• Anonym (Anonym)

    Räknas detta som otrohet?

    Hej alla,


    Jag hade väldigt gärna velat ha er input.

    Jag och mitt ?ex? har varit tillsammans flertal år och haft ett jättebra förhållande. Senaste året har vi båda haft det tufft och varit deprimerade av diverse anledningar vilket har slitit på vårat förhållande. Vi flyttade isär under våren för att ge varandra utrymme så att vi skulle ta oss upp på benen igen. Vi var båda överens om att vi gjorde det för att arbeta på vårat förhållande. Vi var fortfarande officiellt tillsammans.

    Under juni i år så träffades vi upp och konstaterade att förhållandet var slut i samband med ett mindre bråk. Redan dagen efter så fortsatte vi skriva och umgås som vi tidigare har gjort - fram tills denna vecka. Vi har på daglig basis: umgåtts, skrivit, kallat varandra för finaste/vackraste/sexigaste, skickat hjärtan, hållt om varandra, fortsatt med samma humor som tidigare, hon sagt att jag bara var hennes och jag har sagt att hon bara var min. Hon har även kysst mig en gång och vi har myst med varandra. Vi har även skickat avslöjande bilder till varandra. Vi har dock inte haft sex. Det var inte mer än 2 veckor senast som hon senast bad mig hålla om henne i soffan, samtidigt som vi myste och kollade på serier.


    För någon dag sedan ringde hon mig och berättade att hon har börjat träffa sitt ex i samband med att vi gjorde slut. Hon har alltså dejtat sitt ex under hela den här tiden som vi har skrivit/umgåtts som vi gjort. Min uppfattning var att vi fortfarande höll på med varandra trots att vi inte var ?officielt? var tillsammans. Varför skulle vi annars ha skrivit/umgåtts som vi gjort. Jag tänkte att våra handlingar talade för sig själv.

    I mina ögon så känns det som att hon har varit otrogen mot mig även fast det inte varit ?officiellt? då vi fortsatt haft något mer än bara en vänskap. Som vi har skrivit/umgåtts, gör man inte med en ?vän?. Jag har ändå sett oss som exklusiva och att vi har dejtat och tagit det försiktigt för att inte göra något felsteg.

    Utifrån det ni läser. Hade ni ansett att detta är otrohet? Eller måste förhållandet vara officiellt för att det ska räknas som otrohet?

  • Svar på tråden Räknas detta som otrohet?
  • Anonym (Anonym 666)

    Ni var inte ett par så du har ingen rätt att ställa krav på henne. Om du ville vara exklusiv borde du sagt det. Dessutom så har de ju inte ens legat med varandra om jag fattar dig rätt.

    Hon har inte varit otrogen, för det fanns ingen att vara otrogen emot - ni var inte ett par.

    Det kanske inte är så snyggt gjort att hålla sitt ex på halster men hon hade inga skyldigheter mot dig och om hon hade dejtat fler killar så hade det varit hennes ensak.

    Släpp det, eller släpp henne.

  • Tecum

    Ni har gemensamt konstaterat att relationen var över. Då är det inte fel att börja se sig om efter andra. Att ni (eller du?) har svårt att släppa taget har inte med saken att göra för antingen har ni gjort slut eller inte.

    Håller med ovan, släpp det eller släpp henne. 

  • Anonym (ooo)

    Ni har,  klantigt nog, inte pratat om hur ni stod, vilken typ av relation ni hade just då. Det borde ni ha gjort. Nu fick du en negativ överraskning för att du utgick från något som uppenbarligen inte hon tänkte lika om. 

    Men nej, otrohet skulle jag inte kalla det, även om jag fattar att det inte är roligt för dig. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-04 12:48:48 följande:

    Ni har,  klantigt nog, inte pratat om hur ni stod, vilken typ av relation ni hade just då. Det borde ni ha gjort. Nu fick du en negativ överraskning för att du utgick från något som uppenbarligen inte hon tänkte lika om. 

    Men nej, otrohet skulle jag inte kalla det, även om jag fattar att det inte är roligt för dig. 


    Hej! Jag håller med om att det ligger ett ansvar hos mig att klargöra att det är exklusivt. Detta förhållande är givetvis inget jag vill fortsätta arbeta på. Ville bara input från er sida vad som räknas som otrohet då vi ska prata igenom allt. Vill givetvis inte kalla henne för att ha varit otrogen om så inte har varit saken. Däremot så tycker jag att det är fel att hon har spelat med mina känslor och sagt att vi bara var varandras. Det kan ju tolkas som att vi är exklusiva? 
  • LadyThunder

    Tycker du borde säga detta till henne. Även om det inte är regelrätt otrohet kanske, eftersom ni faktiskt inte är ihop.. så har du ju känslan av att det är ett svek. SÄG DET! Hade det varit jag så hade jag velat höra om min mys-kompis tyckt att jag agerat fel...


  • Anonym (radhusångest)

    Men sluta efterhångla mentalt och bara gör slut om det är slut.

    Ni verkar båda ha klängrankeproblem, kanske läge att gå i terapi för er separationsångest?

  • Anonym (jury)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-04 12:57:54 följande:
     Däremot så tycker jag att det är fel att hon har spelat med mina känslor och sagt att vi bara var varandras. Det kan ju tolkas som att vi är exklusiva? 
    Det var olämpligt att säga att ni bara var varandras, i och med det kan tolkas som en önskan om exklusivitet, men så länge du inte har krävt ett klart besked från henne omkring er relation så kvarstår det faktum att ni uttryckligen har varit överens den var avslutad. Så länge ni inte lika uttryckligen blir överens att den inte är avslutad, så räknas inte dessa intyganden om att ni bara är varandras inte riktigt. Det är mer saker ni sa för att ni tyckte det lät bra när ni sa det, men som inte ändrar någonting omkring att ni inte längre är ett par.
  • jrockyracoon
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-04 11:41:34 följande:

    Hej alla,


    Jag hade väldigt gärna velat ha er input.

    Jag och mitt ?ex? har varit tillsammans flertal år och haft ett jättebra förhållande. Senaste året har vi båda haft det tufft och varit deprimerade av diverse anledningar vilket har slitit på vårat förhållande. Vi flyttade isär under våren för att ge varandra utrymme så att vi skulle ta oss upp på benen igen. Vi var båda överens om att vi gjorde det för att arbeta på vårat förhållande. Vi var fortfarande officiellt tillsammans.

    Under juni i år så träffades vi upp och konstaterade att förhållandet var slut i samband med ett mindre bråk. Redan dagen efter så fortsatte vi skriva och umgås som vi tidigare har gjort - fram tills denna vecka. Vi har på daglig basis: umgåtts, skrivit, kallat varandra för finaste/vackraste/sexigaste, skickat hjärtan, hållt om varandra, fortsatt med samma humor som tidigare, hon sagt att jag bara var hennes och jag har sagt att hon bara var min. Hon har även kysst mig en gång och vi har myst med varandra. Vi har även skickat avslöjande bilder till varandra. Vi har dock inte haft sex. Det var inte mer än 2 veckor senast som hon senast bad mig hålla om henne i soffan, samtidigt som vi myste och kollade på serier.


    För någon dag sedan ringde hon mig och berättade att hon har börjat träffa sitt ex i samband med att vi gjorde slut. Hon har alltså dejtat sitt ex under hela den här tiden som vi har skrivit/umgåtts som vi gjort. Min uppfattning var att vi fortfarande höll på med varandra trots att vi inte var ?officielt? var tillsammans. Varför skulle vi annars ha skrivit/umgåtts som vi gjort. Jag tänkte att våra handlingar talade för sig själv.

    I mina ögon så känns det som att hon har varit otrogen mot mig även fast det inte varit ?officiellt? då vi fortsatt haft något mer än bara en vänskap. Som vi har skrivit/umgåtts, gör man inte med en ?vän?. Jag har ändå sett oss som exklusiva och att vi har dejtat och tagit det försiktigt för att inte göra något felsteg.

    Utifrån det ni läser. Hade ni ansett att detta är otrohet? Eller måste förhållandet vara officiellt för att det ska räknas som otrohet?


    Jag förstår att det här är plågsamt, och jag förstår dina känslor av otrohet. Det är ett svek att mysa med en kille samtidigt som man dejtar en annan. Om det är en otrohet kan man säkert diskutera i det oändliga.

    Jag tänker att det är oklokt att ta paus i sina relationer. Att ta paus riskerar att användas när man egentligen behöver göra slut, men försöker undvika det för att det känns obehagligt. Men egentligen är det bättre att göra slut direkt. Annars riskerar man att den ena får sexuella känslor för en annan och den andre vill återuppta relationen. Det krånglar till saker i onödan och skapar den här typen av oklarheter.

    Det bästa du kan göra nu är att sluta träffa henne och betrakta er relation som över. Dags att bearbeta din förlust. Hoppas att du lyckas med det och hittar ett sätt att gå vidare!
  • Tukt

    Fråga till TS: Varför är det viktigt att folk i tråden ska fastslå om något är just otrohet eller inte? Ordet tycks viktigt för dig.

  • Anonym (Glenn Medeiros)

    Visserligen borde ni kanske ha pratat om er relationsstatus, men å andra sidan hade jag tolkat det som att ni är på väg att bli tillsammans igen, och av hennes beteende hade jag utgått från att hon inte träffar någon annan utan att berätta det för dig. Hon har ju inte alls betett sig som om det vore slut.


    Som någon annan skrev så är det ju strunt sak samma om det kan kallas "otrohet" eller inte, men att hon beter sig ju som en gris just nu, och nu tror att hon kommer undan med det eftersom hon inte gör något "formellt" fel. Ingen bra tjej.

    Hör om sånt här då och då, att man har en massa "pauser" (vars gränser ofta definieras av den starka parten i förhållandet), och att man börjar ha en massa hemlisar för varandra under förevändningen att man inte är *skyldig* att berätta den ena eller andra.

    Personligen väljer jag bort personer som smyger och har en massa hemligheter.

  • Snucke

    Tekniskt sett var ni ju inte ihop men dåligt av henne ändå kan jag tycka, speciellt att inte berätta på en gång. Nå nu när du vet så får du ju göra en ny bedömning om hon är att lita på och ifall ni ska satsa igen. Skulle tro att det är rätt hopplöst.

  • Physalis

    Jag skulle säga att det inte är otrohet. Däremot kan jag förstå att det känns som det för dig när ni ändå har haft det här "förhållandet" trots att ni gjort slut. Det blir verkligen en kalldusch att få reda på att hon inte såg det på samma sätt som du. Klart du blir sårad.

    Vad tänker du att skillnaden är egentligen?


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Räknas detta som otrohet?