• Anonym (Kaffedraken)

    Endast burkmat? (katt)

    Är det okej att endast ge katter burkmat (mjau)? (istället för torrfoder?)
    Jag vet om att barf fungerar, och testade mush ett tag, men då min frys är minimal så valde jag att gå över till mjaus burkmat som har varit mycket mer praktisk.

    Jag har flera katter och de vägrar äta samtidigt, men var och en går till matskålen och äter när den är "ledig", vet dock inte hur mycket var och en äter pga det, var likadant med torrfodret men torrfoder kan ju stå framme längre tid. Ska jag lita på att de tar vad de behöver?

  • Svar på tråden Endast burkmat? (katt)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, bara blötmat funkar fint! Bättre än torrfoder.

    Låter som att du behöver flera matplatser.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2020-10-03 16:45:24 följande:

    Ja, bara blötmat funkar fint! Bättre än torrfoder.

    Låter som att du behöver flera matplatser.


    Det låter ju fint! Mjaus burkmat är ju ganska lätt att få tag i också.


    Jag har begränsat med utrymme och katterna äter bara några bitar i taget innan de tar en paus (första gången jag har katter som inte slukar maten i ett nafs). Så även om jag lyckas locka dem till att äta mat samtidigt så blir det att de lämnar massa mat, bara att det blir i olika skålar... så jag har väl lite gett upp på den fronten. Jag önskar att de var ok med att äta bredvid varandra iaf, då hade det inte behövt se så konstigt ut (+mindre risk att trampa i en matskål).

    Jag vet inte riktigt hur länge blötmat kan stå framme men jag har låtit det vara ca 4h. Oftast är det mesta uppätet (speciellt nu när torrfodret är borta), men iom att jag inte riktigt vet vilken katt som äter vad så blir jag paranoid. Enligt burken ska en katt på 4 kg ha 250g om dagen, jag vet inte riktigt hur mycket mina väger då jag inte får plocka upp någon av dem, men förhoppningsvis tar de väl för sig så att de får vad de behöver?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Myrklöver skrev 2020-10-03 17:02:07 följande:

    Det låter ju fint! Mjaus burkmat är ju ganska lätt att få tag i också.

    Jag har begränsat med utrymme och katterna äter bara några bitar i taget innan de tar en paus (första gången jag har katter som inte slukar maten i ett nafs). Så även om jag lyckas locka dem till att äta mat samtidigt så blir det att de lämnar massa mat, bara att det blir i olika skålar... så jag har väl lite gett upp på den fronten. Jag önskar att de var ok med att äta bredvid varandra iaf, då hade det inte behövt se så konstigt ut (+mindre risk att trampa i en matskål).

    Jag vet inte riktigt hur länge blötmat kan stå framme men jag har låtit det vara ca 4h. Oftast är det mesta uppätet (speciellt nu när torrfodret är borta), men iom att jag inte riktigt vet vilken katt som äter vad så blir jag paranoid. Enligt burken ska en katt på 4 kg ha 250g om dagen, jag vet inte riktigt hur mycket mina väger då jag inte får plocka upp någon av dem, men förhoppningsvis tar de väl för sig så att de får vad de behöver?


    Jag går aldrig efter fodertabeller. Förutsatt att du får klappa dem så gå efter hur de känns. Så länge alla får.äta och det inte går för långt mellan måltiderna så.

    När det gäller blötmat är mjau ett av de bästa :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 17:04:57 följande:

    Hellre blötmat. För mycket torrfoder kan ge problem med njurstenar, särskilt bland hankatter.


    Jag har hört nåt om det, katterna jag har är honor och bra på att dricka vatten, men om det ändå är bättre med blötmat så låter det ju bra.
    Jemp skrev 2020-10-03 17:07:21 följande:
    Jag går aldrig efter fodertabeller. Förutsatt att du får klappa dem så gå efter hur de känns. Så länge alla får.äta och det inte går för långt mellan måltiderna så.

    När det gäller blötmat är mjau ett av de bästa :)


    Skönt att höra det! Jag kan klappa dem, en är lite magrare, men det har hon alltid varit. Nu när jag satt ner matskålarna så är hon helt ointresserad, men hon brukar äta efter ett tag. Får väl hålla koll på att de iaf håller formen.


    Det brukar som sagt ta flera timmar innan de ätit upp all mat, och jag lägger upp kanske 200g? Om en katt behöver 250g per dag ca så kommer jag nog behöva mata dem tre gånger per dag iaf.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ...om nu mina katter väger 4 kg.

    Jag antar att jag är mest rädd för att jag ska råka ge dem för lite mat.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Nandez skrev 2020-10-03 17:48:16 följande:

    Ger bara blötfoder.


    Tack för svar.

    Jag fortsätter att endast ge burkmaten, förhoppningsvis går det bra.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Borde jag kanske varva/blanda lite med tetrapacken från mjau (de utan spannmål) för att göra det lite mer spännande/varierat?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Eller bozita, kanske...


     


    Jag får nog lugna mig litegrann, bara för att jag inte har full koll på om de äter exakt rätt mängd för deras vikt så innebär det inte att de inte gör det. Var dock lugnande att ha torrfoder framme 24/7.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Myrklöver skrev 2020-10-03 19:48:12 följande:

    Eller bozita, kanske...


     


    Jag får nog lugna mig litegrann, bara för att jag inte har full koll på om de äter exakt rätt mängd för deras vikt så innebär det inte att de inte gör det. Var dock lugnande att ha torrfoder framme 24/7.


    Gör alltid foderbyte långsamt.
    v1: 25%nytt, 75%gammalt
    v2: 50% var
    v3 75%nytt 25%gamla
    v4 100% nya
  • Anonym (Kaffedraken)

    Både Brit och FourFriends har köttkorvar som förvaras i rumstemp. Det ska vara likvärdigt med färskfoder och ha bra innehåll.

Svar på tråden Endast burkmat? (katt)