• Anonym (TS)

    Ska man äta ”som gravid” i väntan på att ta test?

    Hej!

    Försöker bli gravid och undrar om man ska äta som om man vore gravid IFALL man nu blir det under dessa 14 dagar som man väntar? Dvs undvika salami etc i väntan? Eller när börjar fostret ta det du äter?

    Seriös fråga så uppskattar seriösa svar.

  • Svar på tråden Ska man äta ”som gravid” i väntan på att ta test?
  • Anonym (Anonym)

    Självklart! Om du är gravid så är du ju, jag förstår inte vad som är så viktigt att äta att man inte kan avstå det i två veckor medan man väntar på testet.

  • Anonym (No)

    Du kan äta som vanligt givetvis. Och salami kan man väl äta som gravid.

  • Anonym (No)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-03 14:20:41 följande:

    Självklart! Om du är gravid så är du ju, jag förstår inte vad som är så viktigt att äta att man inte kan avstå det i två veckor medan man väntar på testet.


    Så under två veckor varje månad ska TS äta som om hon vore gravid? Det finns inget vetenskapligat stöd i detta, låter enbart löjligt. Alkohol går också bra att dricka.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (No) skrev 2020-10-03 14:27:22 följande:
    Så under två veckor varje månad ska TS äta som om hon vore gravid? Det finns inget vetenskapligat stöd i detta, låter enbart löjligt. Alkohol går också bra att dricka.
    Det finns massvis med forskning kring det här. När DU är gravid får du ta vilka risker du vill, drick ända till förlossningen om du känner för det, men sluta ge skadliga råd till andra.
  • Anonym (No)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-03 14:33:26 följande:

    Det finns massvis med forskning kring det här. När DU är gravid får du ta vilka risker du vill, drick ända till förlossningen om du känner för det, men sluta ge skadliga råd till andra.


    Jag har varit gravid tre ggr och har aldrig hört talas om att man ska äta som gravid innan man ens är gravid.. Efter plusset kan man äta som gravid, innan plusset är överdrivet nojjigt. Men visst vill man vara en av de som oroar sig över allt så visst varsågod.
  • Anonym (Normalt)

    Om jag hade ätit som om jag vore gravid varje gång vi försökt så hade jag fått avstå gravad lax, mögelost, mycket kaffe och diverse annat i TIO år! Man kan inte leva så och det är absolut inte nödvändigt. Det enda som absolut avråds från är rökning när man aktivt försöker bli gravid. I övrigt ingenting. Enda undantag när man ruvar efter IVF. Då avråddes jag från kaffe helt och lite annat.

  • Glinda från Oz

    Är som vanligt. Jag åt som vanligt under hela graviditeten men drack såklart inte alkohol (hade jag rökt hade jag slutat)

  • Anonym (Jody)

    Samma ts som hade fått en rosa hamburgare på restaurang?

    Oavsett. Råden säger att du kan äta allt innan graviditeten.

    Om du inte lider av att plocka bort salami så kan du naturligtvis göra det ändå. Självklart finns en minimal risk att få toxiplasmos de två första veckorna av graviditeten annars.

    Är du orolig. Frys allt i tre dagars och strunta i att äta rå fisk och färska ostar så är du på den säkra sidan.

    Men nej. Du behöver inte plocka bort det ur kosten förens du plussat på stickan. Och troligtvis inte efter heller egentligen. Risken för smitta är minimal och det handlar bara om försiktighetsåtgärder.

Svar på tråden Ska man äta ”som gravid” i väntan på att ta test?