Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Endast burkmat? (katt)

Ja, bara blötmat funkar fint! Bättre än torrfoder.

Låter som att du behöver flera matplatser.

• Jemp
    Myrklöver skrev 2020-10-03 17:02:07 följande:

Det låter ju fint! Mjaus burkmat är ju ganska lätt att få tag i också.

Jag har begränsat med utrymme och katterna äter bara några bitar i taget innan de tar en paus (första gången jag har katter som inte slukar maten i ett nafs). Så även om jag lyckas locka dem till att äta mat samtidigt så blir det att de lämnar massa mat, bara att det blir i olika skålar... så jag har väl lite gett upp på den fronten. Jag önskar att de var ok med att äta bredvid varandra iaf, då hade det inte behövt se så konstigt ut (+mindre risk att trampa i en matskål).

Jag vet inte riktigt hur länge blötmat kan stå framme men jag har låtit det vara ca 4h. Oftast är det mesta uppätet (speciellt nu när torrfodret är borta), men iom att jag inte riktigt vet vilken katt som äter vad så blir jag paranoid. Enligt burken ska en katt på 4 kg ha 250g om dagen, jag vet inte riktigt hur mycket mina väger då jag inte får plocka upp någon av dem, men förhoppningsvis tar de väl för sig så att de får vad de behöver?

Jag går aldrig efter fodertabeller. Förutsatt att du får klappa dem så gå efter hur de känns. Så länge alla får.äta och det inte går för långt mellan måltiderna så.

När det gäller blötmat är mjau ett av de bästa :)
Svar på tråden Endast burkmat? (katt)