobbet på sjukhuset)

När dom kollade närmare på skolan insåg dom att det skulle bli betydligt mycket sämre för barnen.

Ena familjen hade adhd och andra minns jag inte riktigt kan varit dyslexi. Båda familjerna valde att pendla 60min extra per dag pga skolan.

Den där fantastiska stadskärnan i Falun tycker jag du ska uppleva, allt stänger rätt tidigt och ja utbudet är aningen bättre än Borlänge. Våran "stadskärnan" är ju kupolen och norra backa området.

Men är du villig att köra några min bil så är utbudet enormt mkt större. När man kommer på sånna här sista minuten saker är det bara åka och fixa det i falun är du körd då.

Vi har maxi på ena sidan stan och lika stort Coop på andra.

Vill slå ett slag för området skräddarbacken.

Skola 1-6, 3 st förskolor, elljusspår, foodtruck pizzeria, oändligt med stigar och vandringsleder, mtb spår, vindskydd för grillning mm, badplats och vart du än bor är det aldrig längre än 500m till skogen.

13 min med bil till centrum och under 20 med cykel.

Finns ett par cykel vägar hela vägen ner till stan.
  • Xlr8
    TotteE skrev 2020-09-30 10:46:13 följande:

Körde förbi Borlänge förra året BTW!

Stod maskerade män med NMR-flaggor på en bro över en större bilväg..

Inget trevligt intryck direkt, och inget som fick oss att svänga av och ta en fika, och stödja det lokala näringslivet med några hundralappar. Vi fortsatte vidare ända vägen med till Sala i stället.

Du är i mot yttrandefrihet och demokrati. Straffar och svartmålar folk som inte har med saken att göra.

Du verkar vara intelligent.

Har du tänkt på att dom har protesterat i ganska många städer i Sverige?

Tror Kina eller nord Korea skulle passa dig som handen i handsken.
  • molly50

Jag är själv född och uppvuxen i Borlänge,men skulle ändå rekommendera Falun,med tanke på all kriminalitet som finns i Borlänge.
    Annars finns också Ornäs som ligger mellan Falun och Borlänge.
    Och Torsång.
    Jag vet inte vad du söker jobb inom.
    Men jag bor numer i en mindre kommun i södra Dalarna.
    Här finns närhet till naturen runt knuten i stort sett överallt.
    Och till Borlänge tar det c:a 30-40 min med bil  Och till Falun kanske en timme.

• Xlr8
    molly50 skrev 2020-09-30 21:12:24 följande:

Jag är själv född och uppvuxen i Borlänge,men skulle ändå rekommendera Falun,med tanke på all kriminalitet som finns i Borlänge.

Och Torsång.

Och till Borlänge tar det c:a 30-40 min med bil  Och till Falun kanske en timme.

Undvik tjäna ängar och jax så är det lugnt, finns stökiga ställen i Falun oxå som alla andra städer.
  • LFF
    molly50 skrev 2020-09-30 21:12:24 följande:

Och Torsång.

Tänkte det samma. Det finns ju massvis med mysiga byar utanför både Borlänge och Falun och pendlingstiden är ju en bråkdel av vad man har på motsvarande sträcka i storstäderna. Torsång är ju iofs rätt dyrt eftersom det ligger precis vid älven men otroligt mysigt. 
  • molly50
    Xlr8 skrev 2020-10-05 12:08:57 följande:
    Undvik tjäna ängar och jax så är det lugnt, finns stökiga ställen i Falun oxå som alla andra städer.
    Bullermyren har också blivit stökigare,tydligen.
    Var ett antal år sedan jag bodde i Borlänge nu.

Ja,så är det ju.
  • molly50
    LFF skrev 2020-10-05 12:18:16 följande:
    Tänkte det samma. Det finns ju massvis med mysiga byar utanför både Borlänge och Falun och pendlingstiden är ju en bråkdel av vad man har på motsvarande sträcka i storstäderna. Torsång är ju iofs rätt dyrt eftersom det ligger precis vid älven men otroligt mysigt. 
    Ja,precis. Det var så jag tänkte också.

Ja,det är ju lite dyrare där. Men så himla mysigt.
  • Xlr8
    Anonym (Ak) skrev 2020-09-29 22:41:48 följande:

Ingenjörer och tjänstemän på ABB alltså?

Annars har man läst mycket om bråk och stök, kriminella invandrare och nazister i Ludvika de senaste åren.. I riksmedia så att säga! Men jag har ingen koll. Är inte från landsändan alls.

Det ändå jag kan om Ludvika är att dom har ett urgulligt litet stadshus.

Har dom mindre dialekt i Ludvika än i övriga Dalarna btw?

Sunnansjö en liten by utanför Ludvika minns ej exakt var den ligger, men iaf NMR har starkt fäste där. Tror dom försöker flytta in en massa NMR dit för att ha typ en egen "arisk" by där. Flera ledande och högt uppsatta i NMR har flyttat dit. Kan höra till Ludvika kommun.

Den med mer koll får väl rätta mig.
  • Xlr8
    molly50 skrev 2020-10-05 13:25:16 följande:

Bullermyren har också blivit stökigare,tydligen.

Var ett antal år sedan jag bodde i Borlänge nu.

Ja,så är det ju.

Mm du har helt rätt. Glömde bort det.
  • Xlr8
    Anonym (L-a) skrev 2020-09-30 07:52:44 följande:

Ludvika har varit ett nynazisttillhåll sen 90-talet. Det är ju en liten minoritet visserligen och inget som jag tycker märks som vanlig (fd) ludvikabo. Dialekten är mer åt västmanländska.

Nog om Ludvika. Skulle inte råda ts att flytta dit när Falun finns som alternativ (väljer Falun framför Borlänge alla dagar i veckan).

Falun tycker jag är fint med en riktig stadskärna, finns rikare kulturliv och är inte en bruksort.

Borlänge får mig bara att tänka på öppen drogförsäljning utanför Hemköp vid Tjärna ängar och ett centrum som varit stendött sen 90-talet (minst). Finns ju bara kupolen och Ikea.

Jo visst är det typ så . Men skiten kommer från Falun och dom små byarna norr om falun(stad). Där ifrån styrs marknaden. Men det är koncentrerat till några ställen. Undviker man dessa blir man inte påverkad.

Tyvärr går nästan hela landet upp i limningen om polisen skulle göra ngt åt person från ej skidåkande nation. Då är det ras profilering bla bla bla, att hävda att det finns individer från dessa trakter som är kriminella är nästan en dödssynd. Lite amerikanska poliser i jax, tjäna ängar och bullemyren skulle göra gott.

Sen lärare som kan svenska i tjäna ängskolan skulle inte skada.
  • molly50
    Xlr8 skrev 2020-10-05 19:43:47 följande:
    Mm du har helt rätt. Glömde bort det.
    Man kan inte komma ihåg allt. 
Svar på tråden Falun eller Borlänge? Flytt.