• Glinda från Oz

Vid vilken ålder blev du vuxen?

Det här är menat som en allmän, förhoppningsvis kul, diskussionstråd.

Vid vilken ålder anser du att du blev vuxen? Vad fick dig att känna så? Är vuxen en fråga om ålder eller mognad?

Jag anser att vara vuxen handlar om mognad. Jag anser att jag blev vuxen när jag var 16 år, då hade jag själv ansvar för ett helt hushåll och två barn.

• Svar på tråden Vid vilken ålder blev du vuxen?
  • Litenmenhård

Jag anser mig inte riktigt vuxen än, trots att jag närmar mig 40 och riktigt vuxen lär jag nog aldrig bli heller.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Aniiee

Beror väl lite på. Jag har nog blivit vuxen flera gånger och aldrig samtidigt. 

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litenmenhård
    Aniiee skrev 2020-09-30 17:52:46 följande:

Beror väl lite på. Jag har nog blivit vuxen flera gånger och aldrig samtidigt. 

Det var filosofiskt sagt. .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (T)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-30 17:42:59 följande:

Det här är menat som en allmän, förhoppningsvis kul, diskussionstråd.

Vid vilken ålder anser du att du blev vuxen? Vad fick dig att känna så? Är vuxen en fråga om ålder eller mognad?

Jag anser att vara vuxen handlar om mognad. Jag anser att jag blev vuxen när jag var 16 år, då hade jag själv ansvar för ett helt hushåll och två barn.

Nja man kan nog inte vara vuxen när man är 16. 18 är väl nästan tidigast då man blir myndig. Svårt att säga man är vuxen och sen behöva be föräldrarna om underskrifter. 

Hjärnan är helt färdigutvecklad när man blivit 30 så det är väl senast då.. 

• Anonym (Q)

När jag var liten trodde jag att vuxna förstod allt. Eller i alla fall såg alla samband klart och att livet gick att begripa och logiskt bena upp för dem. Jag tror att jag fortfarande väntar på att jag ska bli vuxen i den meningen fast jag närmar mig 40.

Annars kommer jag mycket tydligt ihåg, någon gång när jag var runt 12 och tyckte mig vara vuxen nog att fatta beslut efter eget huvud, även när det gick emot mina föräldrars åsikter och regler. Alltså inte att jag eventuellt bröt mot regler utan att jag tyckte att jag hade rätt att göra det om jag inte höll med om dem.

• Anonym (Tt)

Vuxen blir man när man fyller 20 år. Man är tonåring till 19, så vid 20 blir man vuxen. Och det gäller alla, oavsett om man känner sig vuxen eller inte, har levt som en vuxen sedan länge eller inte etc. Det är irrelevant. Nej, du var inte vuxen vid 16 år. Inte ens myndig. Du omfattandes till och med av FN?s barnkonvention då. Vad du anser och känner är som sagt irrelevant.

• Anonym (barnet)

Jag blev vuxen när jag var 16 år och:

Min första kärlek gjorde slut.

Min bästa vän kom hem från ett utlandsår med anorexia/bulimi och jag fick ta tag i det för ingen vuxen fattade.

Min sociopat till far som lämnade familjen när jag var 6 år och han varit seriellt otrogen hade upptäckt att han måste betala underhåll tills jag gick ut gymnasiet och jag fyller år i september. Varpå han säger att om jag inte ser till att han slipper betala de pengarna från sept till studenten så vill han aldrig se mig mer. Han är ingalunda fattig.

Så lär man sig att aldrig räkna med någon annan än sig själv.

Jag väntar bara på att få pissa på hans grav. Det är ett löfte och det är värt böterna om någon kommer på mig.

• Anonym (Em)

Jag kände mig vuxen tidigt, svårt att säga någon exakt ålder dock. Men jag tog mycket ansvar tidigt, hade hästar, hundar och andra djur som jag tog fullt ansvar för (inte ekonomiskt ansvar dock), började jobba extra när jag var 16 och på riktigt när jag var 18. Flyttade hemifrån när jag var 19 och blev sedan gravid och fick barn. Då kände jag mig definitivt vuxen.

• Glinda från Oz
    Anonym (T) skrev 2020-09-30 17:54:59 följande:

Nja man kan nog inte vara vuxen när man är 16. 18 är väl nästan tidigast då man blir myndig. Svårt att säga man är vuxen och sen behöva be föräldrarna om underskrifter. 

Hjärnan är helt färdigutvecklad när man blivit 30 så det är väl senast då.. 

Juridiskt vad jag inte vuxen som du säger men jag tog allt ansvar en vuxen tar därför ansåg/anser jag att jag var det också.
Svar på tråden Vid vilken ålder blev du vuxen?