• Jonazo

    Hur ska jag göra slut med en kvinlig narsisist?

    Jag behöver tips och stöd mitt liv har gått åt stor helvete

    Min historia.

    Dag 1 till nu tid.

    Allt började med att jag fick ett tips av en annan person som jag träffat tidigare om att det fanns en tjej som jag borde träffa. Fick nummret och jag sickade ett sms. Hon ville träffa någon för ett seriöst förhållande och någon att skaffa familj med. Hon frågade mig om jag hade barn sen så hon att har jag fast inget jag träffar av olika anledningar. Jag tyckte det lät lite skumt men tänkte att det finns nog någon rimlig anledning. Annars lät det bra och efter ett tag så bestämde vi att vi skulle träffas. Åkte och hämtade upp henne och vi åkte hem till henne. Hon var trevlig och allt verkade vara frid och fröjd det blev så att jag åkte inte hem mer utan bodde hos henne till en början. Hon uppvaktade mig genom att ge mig varma smörgåsar och frukost varje morgon innan jag skulle åka till jobbet. Allt kändes helt perfekt. Jag hyrde sedan tidigare ett hus på landet, en komlett bondgård hon flyttar in med sina hästar. Kändes bra eftersom jag ville leva på landet och gillade att vara bonde på hobby nivå. Efter en vecka börjar man märka att det är något som inte stämmer. Jag åker till min kompis som bor granne vars morfar jag hyr gården av, hinner vara där ca 10 minuter sedan ringer Sofia och skriker åt mig och frågar om jag tänker flytta dit. Jag blir förvånad och lite chockad aldrig varit med om något liknande och trodde inte att något sådant ens kunde hända i verkligheten. Nåväl jag skyndar tillbaka hem hon ser arg ut men efter en stund är allt lungt igen. En annan gång är vi påväg i bilen från Borlänge till huset och jag frågar varför hon var så arg när jag var hos min kompis förut och Sofia blir arg skriker att hon ska hoppa ur bilen i farten och säger att det är visst alla fel på henne. jag får avsluta diskussionen och be om ursäkt och säga att jag hade fel eller något liknande. Efter detta går det nog mest utför...

    Här slutar mina möjligheter att umgås med vänner.

    Hon och hennes faster kör reklam ihop hon är i 70 års åldern en dag frågar hon om jag kan köra ett distrikt med Sofia för hon säger hon har ont i ett knä, jag ställer upp. Nästa vecka får jag köra 3 distrikt, veckan därpå får jag köra alla 13 distrikt. Nu är jag fast i reklam körning varje helg. En dag så bjuder hon hem en tjejkompis som heter Nicole hon är lite yngre kanske 15år. Vi sitter i köket alla 3 och fikar och dom pratar hästar med varandra. Plötsligt säger Sofia till mig "vad sitter du och dreglar efter då" jag säger nej ingenting och går sedan ut på gården ännu en gång lite chockad över vad som nyss hände. Efter en stund kommer dom båda ut och när

    Sofia får syn på mig så ropar hon " Blir inte det bra Jonas hon flyttar in och jag flyttar ut" jag vet inte riktigt vad jag ska svara så säger bara nej lite generat. Dom rider sedan på hästarna och efter det åker hon hem. Allt lungt igen. Till nästa gång Nicole ska komma och rida. Hon åker buss och jag jobbar den dagen jag blir ombedd att hämta henne på stan och det gör jag, Nicole ger mig sitt nummer så jag kan ringa henne om jag ska hämta henne någon mer gång hon säger enklare så så slipper jag ringa Sofia och hon ringa mig osv. Senare på kvällen berättar jag att jag fick hennes nummer och allt precis som det var, Sofia blir då vansinnig och väldigt svartsjuk och hon säger att hon ska fixa så att Nicole sover över nästa gång så att jag får sova med henne och att Sofia kunde sova på soffan sen skriker hon även "Du vill ju stoppa in den i henne" jag säger att så är det inte alls. Efter detta kommer Nicole inte på besök mer. Sofia säger upp bekantskapen med henne. Vid detta laget börjar jag bli orolig för hur jobbigt det kan bli i längden, Men tänker att över tid går det nog över. Det blir dags för mig att åka på kurs till Malmö som jag får göra en till två gånger per år. Då sätter svartsjukan igång åter igen och Sofia blir undvikande och ledsen. detta gör att jag får skuldkänslor och känner att jag gör henne ledsen om jag åker så av detta beteende så jag ringer till jobbet samma morgon som jag ska åka och säger att jag har fått magsjuka. Nästa kurs tillfälle händer samma sak fast denna gång försover jag mig med flit för att slippa åka iväg. Samtidigt som jag skäms och mår dåligt över att jag inte kan sköta mitt jobb och åka på kurser så är det åtminstone inte lika jobbigt som att se Sofias reaktion . Här frågar dom mig på jobbet om mina missade kurser har något med Sofia att göra och upplyser mig om att det inte är bra om det är så. Jag säger att det inte är så och att nästa gång så kommer jag att komma iväg på kursen. Jag tar upp detta med Sofia och hon idiot förklarar mitt arbete som inte verkar förstå att alla inte kan åka bort hur som helst . Jag inser nu att jag har hamnat i riktigt trubbel och att detta förhållande kanske inte är så bra i längden. Vi har nu varit tillsammans ett halvår ungefär. Jag mår inte alls bra nu jag inser att jag inte kan umgås med vänner eller någonting dessutom inte sköta jobbet ordentligt. Mina vänner slutar nu ringa och fråga om vi ska hitta på något. Dom säger det till mig att det är ingen idé att ringa mig för jag får ju inte åka hemifrån ändå. Jag grubblar på detta ett par veckor. Bestämmer mig för att försöka ta mig ur förhållandet i samma stund som jag tänker säga att jag tycker inte det känns rätt så får jag reda på att Sofia blivit gravid. Vilken chock hur gör jag nu tänker jag. Hon frågar mig Hur jag ställer mig till detta och om jag vill ha barnet eller om vi ska göra abbort. Jag säger att jag tycker det är för tidigt och att vi borde vänta med att skaffa barn. Nu blir hon skogstokig arg och ledsen på samma gång skriker och blir röd av ilska och det är nästan så att det ser ut som djävulens horn i huvudet och rök kommer ut ur öronen. Obehagligt. Jag ger upp och tänker att allt kanske blir annorlunda när barnet kommit. Men det blir inte det... dags för kurs igen blir det denna gång har jag inget val. Jag ser till och ordnar så hennes foster mamma gör henne sällskap i hopp om att det ska gå bättre om hon slipper vara ensam. Jag åker iväg. Jag får strax efter jag har åkt hemifrån ett sms med texten "vi pratar med varandra när du har kommit hem sen" jag blir deppig och känner mig som att jag sviker henne. Samtidigt undrar jag varför hon beter sig på detta sätt, är ju bara jag som har det så här. Jag provar att ringa henne när jag landat och kommit av flyget till Malmö. Hon trycker bort samtalet. Jag ringer till hennes foster mamma och frågar varför hon inte svarar mig hon blir förvånad och säger att hon hör nog av sig sen. På kvällen får jag svartsjuke liknande sms om jag har besök på rummet osv. Svarar bara nej. Sofia vägrar sen prata med mig varken i telefon eller sms. Hon skriver bara vi hörs när du kommer hem. Jippi nu ska man tänka på detta samtidigt som man ska vara konsentrerad på en kurs. På något sätt så tänker jag kursen i första hand och lyckas klara slutprovet. Väl hemma igen å allt lungt igen. Är som om inget hade hänt.

    Ja på detta sätt lever jag nu ytterligare två år. Inga sociala kontakter och jobbar och åker hem kör reklam på helgerna. Sofia säger efter att hon varit föräldraledig att vi ska börja köra reklam igen och jag undrar hur hon hade tänkt att vi skulle kunna göra det nu när vi har barn. Hon säger att det inte gör något om barnet åker med i bilen. Kan ju sova i bilen säger hon. Detta tycker jag ej är okej någonstans vi pratar om att åka i en bil från kl 10 på förmiddagen till kl 23 på kvällen hon blir sur och förstår inte varför inte det skulle gå bra. Jag kräver att vi har barnvakt om vi ska köra ut reklam. Hon går till slut med på det och det blir så att mormor passar barn och jag tvingas följa med och köra runt henne och hon sitter bervid och lägger i reklam i lådorna. Ett barn till påväg och nu blir jag uppsagd på bondgården jag hyr pga min kompis ärver efter sin morfar och ska renovera och flytta in själv. Jag hittar en gård i Svärdsjö och köper den. Livet går väl i liknande spår men nu har jag lärt mig Hur jag kan skydda mig från konflikter. Jag lever på hennes villkår och umgås inte med någon alls kurser tar jag smällen och smärtan av hennes beteende för att jag måste ju gå kurserna om jag vill behålla jobbet. En dotter föds som jag blir väldigt glad över var något jag önskat mig. Dags för en ny kurs jag visar henne kursanmälan där det står att kurs och hotellrum är bokat för mig av Madelene Svensson som är kurs ansvarig på mitt jobb Sofia får för sig att hon har bokat in detta bara för att hon och jag ska dela hotellrum dock är det inte alls så utan jag åker ju själv. Det som händer härnäst är att Sofia börjar ha kontakt med en annan kille och det märker jag. Råkar se att hon skriver till honom att hon är så trött på mig och allt är så eländigt med mig. Jag blir ledsen och gråter. Jag frågar Sofia vad hon menar med detta och får till svar att hon spelar bara ett spel med den andra killen och att det inte är något jag ska bry mig om. Jag säger att jag tycker det är konstigt och taskigt mot honom att göra så och taskigt mot mig. Hon säger vad har han som inte du har jag skulle alldrig lämna dig. Det blir lite jobbigt ett tag nu hon fortsätter ha kontakt med honom en dag ringer hon mig och frågar om jag har något emot att hon åker och träffar en gammal klass kompis, jag säger nej det har jag väl inte och frågar vem det är. Då är det den killen hon skrivit med och jag säger då att det inte känns bra att det är just honom hon ska träffa. Hon blir sur och undrar varför. Hittills har jag gjort allt jag kan för att hålla ihop familjen för barnens skull och i detta skede gifter jag mig akut eftersom Sofia har tjatat om det ett tag och jag vill på något sätt hålla ihop familjen . Hon slutar efter bröllopet att ha kontakt med den andra killen och samtidigt som bröllopet äger rum är hon gravid igen. Sofia tar åt sig mer och mer reklam distrikt jag får köra morgon och långt in på nätterna ibland till kl 3 på natten och jag som ska upp och jobba till kl 7 dagen efter. Jag säger vid något tillfälle att jag vill att vi avbyter och åker hem och sover för att jag ska hinna sova lite innan jag ska till jobbet och säger att vi kan väl göra klart det sista imorgon. Hon skriker då det är sagt att vi ska bli klara idag! Jag tvingas att fortsätta endå. Jag säger efter detta att hon får inte ta åt sig mer än vad vi hinner med innan det blir för sent för jag vill kunna vara pigg när jag jobbar. Hon verkar inte förstå att jag alldrig har chans att vila. Jag får jobba 7 dagar i veckan. Efter allt detta jag hittills varit med om så känns det inte riktigt bra. Nu vet jag inte vad jag ska göra utan det får rulla på. Kommer ett barn till då hon ville ha en sk. Sladdis. För att belysa vad som händer om jag föröker prata med Sofia om våra problem så är det så att hon blir tok förbannad och går sin väg bara försvinner i några timmar när hon sen kommer hem igen så lossas hon som inget har hänt. När hon gör så blir barnen oroliga jag får säga till dem att hon skulle gå och göra ett ärende hon kommer snart. På grund av detta gör jag allt jag kan för att undvika att dessa situationer uppstår för att barnen ska slippa fundera och bli oroliga. Detta har även hänt flera gånger tidigare nog ett av de vanligaste insidenter som sker kanske 3-4ggr på ett år. Och sedan ett antal liknade svartsjukedraman som jag tidigare nämnt fast det kan vara vilken tjej som helst hon tror jag är intresserad av. Till exempel så jobbade en kompis till Sofia på Statoil och hon bad mig hälsa till Sofia och det gjorde jag och då var jag plötsligt intresserad av henne med Sofia frågar till och med henne vad jag har sagt osv hon svarade Sofia att jag bara sagt bra saker om sofia. År 2018 inser jag att detta förhållande är väldigt jobbigt och jag bestämmer mig för att ta föräldrar ledigt en månad för att komma på hur jag ska ta mig ur allt detta. jag säger inte till Sofia att jag tagit ledigt jag har nu ont i magen över hela min livssituation jag åker på morgonen som vanligt till någon rastplats ringer till familjerådgivningen och berättar hur jag har det dom säger att det låter inte alls så bra. Och att jag kan få hjälp att försöka lösa problemen om jag kan lyckas få Sofia att gå med på att komma dit och prata. Jag vet att hon aldrig skulle gå med på det. Så det blir inte av att ens fråga. Tänker bara vad fan ska jag göra. Kommer inte på något utan det får rulla på ett tag till. Avbryter ledigheten och börjar jobba igen. John Fogerty ska spela live på Ullared min stora idol och jag köper 2 biljetter. Sofia vägrar följa med så jag får åka med hennes kusin istället som är 50år. Hon måste vara med och ha koll på mig säger Sofia. Väl på konserten så smsar Sofia hela tiden och frågar om jag hittat någon snygg tjej där osv. Det som jag sett fram emot, att få se min idol blev inte längre roligt. Bara jobbigt. Berättar för kusinen ett tag senare att jag inte mår bra och att jag vill nog separera och hon förstår det. Men det blir för jobbigt att ta upp så det får vara. Om jag blir tvungen att jobba över och hon har planerat att vi ska åka och handla och jag ringer henne och säger att jag måste jobba över blir hon sur och arg och frågar om jag har något skit för mig och slänger sedan på luren innan jag hinner svara henne, eller så säger hon skit i mig då jag får klara mig själv med allt som ska göras och lägger på luren. Detta är en klassiker. Vid senaste tillfället jag jobbade över när vi skulle handla hände samma sak plus att hon åkte till mitt jobb ringer upp mig säger att hon inte ser min bil på jobbet jag säger att den står på baksidan och att hon får kolla där och att hon kan komma in och titta själv att jag är på jobbet hon kommer in och tittar på mig utan att säga något sen rusar hon ut och åker iväg utan att säga ett enda ord. Provar man ringa upp svarar hon inte. En dag får kusinen dock nog och skäller ut Sofia men då händer det vanliga hon blir arg och drar iväg och inget blir utrett. När hon kommer hem igen är det jag som får skulden även fast jag inte hade med saken att göra hon skriker att hon ska åka och skriva skilsmässa och att jag kan väl bli tillsammans med hennes kusin ida istället ida får även ett sms av Sofia att hon kan bli tillsammans med mig om hon vill. Efter ett tag kommer Sofia hem och det är som om inget har hänt. Hon är som vanligt och nämner inget av det som hänt. Eftersom all kraft är slut för mer diskussioner så rullar det på som vanligt igen. På senare tid har svartsjukan eskalerat och nu börjar hon öppna min post och kolla upp mobilräkningar samtals historik osv på räkningarna samt kollar hon transaktioner på kontoutdragen. Jag har inget att dölja så jag bryr mig inte om det. Piper min telefon frågar hon omedelbart vem det är på misstänksamt sätt. jag svarar som det är och hon säger bara mhm. Semester från jobbet jag säger att jag tycker vi ska åka iväg med husvagnen får till svar att då får jag åka själv och att jag kan ju ta med hennes kusin ida som sängkompis, hon ställer nog upp. Och nu har hon fått för sig att jag är intresserad av en annan kvinna för att jag lagar hennes bil. När ska allt detta ta slut? Och nu har hon blivit gravid igen genom att sluta med p piller och inte sagt något. Jo efteråt. Och jag vet ju sedan tidigare vad som händer om man tycker att vi ska göra abbort. Dessutom är det nu för sent. Jag har ingen aning om hur eller vad jag ska göra. Det enda jag vet är att jag hamnat i en riktigt jobbig situation.

    Övrigt att tillägga är att jag kan inte åka någonstans överhuvudtaget. Ska jag åka något ärende någonstans ska hon följa med annars blir hon sur.

    Hur fan tar man sig ur detta?

  • Svar på tråden Hur ska jag göra slut med en kvinlig narsisist?
  • Anonym (Hold my beer)

    Orkar inte läsa din novell men kan svara utifrån din rubrik: Man säger till kvinnan i fråga: det är slut och vi kommer att kapa all kontakt. End of story. Blockera och gå vidare.

  • Anonym (eee)

    Trist men vadå köra 13 distrikt. Det är väl bara att säga att man inte kan! 

    Nu är det som det är. Du får bara sticka. 

  • Anonym (D)

    Varför har du inte lämnar för länge sedan? Istället gör du henne med barn? Skit i om hon blir sur, du låter henne styra dig med sitt humör. Bara gå, låt henne härja.

  • SiggeBas

    Förstår känslan ochhar ett ex som är likadan, tyvärr kan jag inte bara stryka henne ur mitt liv eftersom vi har barn tillsammans.

    Mitt råd är: Dra genast nödlinan! Se till att hon flyttar ut från gården eller hittar en annan lösning snabbt att kapa all kontakt med henne! Skaffa hemligt nummer osv, se till att du dokumenterar det som hände(r) med datum och tid, ev vittnen!

  • Anonym (Kim)

    Hon är inte narcissist. Hon är psykopat. Stick utan att säga ett pip. Förbered din sorti noggrant sedan bara lämna tyst och stilla. Du tar dig inte ur det annars.

    Bara försvinn ut ur hennes liv. Dölj så mycket du kan. Du behöver flyga under radarn ett tag.

  • Jonazo

    Är ju inte så lätt med tanke på barnen tror inte hon kommer vara i sånt skick att hon klarar av att ta hand om dem om jag drar sen är ju huset mitt bara jag som jobbar osv. Så hur fan gör man. Det är ju hon som måste ut ur hemmet på ett smidigt sätt

  • Anonym (D)
    Jonazo skrev 2020-09-29 17:19:11 följande:

    Är ju inte så lätt med tanke på barnen tror inte hon kommer vara i sånt skick att hon klarar av att ta hand om dem om jag drar sen är ju huset mitt bara jag som jobbar osv. Så hur fan gör man. Det är ju hon som måste ut ur hemmet på ett smidigt sätt


    Det finns inga smidiga sätt. Ska du få det att hända kommer det bli rejält obekvämt för alla parter.

    Hon får väl skaffa sig försörjning som alla andra. Varför skulle det inte gå?
  • Jonazo

    Jag går på samtal på enheten för våld i nära relationer och jag måste ta mig ur relationen men det känns så jobbigt när man vet vilket elände det kommer bli 8 samband med det med barnen och allt möjligt kommer bli skit jobbigt var hittar man styrkan att orka

  • Anonym (Hold my beer)
    Jonazo skrev 2020-09-29 17:19:11 följande:

    Är ju inte så lätt med tanke på barnen tror inte hon kommer vara i sånt skick att hon klarar av att ta hand om dem om jag drar sen är ju huset mitt bara jag som jobbar osv. Så hur fan gör man. Det är ju hon som måste ut ur hemmet på ett smidigt sätt


    Och så du har meddelat henne att hon måste flytta så har hon några månader på sig att hitta nytt boende. Prata med polis och Kronofogden om hon vägrar. Se till att du ger henne uppsägningen skriftligt.

    Om du köpte huset innan ni träffades är allt ok, om du köpte det för att ni skulle bo där kan hon ha rätt till så mycket som halva värdet.

    Om hon inte är i skick att ta hand om barnen ansöker du om enskild vårdnad, men det kan bli svårt. Du kan prata med Familjerätten och ta hjälp genom dem till att börja med, då blir det lättare att bevisa om hon missköter sig.
  • Anonym (Hold my beer)
    Jonazo skrev 2020-09-30 11:47:29 följande:

    Jag går på samtal på enheten för våld i nära relationer och jag måste ta mig ur relationen men det känns så jobbigt när man vet vilket elände det kommer bli 8 samband med det med barnen och allt möjligt kommer bli skit jobbigt var hittar man styrkan att orka


    Dina barn är din styrka! Tänk på vad som är bäst för dem, alltid!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Kim) skrev 2020-09-29 16:57:15 följande:

    Hon är inte narcissist. Hon är psykopat. Stick utan att säga ett pip. Förbered din sorti noggrant sedan bara lämna tyst och stilla. Du tar dig inte ur det annars.

    Bara försvinn ut ur hennes liv. Dölj så mycket du kan. Du behöver flyga under radarn ett tag.


    hon är en klassisk narc
  • Anonym (Emma)

    Finns massor av videos på youtube i ämnet men jag följer Rebecca Zung är även med i hennes FB grupp. Där det är mycket diskussioner och stöd för den som vill och behöver.

    Plocka ihop hennes saker och allt som har med henne att göra i kartonger och ställ ut dem där hon lätt kan hitta dem och frakta dem därifrån.
    Byt lås på dörrarna.
    (fattar inte riktigt om du är pappan till barnen men planera in och låt dem sova över hos någon släkting/vän till dig upp till någon dag för att slippa allt drama som kommer när hon kommer hem)

    Det finns bokstavligen ingenting du kan göra för att du ska få rätt. Hon kommer vända och vrida precis allting till att det är ditt fel. Även om det inte är det.

    När hon sedan är ute så "grey rock". Ge dig aldrig in i diskussioner igen med henne och tänker på att om du ger henne lillfingret tar hon inte bara armen utan hela ditt hus också.
    Kommer det brev så skriv adressat okänd och lägg på lådan igen.

    Ring din närmsta vän och förklara läget. Ring dina föräldrar och andra släktingar du hade kontakt med innan denna tjej. Förklara läget.
    Men håll inte tyst i allt detta.

    Du kan spela in samtal ni har, lagligt och dessa inspelningar kan användas i rätten om det skulle gå så långt.

    En sak till en narc vill ha uppmärksamheten som du ger så när du grey rock henne och slutar med detta så brukar gå fort innan de hittar en ersättare för det.

    Lycka till, du är tyvärr inte ensam.

  • Anonym (K)

    Orkar inte läsa allt...

    Jag har levt med en narcissist. Vik dig inte. Aldrig. Träffa dina vänner, gör det du vill. Låt henne bli galen.

    Sluta köra reklam.

    När barnen är större separerar du. Nu direkt är inte bra, då kommer hon förmodligen försöka hålla barnen ifrån dig.

    Är huset bara ditt? Enskild egendom? Sätt upp dig i bostadsköer.

    Om du inte fattat det än- sluta ligga med henne. Annars blir det nog en unge till.

  • Ess

    Jag läste att ni är gifta?

    Det första du ska göra är att ta kontakt med en advokat som är specialist på familjerätt.

    Sök även upp en mansgrupp du kan ha kontakt med som hjälp och stöd.

    Du måste ligga steget före henne och ha umgängesförslag klart när du bestämmer dig för att skicka in om skilsmässa och bodelning, eftersom ni har barn och hon är som hon är så är det superviktigt att du har juridisk hjälp och att du har allt klart när du ger henne kängan. chockmomentet är viktigt, kan inte nog understryka det.

  • Jonazo

    Ja vi är gifta. Jag håller just nu på och analyserar alla möjligheter som finns innan jag nämner ett ljud om allt till henne jag har förstått att jag råkat fruktansvärt illa ut så jag måste vara säker på att jag gör rätt. Tacksam för alla tips jag kan få från personer som varit i liknande situationer jag drar i alla tänkbara trådar för att lösa denna situation.

  • Anonym (K)
    Jonazo skrev 2020-10-01 09:46:24 följande:

    Ja vi är gifta. Jag håller just nu på och analyserar alla möjligheter som finns innan jag nämner ett ljud om allt till henne jag har förstått att jag råkat fruktansvärt illa ut så jag måste vara säker på att jag gör rätt. Tacksam för alla tips jag kan få från personer som varit i liknande situationer jag drar i alla tänkbara trådar för att lösa denna situation.


    Det finns "kvinnojourer" för män du kan vända dig till för stöttning och råd, men du hade redan hittat en sån om jag förstod rätt?
  • Jonazo

    Ja det stämmer jag går på samtal på ett ställe vore intressant och veta hur andra har löst en sån här situation och hur det gick.

Svar på tråden Hur ska jag göra slut med en kvinlig narsisist?