• Anonym (?)

Falun eller Borlänge? Flytt.

Jag och min partner står eventuellt inför en flytt då han eventuellt kommer få jobb i Dalarna. Kontor till hans eventuella framtida jobb finns i både Falun och Borlänge.

Vi ska såklart åka upp och känna in båda städerna själva, men vill gärna ha lite input! Vilken av städerna är att föredra?

Vi vill gärna ha nära till fin natur samt bo på ett lugnt och tryggt ställe utan massa stök. Natur får man säkerligen i båda eftersom Dalarna är så vackert, men vilken stad är lugnast/minst brott? Vilken stad känns tryggast?

Bäst skolor?

Lättast ställe att få jobb på (till mig?)

Trevligast?

Vad finns för fördelar och nackdelar med resp stad?

Ni fattar grejen, ge mig all info ni har!

• Svar på tråden Falun eller Borlänge? Flytt.
  • Anonym (Random Falubo)

Jag skulle nog säga att Falun är en betydligt lugnare stad. Visst händer det saker även här, men det är mycket värre i Borlänge.

Kan ju säga att Borlänge har en "no go" zon, det har inte Falun. Visst, lite värre områden finns.. Men absolut inte i samma skala.

Borlänge stad har mycket tillgängligt som affärer osv, dock så är stadskärnan lite halvt död och tråkig.

Falun har lite sämre utbud med affärer osv men däremot så har vi en levande stadskärna som gör staden lite mer levande (doh).

Men dessa saker är ju inte direkt avgörande då man kan åka till den andra staden på 15-20 min med bil.

Finns många andra skillnader, men kort sagt med dina preferenser med lugnt och mindre kriminalitet så rekommenderar jag Falun.

• fornminne

Falun helt klart. Det är både finare och har inte lika stora problem med kriminalitet och bristande integration som Borlänge har fått. Om man bortser från Tjärna Ängar så är Borlänge helt ok, men Falun är en vackrare stad. Tycker jag.

• Anonym (Micke)

Falun alla gånger i veckan.

Borlänge, Avesta, Krylbo längst ner på Dalalistan.

• Anonym (Ak)
    Anonym (Micke) skrev 2020-09-29 12:08:01 följande:

Falun alla gånger i veckan.

Borlänge, Avesta, Krylbo längst ner på Dalalistan.

Har inte Ludvika blivit sämre också?
  • Blåbil

Jag bor i Stockholm så är egentligen inte rätt person att svara, men jag har en kompis som bor mellan Falun och Borlänge, i Falu kommun. Gillar man landet så skulle jag nog bosätta mig där.

• MammAmma

Det vet väl alla att Borlänge stinker :P Iaf enligt oss Falubor xD Jag har bott i både Blge och Falun, men blev kvar i Falun. Random Falubo tog upp i princip alla för- och nackdelar redan. Det märks på hyror och lgh- och huspriser att Falun är en borgerlig studentstad medan Blge är en industristad, men å andra sidan tycker jag att det är värt att betala lite mer för att det är mycket finare i Falun.

• Anonym (Micke)
    Anonym (Ak) skrev 2020-09-29 12:21:02 följande:
    Har inte Ludvika blivit sämre också?
    dom överlever pga en välbärgad medelklass som jobbar på ABB
  • Anonym (Nn)

Jag har bott i Borlänge hela mitt liv. Under min uppväxt var det ett fint och tryggt ställe att växa upp i. Nu har jag lämnat Borlänge. För 6 månader fick jag nog. Det är bara en massa jävla kaos där. Fast iofs, jag bodde ju mitt i skiten också. Tjärna ängar.

En sak jag tänker mycket på är att busschaufförerna är så utsatta att det krävs vakter på bussen.

Nu vågar inte ens glassbilen köra i vissa områden, bla jax och Tjärna ängar :/

För nån månad sen blev tre barn rånade på sitt lördagsgodis.

Svar på tråden Falun eller Borlänge? Flytt.